La personalidad eficaz como factor protector frente al burnout

  1. Pizarro Ruiz, Juan Pablo
  2. Raya, Juan José
  3. Castellanos Cano, Silvia
  4. Ordóñez Camblor, Nuria
Zeitschrift:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Datum der Publikation: 2014

Titel der Ausgabe: Entornos escolares saludables. Prevención de riesgos psíquicos y promoción de la salud mental

Ausgabe: 66

Nummer: 1

Seiten: 143-158

Art: Artikel

DOI: 10.35362/RIE660383 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Iberoamericana de Educación

Zusammenfassung

The aim of the present paper was to identify the relation between the effective personality and the burnout syndrome in high school teachers. We worked with a sample of 93 teachers who answered to Maslash�s Burnout Inventory (MBI) and to the Questionnaire of Effective Personality for Adults (qep - a). The results indicate that the effective personality works as protective factor opposite to the appearance and development of the burnout syndrome

Bibliographische Referenzen

  • Albanesi, S., de Bortoli, M. y Tifner, S. (2006). «Aulas que enferman». Psicología y Salud, 16 (2), pp. 179-185.
  • Aluicio, A. y Revellino, M. (2011). «Relación entre autoeficacia, autoestima, asertividad y rendimiento académico, en estudiantes que ingresaron a Terapia Ocupacional». Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 11(2), pp. 3-17. doi: 10.5354/07176767.2011.17775.
  • Aranda, C., Pando, M. y Pérez Reyes, M. B. (2004). «Apoyo social y síndrome de quemarse en el trabajo o burnout: una revisión». Psicología y Salud, 14(1), pp. 79-87.
  • Arbuckle, J. L. (2003). AMOS 5.0 [Computer software]. Chicago: spss.
  • Arís, N. (2009). «El síndrome de burnout en los docentes». Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(2), pp. 829-848.
  • Bandura, A. (1991). «Social cognitive theory of self-regulation». Organizational Behavior and Human Decision Processes, (50), pp. 248-287. doi: 10.1016/07495978(91)90022-l.
  • Bar-on, R. (2006). «The Bar-On model of emotional-social intelligence (esi)». Psicothema, 18(1), pp. 13-25.
  • Bauminger, H., morash, J. y schorr, N. (2005). «Social information processing and emotional understanding in children with ld». Journal of learning disabilities, 38(1), pp. 45-61.
  • Bentler, P. M. (1990). «Comparative fit indexes in structural models». Psychological Bulletin, 107, pp. 238-246. doi: 10.1037//0033-2909.107.2.238.
  • Bentler, P. M. y Bonnet, d. C. (1980). «Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures». Psychological Bulletin, 88(3), pp. 588-606. doi: 10.1037/00332909.88.3.588.
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. Nueva York: John Wiley y Sons.
  • Bollen, K. A. y LonG, J. S. (1993). Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Bradberry, T. y Greaves, J. (2005). The emotional intelligence quick book. Nueva York: Simon and Schuster.
  • Brooke, P. P., Rusell, J. R. y Price, J. L. (1988). «Discriminant validation of measures of job satisfaction, job involvement and organizational commitment». Journal of Aplied Psychology, 73, pp. 139-145. doi: 10.1037/0021-9010.73.2.139.
  • Browne, M. W. y Cudeck, R. (1993). «Alternative ways of assessing model fit». En K. A. bollen y J. S. lonG (eds.), Testing structural equation models. Newbury Park: Sage.
  • Castañeda, A. E. y García, G. J. E. (2010). «Prevalencia del síndrome de agotamiento profesional (burnout) en médicos familiares mexicanos: análisis de factores de riesgo». Revista colombiana de psiquiatría, 39(1), pp. 67-84. doi: 10.1016/ s0034-7450(14)60237-7.
  • Castillo, S. (2001). «Síndrome de burnout o síndrome de agotamiento profesional». Medicina Legal de Costa Rica, 17(2), pp. 11-14.
  • Claro, S. y Bedregal, P. (2003). «Aproximación al estado de salud mental del profesorado en 12 escuelas de Puente Alto, Santiago, Chile». Revista médica de Chile, 131(2), pp. 159-167. doi: 10.4067/s0034-98872003000200005.
  • Dapelo, B. y Martín del buey, F. (2007). «Personalidad eficaz en el contexto de la educación técnico profesional». Revista de Orientación Educacional, 21(39), pp. 1329.
  • Dapelo, B., Marcone Trigo, R., Martín del Buey, F., Martín Palacio, E., y Fernández Zapico, A. (2006). «Adaptación chilena del Cuestionario de Personalidad Eficaz para Adolescentes». Psicothema, 18(1), pp. 130-134.
  • De las Cuevas, C. (2003). «Burnout en los profesionales de la atención a las drogodependencias». Trastornos Adictivos, 5(2), pp. 107-113. doi: 10.1016/s1575-0973(03)78559-6.
  • Doménech, D. (1995). «Introducción al síndrome burnout en profesores y maestros y su abordaje terapéutico». Psicología Educativa, 1, pp. 63-78.
  • D’oria, V., Pecori, F., Della, M. y otros (2004). «Is there any correlation between psychiatric disease and the teaching profession?» La Medicina del Lavoro, 95(5), pp. 339-353.
  • Durán, M. A., Extremera, N. y Rey, L. (2001). «Burnout en profesionales de la enseñanza: un estudio en educación primaria, secundaria y superior». Psicología del Trabajo y las Organizaciones, 17, pp. 45-62.
  • Freudenberger, H.J. y Richelson, G. (1980). Burnout: The cost of & achievement. Garden City, NY: Doubleday.
  • Fueyo, E. (2010). «Evaluación de la personalidad eficaz en segundo y tercer ciclo de educación primaria». Revista de Psicología y Educación, 1(5), pp. 35-50.
  • Gantiva, C. A., Jaimes, S. y Villa, M. C. (2010). «Síndrome de burnout y estrategias de afrontamiento en docentes de primaria y bachillerato». Psicología desde el Caribe, 26, pp. 36-50.
  • Garaigordobil, M. y Durá, A. (2006). «Relaciones del autoconcepto y la autoestima con sociabilidad, estabilidad emocional y responsabilidad en adolescentes de 14 a 17 años». Análisis y Modificación de Conducta, 32(141), pp. 37-64.
  • Gardner, H. (1999). Inteligence reframed: multiple intelligences for the 21st century. Nueva York: Basisc Books. Versión castellana: (2001) La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo xxi. Barcelona: Paidos.
  • Garmezy, N. y Masten, A. (1991). «The protective role of competence indicators in children at risk». En E. M. cumminGs, A. L. Greene y K. K. karraker (eds), Life-span developmental psychology: perspectives on stress and coping. Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp.151-176.
  • Gil-Monte, P. y Peiró, J. Ma. (1999). «Perspectivas teóricas y modelos interpretativos para el estudio del síndrome de quemarse por el trabajo». Anales de Psicología, 15, pp. 261-268.
  • Goleman, D. (1998). La inteligencia emocional en la empresa. Vergara: Argentina.
  • González, M., Castro, P. y Martín, M. E. (2011). «Personalidad eficaz en estudiantes chilenos de Ingeniería de primer año». Formación universitaria, 4(5), pp. 3-12.
  • Guerrero, E. y Castro, V. (2001). Síndrome de burnout o desgaste profesional y afrontamiento del estrés en el profesorado. Cáceres: Servicio de publicaciones de la Universidad de Extremadura.
  • Guic, E., Bilbao, M. A. y Bertín, C. (2002). «Estrés laboral y salud en una muestra de ejecutivos chilenos». Revista Médica de Chile, 130, pp. 1101-1112. doi: 10.4067/s003498872002001000004.
  • Heath, D. H. (1965). Explorations of maturity. Nueva York, Apleton: Century Crofts.
  • Hoyle, R. H. y Panter, A. T. (1995). «Writing about structural equation models». En R. H. hoyle, Structural equation modeling: concepts, issues, and applications. Newbury Park, CA: Sage.
  • Hu, L. y Bentler, P. M. (1998). «Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification». Psychological Methods, 3, pp. 424453. doi: 10.1037//1082-989x.3.4.424.
  • Hu, L. y Bentler, P. M. (1999). «Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives». Structural Equation Modeling, 6, pp. 1-55. doi: 10.1080/10705519909540118.
  • Jenaro, C., Flores, N. y González-Gil, F. (2007). «Síndrome de burnout y afrontamiento en trabajadores de acogimiento residencial de menores». International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(1), pp. 107-121.
  • JöreskoG, K. G. y Sörbom, D. (1984). lisrel vi user’s guide (3rd ed.). Mooresville, IN: Scientific Software.
  • López-Pérez, J. (2011). «Tipologías modales multivariadas de personalidad eficaz en población adulta de 30 a 60 años». Tesis inédita de maestría o doctorado. Universidad de Oviedo.
  • Martín, E., Castellanos, S. y García, M. (2012). «La personalidad eficaz y los modelos de enseñanza: un estudio comparativo entre alumnos españoles y estadounidenses». Aula abierta, 40(1), pp. 115-128.
  • Martín, F., Zapico, A., Martín, E., Dapelo, B., Marcone, R. y Granados, P. (2008). «Cuestionario de personalidad eficaz para la formación profesional». Psicothema, 20(2), pp. 224-228.
  • Martín del Buey, F. y Fernández Zapico, A. (2003). «Programa de desarrollo de la personalidad eficaz en contextos educativos: primeros resultados». Magister, 19, pp. 277-291.
  • Maslach, C. y Jackson, S. E. (1981). MBI: Maslach Burnout Inventory. Manual Palo Alto: University of California, Consulting Psychologists Press.
  • Maslach, C. y Jackson, S. E. (1982). «Burnout in health professions: A social psychological analysis. En G. sanders y J. suls (eds.), Social psychology of health and illness. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Maslach, C. y Jackson, S. E. (1986). Maslach ch Burnout Inventory (2.ª ed., 1.ª ed. de 1981). Palo Alto, California: Consulting Psychologists Press.
  • Maslach, C., SchauFeli, W. B. y Leiter, M. P (2001). «Job burnout». Annual Review of Psychology, 52, pp. 397-422.
  • Mayer, J. D., y Salovey, P. (1997). «The intelligence of emotional intelligence». Intelligence, 17(4), pp. 433-442.
  • Moriana, J. A. y Herruzo, J. (2004). «Estrés y burnout en profesores». International Journal of Clinical and Health Psychology, 4, pp. 597-621.
  • Pan-Skadden, J. y otros (2009). «The use of behavioural skills training and in-situ training to teach children to solicit help when lost: A preliminary investigation». Education and Treatment of Children, 32(3), pp. 259-370. doi: 10.1353/etc.0.0063.
  • Petrides, K. V., Pérez González. J. C. y Furnham, A. (2007). «On the criterion and incremental validity of trait emotional intelligence». Cognition and Emotion, 21, pp. 26-55. doi: 10.1080/02699930601038912.
  • Quiceno, J. M. y Vinaccia, S. (2007). «Burnout: síndrome de quemarse en el trabajo (sQt)». Acta Colombiana de Psicología, 10(2), pp. 117-125.
  • Rodríguez, A., Ruiz , S. y Goñi, A. (2006): «Autoconcepto físico y estilos de vida en la adolescencia». Revista de Investigación Psicosocial, 15(1), pp. 81-94. doi: 10.4321/ s1132-05592006000100006
  • Romero, E. (2005). «¿Qué unidades debemos emplear? Las “dos disciplinas” de la psicología de la personalidad». Anales de psicología, 21(2), pp. 244-258.
  • Seisdedos, N. (1997). MBI. Inventario «Burnout» de Maslach: manual. Madrid: tea.
  • SeliGman, M. E. P., ReiVich, K., Jaycox, L. y Gillham, J. (2005). Niños optimistas. Barcelona: Random House Mondadori, S.A.
  • SternberG, R. J. (1985). Beyond iq: a triarchic theory of human inteligence. Cambridge: University Press.
  • Tanaka, J. S. (1993). «Multifaceted conceptions of fit in structural equation models». En K. A. bollen y J. S. lonG (eds.), Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage, pp. 10-39.
  • Tapia, M., Fiorentino, M. y Correché, M. (2003). «Soledad y tendencia al aislamiento en estudiantes adolescentes, su relación con el autoconcepto». Fundamentos en Humanidades, 7-8, pp. 163-172.
  • Travers, C. y Cooper, C. (1997). El estrés de los profesores. Barcelona: Paidos.
  • Waters, E. y Sroufe, L. A. (1983). «A developmental perspective on competence». Developmental Review, 3, pp. 79-97.
  • White, R. W. (1959). «Motivation reconsidered: The concept of competence». Psichological Review, 66, pp. 297-333. doi: 10.1037/14156-005.
  • Widaman, K. F. y Thompson, J. S. (2003).« On specifying the null model for incremental fit indices in structural equation modeling». Psychological Methods, 8, pp. 16-37. doi: 10.1037/1082-989x.8.1.16.
  • Yuan, K. H. (2005). «Fit indices versus test statistics». Multivariate Behavioral Research, 40, pp. 115-148. doi: 10.1207/s15327906mbr4001_5.
  • ZhanG, L., Zhao, J., Xiao, H. y otros (2014). «Mental health and burnout in primary and secondary school teachers in the remote mountain areas of Guangdong Province in the People›s Republic of China». Journal of Neuropsychiatric Disease and Treatment, 10, pp. 123-130. doi: 10.2147/ndt.s56020.