(Re)definición de los roles de género en la cultura popularel caso de «The Hunger Games»

  1. Menéndez Menéndez, María Isabel 2
  2. Fernández Morales, Marta 1
  1. 1 Universitat de les Illes Balears
    info

    Universitat de les Illes Balears

    Palma, España

    ROR https://ror.org/03e10x626

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Aldizkaria:
Papers: revista de sociología

ISSN: 0210-2862 2013-9004

Argitalpen urtea: 2015

Alea: 100

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 195-210

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/PAPERS.2096 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Beste argitalpen batzuk: Papers: revista de sociología

Laburpena

Popular culture today is witnessing the (re)signification of hero/ine positions through the appearance of emergent roles that occasionally subvert traditional gender roles. This paper analyzes this issue in the film adaptations of Suzanne Collins’ trilogy The Hunger Games. The interest in this trilogy is rooted in its box office success and originality as a popular culture proposal for teenagers with few things in common with its coetaneous products, both because of its much more political discourse and due to its mise en scène, which includes the unprecedented profiles of its main actors. Our text provides a descriptive study of representation alongside an evaluative analysis based on the gender perspective as an epistemological approach. Our conclusions allow us to affirm that The Hunger Games proposes a new heroic profile that subverts both the hegemonic pattern found in media and the patriarchal order of mainstream narratives.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguilar, Pilar (2004). ¿Somos las mujeres de cine?: Prácticas de análisis fílmico. Oviedo: Instituto Asturiano de la Mujer.
  • Bechdel, Alison (1985). «Dykes to Watch Out For». The Rule, 22. <http://dx.doi.org/10.2307/4024193>
  • Bernárdez, Asunción (2012). «Modelos de mujeres fálicas del postfeminismo mediático: Una aproximación a Millenium, Avatar y Los juegos del hambre». Anàlisi, 47, 91-112.
  • Botía-Morillas, Carmen (2013). «Cómo diseñar una investigación para el análisis de las relaciones de género: Aportaciones metodológicas». Papers, 98 (3), 443-470.
  • Cardona, Patricia (2006). «Del héroe mítico, al mediático: Las categorías heroicas: héroe, tiempo y acción». Revista Universidad EAFIT, 42 (144), 51-68.
  • Chicharro, Mar (2013). «Representaciones de la mujer en la ficción postfeminista: Ally McBeal, Sex and the City y Desperate Housewives». Papers, 98 (1), 11-31.
  • Collins, Suzanne (2008). The Hunger Games. Nueva York: Scholastic Press.
  • Collins, Suzanne (2009). Catching Fire (The Second Book of ‘The Hunger Games’). Nueva York: Scholastic Press.
  • Collins, Suzanne (2010). Mockingjay (The Final Book of ‘The Hunger Games’). Nueva York: Scholastic Press.
  • Faludi, Susan (1991). Backlash: The Undeclared War Against American Women. Nueva York: Broadway Books. <http://dx.doi.org/10.2307/4065531>
  • Faludi, Susan (2007). The Terror Dream: Myth and Misogyny an Insecure America. Nueva York: Henry Holt & Co. <http://dx.doi.org/10.14431/aw.2009.06.25.2.99>
  • Green, André (1968). «Sur la mère phallique». Revue Française de Psychanalyse, 32 (1), 1-38.
  • Heartfield, Kate (2012). «The Hunger Games Is No Feminist Manifesto». Ottawa Citizen, 29 de marzo.
  • Izquierdo, María Jesús (2013). «La construcción social del género». En: Díaz, Capitolina y Dema, Sandra (eds.). Sociología y género. Madrid: Tecnos, 87-112.
  • Lamas, Marta (2013) [1996]. «Introducción». En: Lamas, Marta (comp.). El género: La construcción cultural de la diferencia sexual. México D. F.: Miguel Ángel Porrúa y PUEG, 9-20.
  • Lohmüller, Torben (2011). «El espectáculo de la identidad masculina y la mirada gay: Algunas observaciones acerca de Querelle de Fassbinder». En: Zurian, Francisco (ed.). Imágenes del Eros: Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual. Madrid: Ocho y Medio, 260-276.
  • Luengo, María (2006). «Fundamentos y carencias de los estudios culturales: Una revisión teórico-crítica del ámbito popular culture». REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 115, 101-133. <http://dx.doi.org/10.2307/40184768>
  • Mainon, Dominique y Ursini, James (2008). Amazonas: Guerreras en la pantalla. Madrid: Alberto Santos Editor.
  • Mayayo, Patricia (2002). Louise Bourgeois. Hondarribia: Nerea.
  • Menéndez, María Isabel (2014). «Héroes posmodernos en la ficción audiovisual: The Hunger Games y la masculinidad no hegemónica». En: Zurian, Francisco (ed.). Hombres Filmados. Representaciones audiovisuales de (nuevas) masculinidades. Madrid: Síntesis (en prensa).
  • Meyer, Stephenie (2005). Twilight. Nueva York: Paperback.
  • Moya, Antonio de (2003). «Versiones y subversiones de la masculinidad en la cultura dominicana». Perspectivas Psicológicas, 3-4 (4), 186-192.
  • Mulvey, Laura (1975). «Visual Pleasure and Narrative Cinema». Screen [en línea], 16 (3), 6-18. <http://dx.doi.org/10.1093/screen/16.3.6>.
  • Pitarch, Pau (2008). «Género y fantasía heroica». En: Clúa, Isabel (ed.). Género y cultura popular I. Barcelona: Ediciones UAB, 33-64.
  • Pollitt, Katha (2012). «The Hunger Games’ Feral Feminism». The Nation, 23 de abril.
  • Rodríguez, M.ª del Carmen y Peña, José Vicente (2005). «Identidad de género y contexto escolar: Una revisión de modelos». REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 112, 165-194.
  • Rubin, Gayle (1975). «The Traffic in Women: Notes on the ‘Political Economy’ of Sex». En: Reiter, Rayna (comp.). Toward an Anthropology of Women. Nueva York: Monthy Review Press, 157-210.
  • Scott, A. O. y Dargis, Manohla (2012). «A Radical Female Hero From Dystopia». The New York Times, 4 de abril.
  • Scott, Joan (1986). «Gender: A Useful Category of Historical Analysis». American Historical Review [en línea], 91, 1053-1075. <http://dx.doi.org/10.2307/1864376>.
  • Suderman, Peter (2012). «The Hunger Games Offers a Feast for Sci-fi Fans». The Washington Times, 21 de marzo.
  • Téllez, Anastasia y Verdú, Ana Dolores (2011). «El significado de la masculinidad para el análisis social». Nuevas Tendencias en Antropología, 2, 80-103.
  • Vales, Cristina (2013). «El fuego de la revolución». Cine Premiere, 230, 82-85.
  • Zurian, Francisco (2011). «Almodóvar, la identidad de género buscada: El caso de La piel que habito». En: Zurian, Francisco (ed.). Imágenes del Eros: Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual. Madrid: Ocho y Medio, 277-297.
  • The Hunger Games (Los juegos del hambre). Dir. Gary Ross, 2012. The Hunger Games: Catching Fire (Los juegos del hambre: En llamas). Dir. Francis Lawrence, 2013.
  • The Twilight Saga: New Moon (La saga Crepúsculo: Luna nueva). Dir. Chris Weitz, 2009.