Implantación de UBUvirtual en la Universidad de Burgosevaluación y expectativas de uso.

  1. Abella García, Víctor
  2. López Nozal, Carlos
  3. Ortega Santamaría, Natividad
  4. Sánchez Ortega, Pedro Luis
  5. Lezcano Barbero, Fernando
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2011

Issue: 38

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2011.38.385 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 5 (17-03-2024)
  • Dimensions Cited by: 3 (16-03-2024)

CIRC

  • Social Sciences: B

Dimensions

(Data updated as of 16-03-2024)
  • Total citations: 3
  • Recent citations (2 years): 0
  • Field Citation Ratio (FCR): 0.84

Abstract

This study evaluates the use, by students and teachers, of the new Learning Management System (LMS) at University of Burgos (UBUVirtual). This study also analyzes the assessments of teachers in the migration process from the previous LMS to the new one. The data has been collected from Moodle´s database, and from questionnaires completed by teachers. Results showed an adequate use of the LMS, from both teachers and students; however it must work to increase the available resources, and overall collaborative activities.

Bibliographic References

  • ALEXANDER, B. (2006). Web 2.0: A new wave of innovation for teaching and learning? EDUCAUSE Review, 41(2), 32-44.
  • BAIRD, D. E., & FISHER, M. (2005). Neomillennial user experience design strategies: Utilizing social networking media to support "Always on" learning styles. Journal of Educational Technology Systems, 34(1), 5-­32.
  • BETEGÓN SÁNCHEZ, L., FOSSAS OLALLA, M., MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, E., & RAMOS GONZÁLEZ, M. M. (2010). Entornos virtuales como apoyo a la docencia universitaria presencial: utilidad de Moodle. Anuario Jurídico y Económico Esculariense, 43, 273-­302.
  • BRYCESON, K. (2007). The online learning environment. A new model using social constructivism and the concept of 'Ba' as a theoretical framework. Learning Environments Research, 10, 189-­206.
  • BRUNER, J. (1996). Culture of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Centre d'Educació i Noves Tecnologies (2004). Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente abierto para la Universitat Jaume I. Recuperado de: http://cent.uji.es/doc/eveauji_es.pdf
  • DE PABLOS, G. (2005). Moodle. Madrid: CNICE, Ministerio de Educación y Ciencia.
  • GÓMEZ, D. A., SÁNCHEZ, R. T., & GARCÍA, F. J. (2008). Semantic Spiral Timeline como apoyo al e-­ learning. En A. B. Gil, J. A. Velázquez y F. J. García (Eds.), X Simposio Internacional de Informática Educativa, SIIE 2008 (pp. 243-­248). Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • GONZÁLEZ MARIÑO, J. C. (2006). B-­Learning utilizando software libre, una alternativa viable en educación superior. Revista Complutense de Educación, 17, 121-­133.
  • GUTIÉRREZ, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro. “Realfabetización” digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63, 191-­206.
  • MARTINEZ ALDANONDO, J. (2006). E-­learning en blanco y negro. Disponible en: http://www.cibersociedad.net/archivo/articulo.php?art=223 (Consultado el 14 de octubre de 2011).
  • MIKROPOULOS, T. A., & NATSIS, A. (2011).Educational virtual environments: A ten Year review of empirical research (1999-­2009). Computers & Education, 56(3), 769-­780.
  • PARCERISA, A. (2004). Plan Docente. Planificar las asignaturas en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Recuperado de http://www.octaedro.com/ice/pdf/DIG101.pdf
  • ROS, I. (2008). Moodle, la plataforma para la enseñanza y organización escolar. Ikastorratza, e-­ Revista de Didáctica, 2. Recuperado de: http://www.ehu.es/ikastorratza/2_alea/moodle.pdf
  • SAEED, N., YANG, Y., & SINNAPPAN, S. (2009). Emerging web technologies in higher education: a case of incorporating blogs, podcasts and social bookmarks in a web programming course based on students' learning styles and technology preferences. Educational Technology & Society, 12(4), 98-­109.
  • SMEETS, E. (2005). Does ICT contribute to powerful learning environments in primary education Computers & Education, 44(3), 343–355.
  • USHER, R. (2001). Lifelong learning in the Postmodern. En Sawano, Y. (Ed.), International Handbook of Lifelong Learning, (pp. 165-­182). London: Kluwer.
  • VALVERDE, J. (2010). El movimiento de “Educación Abierta” y la “Universidad Española”. Tendencias Pedagógicas, 16, 2010.
  • VYGOTSKY, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.