Impacto de la educación en la cultura del emprendimientoestudio cualitativo

  1. DE LA TORRE CRUZ, TAMARA
  2. Ruiz Palomo, Esther
  3. Escolar Llamazares, M.Camino
  4. Baños Martínez, Vanesa
  5. Gañán Ibáñez, Angel
  6. Corbí Santamaría, Miguel
  7. González Santos, Josefa
  8. Sánchez, Ana Isabel
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2015

Issue Title: UNA NUEVA VISIÓN DE LA PSICOLOGÍA: EL MUNDO ADULTO.

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 117-128

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2015.N1.V2.99 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

Entrepreneurship is a reality that is optimistic about the possibilities of development, progress and well-being. The economic policies of the most advanced countries encourage and promote actions for their citizens to implement their business ideas and generate their own jobs. In this research we will focus on the educational aspect that has traditionally been positively linked to formal entrepreneurship. The figure of the entrepreneur is key when generating social transformations and it is worth approaching not only his personal vision but also the perception that these promoters have different age groups.In this sense, the University of Burgos through the Interuniversity Program of Experience and in the framework of training for older people, launches concrete actions to meet the needs, experiences and expectations of university majors in relation to entrepreneurship. We consider it of great importance that the University, as a long-standing institution in the field of knowledge, supports the processes of entrepreneurship with all the resources at its disposal, among them, the great human capital that is not only among its faculty or staff, but also in their classrooms, mainly those of the elderly.We show in the present investigation the initial results of the qualitative study implemented through a discussion group in which the elders have discussed the concept of entrepreneurship, motives, aid, training and skills. The results will serve as a basis for future proposals and interventions.

Bibliographic References

  • Audretsch, D.B. (2009). Entrepreneurship capital and economic growth. Investigaciones Regionales. 1., 27-45.
  • Ávila Romero, F. y De Hoyos Vallejo, E. (2011). Emprender actualmente en Espa-a. Una breve revisión. EXtoikos. 2,123-125.
  • Belando Montoro, M. (2001). Vejez física y psicológica: una perspectiva para la educación permanente. Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • Bermejo, M. (2013). Gente Emprendedora, Gente de Calidad. Barcelona: Plataforma editorial.
  • Brazeal, D. y Herbert, T. (1999). The genesis of Entrepreneurship. Entrepreneurship, Theory & Practice. 23 (3), 29-45.
  • Bueno, E. (2013). El capital intelectual como sistema generador de Emprendimiento e innovación. Revista: Economía Industrial. 388, 15-22.
  • Castillo, J. O. C. (2013). Investigando el entrepreneurship tras un marco teórico y su aporte al desarrollo económico de Colombia. Revista EAN. 66, 67-84.
  • Carvajal Urquijo, J. (2013). El entorno socioeconómico del emprendimiento en Espa-a. Revista APD: Asociación para el Progreso de la Dirección. 289, 26-27.
  • Davidsson, P. y Honig, B. (2003). The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing. 18 (3), 301-331.
  • http://dx.doi.org/10.1016/S0883-9026(02)00097-6
  • Flores Asenjo, M. P., y Palao Barberá, J. (2014). Evaluación del impacto de la educación superior en la iniciativa emprendedora. Historia y Comunicación Social, 18, 377-386.
  • http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44256
  • Freytag, A. y Thurik, A.R. (2007). Entrepreneurship and its determinants in a cross country setting, Journal of Evolutionary Economics, 17(2), 117-131.
  • http://dx.doi.org/10.1007/s00191-006-0044-2
  • García Garrido, J.L. et al (2005). Temas candentes en la educación en el Siglo XXI. Madrid. Ediciones Académicas.
  • PMid:16091808
  • Jiménez Eguizábal, A. (2008). Repensar y construir el Espacio Europeo de Educación Superior. Políticas, tendencias, escenarios y procesos de innovación. Madrid: Dykinson.
  • Jiménez Palmero, A., Palmero Cámara, C. y Jiménez Eguizábal A. (2012). El impacto de educación
  • Julià Igual, J. F. (2013). Emprendimiento y universidad. Una referencia al caso de Espa-a y a la UPV. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos. 113, 7-27.
  • Marina Torres, J.A. (2010). La competencia de emprender. Revista de Educación. 351, 49-71.
  • Monsalve Lozano, B. (2013). El Emprendimiento y la Universidad. Revista Pensamiento Americano. 3(5), 51-54.
  • Moscoso Escobar, J. y Botero Botero, S. (2013). Métodos de valoración de nuevos emprendimientos.
  • Morales Gutiérrez, A. C. y Ariza Montes, J. A. (2013). Valores, actitudes y motivaciones en la juventud ante el emprendimiento individual y colectivo. Revista de estudios cooperativos. 112, 11-35. Luis, I., De la Torre, T., Ga-án, A., Palmero, C. y Jiménez, A. (2013). Formación universitaria para mayores: innovación curricular y competencias emprendedoras. International Journal of
  • Developmental and Educational Psychology, 2(l), 175-186.
  • Navarro Domenichelli, R. y Torregrosa Sahuquillo, D. (2012). Animación y motivación para el autoempleo: el espíritu emprendedor en la escuela Revista: Anuari de Psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia. 13 (1), 95-112.
  • Orte, C. y Gambús, M. (Ed) (2004). Los programas universitarios para mayores en la construcción del Espacio Europeo de Ense-anza Superior. Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears.
  • PMid:15313308
  • Pfeilstetter, R. (2011). El emprendedor. Una reflexión crítica sobre usos y significados actuales de
  • Rasmussen E. y Sorheim R. (2005). Action-Based Entrepreneurship Education. Technovation 26 (2), 185–194.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.technovation.2005.06.012
  • Sánchez, J. C., Caggiano, V., y Hernández, B. (2011). Competencias emprendedoras en la Educacion Universitaria. INFAD Revista de Psicología. 1 (3), 19-28.
  • Sobrado Fernández, L. y Fernández Rey, E. (2010). Competencias emprendedoras y desarrollo del espíritu empresarial en los centros educativos Revista: Educación XX1. Revista de la Facultad de Educación. 13, 15-38.
  • Tan, S.S., y Ng F. (2006). A Problem-Based Learning Approach to Entrepreneurship Education.
  • Uhlaner, L. y Thurik, R. (2007). Postmaterialism influencing total entrepreneurial activity across nations, Journal of Evolutionary Economics, 17(2), 161-185.
  • http://dx.doi.org/10.1007/s00191-006-0046-0
  • Valencia Agudelo, G.D (2012). Autoempleo y emprendimiento. Una hipótesis de trabajo para explicar
  • Valliere, D. y Peterson, R. (2009). Entrepreneurship and economic growth: Evidence from emerging and developed countries. Entrepreneurship and Regional Development, 21(5), 480-559.
  • http://dx.doi.org/10.1080/08985620802332723
  • Van Gelderen, M. y Jansen, P. (2006). Autonomy as a start-up motive. Journal of Business and Enterprise Development. 13 (10), 23-32.
  • http://dx.doi.org/10.1108/14626000610645289
  • Van Stel, A., Carree, M. y Thurik, R. (2005). The effect of entrepreneurial activity on national economic growth. Small Business Economics. 24, 311–321.
  • http://dx.doi.org/10.1007/s11187-005-1996-6
  • Veciana, J.M. (2007). Entrepreneurship as a Scientific Research Program. En: Cuervo, A.; Ribeiro, D.; Roig, S. (Eds): Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective. Springer, New York. 23-72.
  • PMCid:PMC3841908
  • Walter, S. y Dohse D. (2009). The Interplay Between Entrepreneurship Education and Regional Knowledge Potential in Forming Entrepreneurial Intentions. Kiel, Germany: Kiel Institute for the World Economy, no. 1549.
  • Wennekers, S., Van Stel, A., Thurik, R. y Reynolds, P. (2005). Nascent entrepreneurship and the level of economic development. Small Business Economics. 24(3), 293–309.
  • http://dx.doi.org/10.1007/s11187-005-1994-8