Contraste motivacional en educación física en función del gasto calórico

  1. David Hortigüela Alcalá 1
  2. Alejandro Salicetti Fonseca 2
  3. Jessenia Hernández Elizondo 2
  1. 1 Facultad de Educación. Universidad de Burgos
  2. 2 Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Escuela de Educación Física de Universidad de Costa Rica
Revista:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Ano de publicación: 2018

Volume: 18

Número: 72

Páxinas: 621-635

Tipo: Artigo

DOI: 10.15366/RIMCAFD2018.72.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Resumo

The objective of the research is to contrast the perception of future PE teachers about the motivational strategies employed in the practice of higher and lower caloric expenditure. A total of 126 students participated in the 2nd and 3rd courses of the PE teaching qualifications of the Universities of Burgos (Spain) and of Costa Rica. Eight sessions had high intensity (skipping rope) and other eight low (cooperative challenges), all registering themselves through accelerometers. The questionnaire was used to measure the Motivational Strategies in physical education classes (CMEMEF). The results show that in the most intense classes there was a positive correlation in the learning factors (p = .019), effort (p = .039) and explanation and practice time (p = .030), while in the less (p= .010), effort (p = .00), time of explanation and practice (p = .003) and responsibility (p = .037).

Referencias bibliográficas

  • Albuquerque, A., Aranha, A., Goncalves, F., Pinheiro, C., & Resende, R. (2012). The Formative Experiences Appreciation by Cooperating Teachers and Their Use during the Supervised Practice Teaching in Physical Education. Educational Research and Reviews, 7(1), 27-30.
  • Aguado-Gómez, R.; Díaz-Cueto, M.; Hernández-Álvarez, J.L., & López-Rodríguez, A. (2016). Apoyo a la autonomía en las clases de educación física: percepción versus realidad. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62), 183-202. doi: http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.62.001.
  • Benjamin et al. (2015). Intrinsic Motivation in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 86(8), 8-13.
  • Casey, A. (2014). Models-Based Practice: Great White Hope or White Elephant? Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 18-34. doi: http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2012.726977.
  • Cervelló, E., Moreno, J. A., Del Villar, F., & Reina, R. (2007). Desarrollo y validación de un instrumento de medida de las estrategias motivacionales empleadas en las clases de educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2(2), 53–72.
  • Corbetta, P. (2007). Metodologías y técnicas de investigación social. Madrid: McGrawHill.
  • Del Valle, S., De la Vega, R., & Rodriguez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 507-526. doi: http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.007.
  • Duncan, C.A., & Bellar, D.M. (2015). Let's Make Physical Education More Physical and More Educational. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 28(2), 3-6. doi: http://dx.doi.org/10.1080/08924562.2014.1001103.
  • Freire, E.S., & Miranda, M.L. (2014). The Production of Knowledge about the Building of Values in Physical Education at School: Methods, Methodology and Epistemology. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 35-47. doi: http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2012.726978.
  • Garrett, R., & Wrench, A. (2016). "If They Can Say It They Can Write It": Inclusive Pedagogies for Senior Secondary Physical Education. International Journal of Inclusive Education, 20(5), 486-502. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2015.1095248.
  • Gutiérrez, M., Ruiz, L. M., & López, E. (2011). Clima motivacional en Educación Física: concordancia entre las percepciones de los alumnos y las de sus profesores. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 321-335.
  • Haynes, J, & Miller, J. (2015). Preparing Pre-Service Primary School Teachers to Assess Fundamental Motor Skills: Two Skills and Two Approaches. Physical Education and Sport Pedagogy, 20(4), 397-408. doi: http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2014.892064.
  • Hortigüela, D., Fernández-Río, J., & Pérez-Pueyo, A. (2016a). Efectos del planteamiento docente en la enseñanza del futbol sobre el clima de aula. Percepciones de alumnado y profesorado. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 295-306.
  • Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & Fernández-Río, J. (2016). Entender y enseñar la educación física en la formación inicial del profesorado: estudio de caso en España y Costa Rica. Movimento, 22(4), 1049-1062.
  • Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & Calderón, A. (2016b). Efecto del modelo de enseñanza sobre el autoconcepto físico del alumnado en educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 30,76-81.
  • Hortigüela, D., Salicetti, A., & Pérez-Pueyo, A. (2015). Valoración en la formación permanente del profesorado de educación física a partir del intercambio académico entre España y Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-18.
  • Hortigüela, D., Salicetti, A., Hernando, A., & PérezPueyo, A. (2015). El trabajo autónomo del alumno universitario en las clases de educación física. Análisis de su percepción sobre la práctica. Revista Ágora para la EF y el deporte, 17(3), 251-265.
  • Howard-Shaughnessy, C., & Sluder, B. (2015). Roller Skating and Interdisciplinary Physical Education. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 28(4), 26-32. doi: http://dx.doi.org/10.1080/08924562.2015.1044146.
  • Howley, D., & Tannehill, D. (2014). Crazy Ideas: Student Involvement in Negotiating and Implementing the Physical Education Curriculum in the Irish Senior Cycle. Physical Educator, 71(3), 13-21.
  • Johnson, T.G. (2015). Lived Body Knowledge: Disciplinary Knowledge for Preservice Physical Education Teachers. Quest, 67(2), 227-239. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00336297.2015.1017589.
  • Jung, H., & Choi, E. (2016). The Importance of Indirect Teaching Behaviour and Its Educational Effects in Physical Education. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(2), 121-136. doi: http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2014.923990.
  • López-Pastor, V.M., & Gea, J.M. (2010). Innovación, discurso y racionalidad en educación física. Revisión y prospectiva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(38), 245-270.
  • López-López, E., Navarro-Valdivielso, M., Ojeda-García, R., Brito-Ojeda, E., RuizCaballero, J.A., & Navarro-Hernández, C.M. (2015). Práctica de actividad física y actitudes en los adolescentes de Canarias. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(58) 211222. doi: http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2015.58.002.
  • Mordal-Moen, K., & Green, K. (2014). Neither Shaking nor Stirring: A Case Study of Reflexivity in Norwegian Physical Education Teacher Education. Sport, Education and Society, 19(4), 415-434. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13573322.2012.670114.
  • Moreno-Murcia, J.A., Sicilia, A., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., Almagro, B.J., & Conde, C. (2014). Análisis motivacional comparativo en tres contextos de actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(56), 665-685.
  • Pérez Pueyo, A. (2010). El Estilo Actitudinal. Propuesta metodológica para desarrollar unidades didácticas en educación física. Madrid: Editorial CEP S.L.
  • Pérez-Pueyo, A., García, Ó., Hortigüela, D., Aznar, M., & Vidal, S. (2016). ¿Es posible una (verdadera) competencia clave relacionada con lo motriz? La competencia corporal. Revista española de educación física y deportes, 415, 51-71.
  • Sáez de Ocáriz, U., & Lavega, P. (2015). Estudio de los conflictos en el juego en educación física en primaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 15(57) 29-44. doi: http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2015.57.003.
  • Silverman, S. (2011). Teaching for Student Learning in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation y Dance, 82(6), 29-34.
  • Siedentop, D., Hastie, P. A., & Van Der Mars, H. (2004). Complete Guide to Sport Education. Champaign: Human Kinetics.
  • Spittle, M., & Spittle, S. (2016). Content of Curriculum in Physical Education Teacher Education: Expectations of Undergraduate Physical Education Students. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44(3), 257-273. doi: http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2015.1080813.
  • Webster, C.A. et al. (2015). An Exploratory Study of Elementary Classroom Teachers' Physical Activity Promotion from a Social Learning Perspective. Journal of Teaching in Physical Education, 34(3), 474-495. doi: http://dx.doi.org/10.1123/jtpe.2014-0075.