Estudio exploratorio sobre el panorama actual de la formación inicial del profesorado de secundaria en España

  1. Pablo Rodríguez-Gutiérrez 1
  2. Guzmán Antonio Muñoz-Fernández 1
  3. Mercedes Luque-Vílchez 2
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Aldizkaria:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 11

Orrialdeak: 169-184

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Laburpena

This paper aims to analyze the current situation in which is the initial training of high school teachers and its problems from the perspective of the training model in Spain. Specifically, the purpose of the work has been trying to identify the motivations that lead to student profiles to pick the master and its relationship to the vocational nature of the studies leading to it. To that end, a fieldwork was developed by collecting a total of 512 surveys Master students in Faculty Compulsory and High Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching (hereinafter PLMS) belonging to the Universities of Burgos (UBU), Córdoba (UCO) and Jaén (UJA), during 2015/2016. The results reveal that initial training of high school teachers is predominantly focused on specific subjects within each specialty and that the structural dimensions (social, political, cultural, organizational) have not received enough importance, being represented in a series of subjects of low weight and "subordinate" to the specialty. Nor does the training that derives from the Practicum seem to receive enough importance.

Erreferentzia bibliografikoak

  • • Balan, C. C., Bujor, L., y Serdenciuc, N. L. (2012). The role of the initial psycho-pedagogical training in structuring motivational and attitudinal dynamic toward teaching career. En M. Anitei, M. Chraif, & C. Vasile (Eds.), Psiworld ,Vol. 33, pp. 463-467.
  • • Bolivar, A. (2007). The initial training of secondary school teachers and their professional identity. Ese-Estudios Sobre Educación (12), 13-30.
  • • Bolívar, A. (2010). ¿Como un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 79-107.
  • • Bolívar, A., y Moreno, J. M. (2006). Between transaction and transformation: The role of school principals as education leaders in Spain. Journal of Educational Change, 7(1-2), 19-31.
  • • Carrascosa Alís, J., Martínez Torregrosa, J., Furió Más, C., y Guisasola, J. (2008). ¿Qué hacer en la formación inicial del profesorado de Ciencias de Secundaria?
  • • Cordoba Alcaide, F., Ortega Ruiz, R., y Pontes Pedrajas, A. (2009). University students of sciences and secondary teaching as a professional prospect. Revista de Educación (348), 265-266.
  • • Day, C. (2005). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.
  • • Darling-Hammond, L. y Bransford, J. (Eds.) (2005). Preparing teachers for a changing world. San Francisco: Jossey Bass.
  • • De Puelles Benítez, M., y Frago, A. V. (2009). Profesión y vocación docente: presente y futuro: Biblioteca Nueva.
  • • Esteve, J. M. (1997). La formación inicial de los profesores de secundaria: una reflexión sobre el curso de cualificación pedagógica: Ariel.
  • • Esteve, J. M. (2006). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. La formación inicial. Revista de Educación, 340, 19-40.
  • • Esteve, J. M. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial Teacher training. Theoretical basis for the development of pre-service training programs. Revista de Educación, 350, 15-29.
  • • Eurydice (2013). Key Data on Teachers and School Leaders in Europe.
  • • Hernández Amorós, M. J., y Carrasco Embuena, V. (2012). Percepciones de los estudiantes del Máster en Formación del Profesorado de Educación Secundaria: fortalezas y debilidades del nuevo modelo formativo. Enseñanza & Teaching, 30(2), 127
  • • León, J., Domínguez, E., Núñez, J. L., Pérez, A., y Martín-Albo, J. (2011). Traducción y validación de la versión española de la Echelle de Satisfaction des Besoins Psychologiques en el contexto educativo. Anales de psicología, 27(2), 405-411.
  • • Lorenzo Vicente, J. A., Muñoz Galiano, I. M., y Beas Miranda, M. (2015). Models of initial training of secondary school teachers in spain from a european perspective. Revista Complutense de Educación, 26(3), 741-757.
  • • MEC (2009). La dimensión práctica en la formación inicial del profesorado de secundaria: orientaciones para el reconocimiento de centros de buenas prácticas. Una aportación desde el ejercicio profesional.
  • • Pontes, A., Serrano, R., y Poyato, F. J. (2013). Concepciones y motivaciones sobre el desarrollo profesional docente en la formación inicial del profesorado de educación secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 533-551
  • • Pontes, A., Ariza, L., y Sánchez, F. J. (2010). Motivos explicativos del interés por la docencia: un estudio piloto con futuros profesores de ciencia y tecnología. Paper presented at the XXIV Encuentros en Didáctica de las Ciencias Experimentales, Baeza.
  • • Puentes, R. V. (2013). El modelo de formación del profesorado de Educación Secundaria en España: el caso del Máster de la Universidad de Granada.
  • • Puentes, R. V., Botia, A. B., y Verdejo, A. M. (2015). A review of the initial teachers’s education in Spain: The masters in secondary education. Educação em Revista, 31(3), 251-278.
  • • Talis (2014). Estudio Internacional sobre la enseñanza y el aprendizaje - informe internacional.Terigi, F. (2009). Initial teacher training in Secondary Education: needs to improve, acknowledgement of its limits. Revista de Educación, (350), 123-144.
  • • Vaello, J. (2009). El profesor emocionalmente competente: Un puente sobre aguas turbulentas. Barcelona: Grao.