Concepciones de los docentes universitarios y evaluación de los aprendizajes

  1. Antón Nuño, Ascensión
  2. Moraza Herrán, José Ignacio
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: EL PODER DE LAS EMOCIONES: PSICOLOGÍA POSITIVA

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 273-282

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V5.682 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

This communication aims to transmit the conclusions reached after carrying out an investigation into the conceptions that some teachers have about teaching, learning and evaluation, in order to know and understand their influence in their assessment practices. We consider the most relevant: the lack of knowledge or even rejection of the theories and the educational research by university professors; the existence of a concept of university teachers in our cultural context; changes in the conceptions of learning and evaluation: formative assessment; the confusion between assessment continuous and continuous evaluation and the pursuit of objectivity and justice in the evaluation.

Bibliographic References

  • Álvarez-Valdivia, I. (2008). La evaluación de los aprendizajes en la universidad: una mirada retrospectiva y prospectiva desde la divulgación científica. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 14 (1), 235-272.
  • Barberá, E. (2003). Estado y tendencias de la evaluación en educación superior. Boletín de la Red Estatal de Docencia Universitaria, 3 (2), 94-99.
  • Benito, A. y Cruz, A. (2005). Nuevas claves para la Docencia Universitaria. Madrid: Narcea.
  • Biggs, J. B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Barcelona: Graó.
  • Black, P., McCornick, R., James, M. y Pedder, D. (2006). Learning how to learn and assessment for learning: a theoretical inquiry. Research Papers in Education, 21 (2), 119-132.
  • Boud, D. (2006). Foreword. En C. Bryan y K. Clegg (Ed.), Innovative Assessment in Higher Education. London: Routledge.
  • Boud, D. y Falchikov, N. (2006). Aligning assessment with long-term learning. Assessment and Evaluation in Higher Education, 31 (4), 399-413.
  • Brown, G., y Glasner, A. (Ed.) (2003). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  • Cano, E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12 (3), 1-16. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf
  • Córdoba, F.J. (2006). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación, 39 (7), 1-8. Recuperado de http://www.rieoei.org/boletin39_7.htm
  • Corominas, E., Tesauro, M., Teixidó, J. Pèlach, J. y Cortada, R. (2006): Las percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 34, 301-336.
  • Delgado, A.M. (2006). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el espacio europeo de educación superior. Informe del Programa de Estudios y Análisis del Ministerio de Educación de España.
  • Recuperado de http://www.ub. Edu/eees/documents/pdfes/mec/competencias-evaluacion-continua.pdf
  • Delgado-Santa Gadea, K. (2008). Evaluación en la Educación Superior. Unidad de Post Grado de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima. Recuperado de http://www.unmsm.edu.pe/educacion/postgrado/ evaluacion.pdf
  • Díaz, C.; Martínez, P.; Roa, I. y Sanhueza, M.G. (2009). Los docentes en la sociedad actual: sus creencias y cogniciones pedagógicas respecto al proceso didáctico. Polis Revista Latinoamericana, 25. Recuperado de http://polis.revues.org/625
  • Fernández March, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 8 (1), 11-34. Recuperado de http://www.red-u.org/
  • García-Jiménez, E. (2006). Evaluación Alternativa en la Enseñanza Universitaria. En Talleres de Formación del Profesorado para la convergencia hacia el EEES. Valladolid: Centro Buendía – Universidad de Valladolid. [CD-ROM]
  • Ibarra, M.S. y Rodríguez, G. (2010). Aproximación al discurso dominante sobre la evaluación del aprendizaje en la universidad. Revista de Educación, 351, 385-407. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re351/re351_16.pdf
  • Latas, C. (2004). La evaluación en la universidad. En F. Blázquez; J.I. Maynar, y M. Montanero. Materiales para la enseñanza universitaria IV. La formación de los profesores noveles universitarios. Universidad de Badajoz: Instituto de Ciencias de la Educación
  • López-Fuentes, R. (2005). Creencias del profesorado universitario sobre evaluación. Granada: Universidad de Granada.
  • López-Pastor, V.M. (Ed.) (2009). Evaluación formativa y compartida en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
  • Morin, E. (2007). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: Paidós.
  • Murillo Torrecilla, F.J. (2010). Hacer de la educación un ámbito basado en evidencias científicas. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE). Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/ vol9num3/editorial.htm
  • Olmos, S. y Rodríguez, M.J. (2011). Diseño del proceso de evaluación de los estudiantes universitarios españoles: ¿responde a una evaluación por competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior? Revista Iberoamericana de Educación, 53 (1), 1-13.
  • Padilla, M.T.; Gil, J.; Rodríguez, J.; Torres, J.J. y Clarés, J. (2010). Evaluando el sistema de evaluación del aprendizaje universitario: análisis documental de la Universidad de Sevilla. Revista Iberoamericana de Educación, 53 (3), (1-14).
  • Pintor, M. (2005). Las concepciones del aprendizaje de los profesores. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid. España.
  • Pozo, J.I.; Scheuer, N.; Pérez, M.P.; Mateos, M.; Martín, E.; De la Cruz, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Madrid: Graó.
  • Serrano, R.C. (2010). Pensamientos del profesor: un acercamiento a las creencias y concepciones sobre el proceso de enseñanza – aprendizaje en la Educación Superior. Revista de Educación, 352, 267-287.
  • Zambrano, G. (2007). La evaluación formativa en la enseñanza-aprendizaje del inglés. Tesis Doctoral. Universidad Rovira y Virgili. España.