Análisis del material curricular editado de educación infantil y su uso en el aula

  1. SANTAMARÍA CONDE, Rosa María 1
  2. ALONSO PEDROSA, Teresa 2
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 CEIP Fernando de Rojas, Burgos
Revue:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Année de publication: 2018

Volumen: 36

Número: 1

Pages: 41-61

Type: Article

DOI: 10.14201/ET2183614161 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Résumé

Early childhood education, although not being compulsory in our educational system, constitutes a stage of great importance in the development of the child, and of fact most of the children between three and six years old are enrolled in school. For this reason, an analysis of the curricular materials that have been published by the different publishing and the implication of their use in the classrooms has been developed, constituting the first approximation of the child to the process of the teaching-learning process through printed material. The study was developed in the second cycle of Early Childhood Education, taking as a reference the public educational centers of Burgos (most they are centers that also give Primary Education). Once the bibliographic material has been selected, a categorical study has been carried out analyzing the following variables: material for the use of the students and teachers in the classroom, centers of interest, analysis of the descriptive scope, the function of the educational intentions, the materials with proposals for different activities, attention to diversity, and finally, formal aspects. The data reveal that a high percentage of the curricular materials are edited in the form of a curricular package and to a lesser extent in self-sufficient material (projects). The material published in this period presents its contents in the form of globalized programming in a largemajority, appearing the contents in a superimposed way around a center of interest and completely globalized. We find a variety of materials that respond to the needs of teachers, although, we can confirm that no material has been found to group the work without differentiating sections, which means a subsequent contextualized reorganization of this material to meet the specific characteristics of the students.

Références bibliographiques

  • Antón Sancho, A. y Gómez Alonso, M. (2016). La geometría a través del arte en Educación Infantil. Enseñanza & Teaching, 34, 1-2016, 93-117.
  • Argos González, J.; Ezquerra Muñoz, M. P. y Castro Zubizarreta, A. (2011). Escuchando la voz de la infancia en los procesos de cambio e investigación educativos. Aproximación al estudio de las transiciones entre las etapas de Educación Infantil y Educación Primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 54 (5). Descargado el 5 de diciembre de 2016. http://rieoei.org/index.php.
  • Ballesta Pagán, J. (1995). Función didáctica de los materiales curriculares. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 5, 29-46.
  • Bardin, L. (1986). Análisis de Contenido. Madrid: Akal.
  • Boronat Mundina, J. (2005). Análisis de contenido. Posibilidades de aplicación en la investigación educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (2), 157-174.
  • Cabero Almenara, J. y Loscertales Abril, F. (2002). Elaboración de un sistema categorial de análisis de contenido para analizar la imagen del profesor y la enseñanza en la prensa. En La investigación en medios de comunicación. Descargado el 14 de abril de 2017. http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/57.pdf.
  • Cardona Andújar, J. (2016). Formación en competencias comunicativas de los maestros de Educación Infantil. Enseñanza & Teaching, 34, 2-2016, 109-130.
  • Delgado de Paiva, M. y Rodríguez Rodríguez, J. (2011). La consideración de las dificultades de aprendizaje en una muestra de libros de texto y materiales didácticos de educación primaria en Portugal. Enseñanza & Teaching, 29, 2-2011, 103-123.
  • Gútiez Cuevas, P. (1995). La Educación Infantil: modelos de atención a la infancia. Revista Complutense de Educación Infantil, 6 (1), 101-113.
  • Jaramillo, L. (2007). Concepción de infancia. Zona próxima. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación. Universidad del Norte, 8, 108-123.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Lera Rodríguez, M. J. (2007). Calidad de la Educación Infantil: Instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 343, 301-323.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (boe n.º 238, de 4 de octubre).
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (boe n.º 106, de 4 de mayo).
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (boe n.º 295, de 10 de diciembre).
  • Martínez Bonafé, J. (1992). Siete cuestiones y una propuesta. Cuadernos de Pedagogía, 203, 8-13.
  • Martínez Bonafé, J. (2001). Óxido sobre el currículum en plena era digital (Crítica a la tecnología del libro de texto). Kikiriki. Cooperación Educativa, 61, 22-29.
  • Martínez Redondo, M.; Pérez Ferra, M. y Sierra y Arizmendiarrieta, B. (2014). Incidencia de los hábitos educativos en el aprendizaje del alumnado de Educación Infantil. Enseñanza & Teaching, 32, 2-2014, 147-176.
  • Parcerisa Aran, A. (1999). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Editorial Graó.
  • Salgado Somoza, M. y Salinas Portugal, M. J. (2009). El número en los libros de texto de Educación Infantil. En M. J. González, M. T. González y J. Murillo (Coords.). Investigación en Educación Matemática (tomo XIII, pp. 487-497). Santander: seiem.
  • Vila, I. (2000). Aproximación a la educación infantil: características e implicaciones educativas. Revista Iberoamericana de Educación, 22. Descargado el 18 de diciembre de 2016. http://rieoei.org/rie22f.htm.