Evolución de la educación en valores y su proyección social en la escuela inclusiva

  1. Santamaría Conde, Rosa M.ª 1
  2. Corbí Santamaría, Miguel 1
  1. 1 Universidad de Burgos, España
Revista:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Las competencias comunicativa y digital en estudiantes de Magisterio

Volum: 38

Número: 3

Pàgines: 317-338

Tipus: Article

DOI: 10.6018/EDUCATIO.452931 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Resum

The present paper carries out a critical-descriptive analysis of the evolution of education in values experienced in the Spanish education system. This type of education is looked at through transversal topics of discussion and the development of the competences included in the current legislation, all within the framework of inclusive schools as an alternative to the integrative school. Also, the social projection of education in values present in the schools is described, advocating for the promotion of proper coexistence and peaceful conflict resolution, all within an integral and harmonious development of children and adolescents at a personal and social level.

Referències bibliogràfiques

  • Bisquerra, R. (2011). Diversidad y escuela inclusiva desde la educación emocional. Recuperado de: http://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/diversa2011/docs/bisquerra.pdf
  • Bolívar Botía, A. (1995). La evaluación de valores y actitudes. Madrid: Anaya- Alauda.
  • Buxarrais, M.R. (2003). La formación del profesorado en la educación en valores. Propuesta y materiales. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  • Camps Cervera, V. (1996). Los valores de la educación. Madrid: Anaya- Alauda.
  • Del Carmen, L. (2004). La atención a la diversidad: una cuestión de valores. En AA.VV. La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. (47-55). Barcelona: Graó.
  • Delors, J. (Coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO.
  • Domínguez Chillón, G. (1999). Los valores en Educación Infantil. Madrid: La Muralla.
  • Dudley Weeks, Ph. D. (1998). 8 Pasos para resolver conflictos. Buenos Aires: Editor, S.A. Javier Vergara.
  • González Lucini, F. (1994). Temas Transversales y Educación en Valores. Madrid: Anaya-Alauda.
  • López Melero, M. (2012). La escuela inclusiva: una oportunidad para humanizarnos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 74 (26,2), 131-160.
  • Martín García, X. y Puig Rovira, J.M. (2007). Las siete competencias básicas para educar en valores. Barcelona: Graó.
  • Martínez Rodríguez, J.B. (2005). Educación para la ciudadanía. Madrid: Morata.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (1993). Temas Transversales y Desarrollo Curricular. Madrid: Secretaría de Estado de Educación.
  • Muntaner Guasp, J.J., Rosselló Ramón, M.R. y De la Iglesia Mayol, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34 (1), 31-50.
  • Ortega, R. y Del Rey, R. (2004). Construir la convivencia. Barcelona: Edebé.
  • Rodríguez Hidalgo, A.J., Zych, I. y Ortega-Ruiz, R. (2016). El centro y el aula como escenarios de la convivencia. En Ortega-Ruiz, R. y Zych, I. (eds.). Convivencia escolar. Manual para docentes. (27-37). Madrid: Grupo 5.
  • Rosales, C. (2015). Los temas transversales en el aula. Convivencia, salud e igualdad. Santiago de Compostela (A Coruña): Andavira editora.
  • Yus Ramos, R. (2002). Temas transversales y educación en valores: la educación del siglo XXI. En AA.VV. Valores escolares y educación para la ciudadanía. (33-44). Barcelona: Graó.
  • Zabala, A. y Arnau, L. (2010). 11 Ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.