El humor como recurso estratégico en la formación del Grado de Maestro

  1. Carmen Ibáñez Verdugo 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revue:
Language Design: Journal of Theoretical and Experimental Linguistics

ISSN: 1139-4218

Année de publication: 2020

Volumen: 1

Pages: 447-460

Type: Article

Résumé

The main purpose of this article is to know how effectiveness is a teaching innovation proposal which employs humor as a teaching resource in the classroom to promote academic learning. A special instrument was designed to obtain an assessment of the use of humor in the classroom activities and if it had contributed to the achievement of meaningful learning of contents. The study was undertaken with students from the Primary Education Degree of the University of Burgos, Spain. By using humor as a teaching resource in the subject ""Oral and Written Expression and Comprehension"" of the abovementioned degree, some light was shed on the extent to which humor can be conceived as a useful tool in the student's learning process.

Références bibliographiques

  • Attardo, Salvatore. (1994). Linguistics theories of humor. Berlín y New York, Mouton de Gruyter.
  • Dumois, Martha y García-Carrillo, Águeda. (2010). El humor en las salas de clase, gestor del proceso de enseñanza aprendizaje. Nuevos espacios de calidad en la Educación Superior. Un análisis comparado y de tendencias. Congreso Internacional Docencia Universitaria y Educación. Barcelona.
  • Fernández Solís, Jesús D. (2008). Pedagogía del humor. En Ángel Rodríguez Idígoras (Ed.), El valor terapéutico del humor (pp. 65-92.). Bilbao: Desclée.
  • Fernández Solís, Jesús D. (2009). «El valor pedagógico del humor»|. Revista Trimestral de la Asociación Proyecto Hombre, 44, 27-38.
  • Fernández Solís, Jesús D. y García, Juan. (2010). El valor pedagógico del humor en la educación social. Bilbao: Desclée.
  • Fernández-Poncela, Anna-María. (2012). Riéndose aprende la gente. Humor, salud y enseñanza aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación superior (RIES). Vol. 3, nº 8, págs.51-70. Recuperado de https://ries. universia. net/article/view/89/1222
  • Fernández-Poncela, Anna- María. (2016). Humor en el aula. México: Trillas.
  • González Ynfante, F.A. (2011). ¿El sentido del humor, tiene sentido en el aula? Revista Electrónica Educare, 2011, Vol. 15, Nº. 2, págs. 237-251
  • Guitart, Margarita. (2009). ¡Permitido reír... estamos en clase!
  • Liébana Aragón, Cristina. (2014). El sentido del humor en el aula: diseño, aplicación y evaluación de un programa de intervención. (Memoria Doctorado, Universidad de Valladolid, España). Recuperado de http://uvadoc. uva.es/handle/10324/13189 [Agosto 2018]
  • Torres Sánchez, María Ángeles. (1997). Teorías lingüísticas del humor verbal. Universidad de Cádiz.
  • Tamblyn, Doni. (2006). Reír y aprender: 95 técnicas para emplear el humor en la formación. Desclee de Brouwer.
  • Payo Losa, Germán. (2007). El potencial del humor y la risa en el aula. Cuadernos de Pedagogía, Nº364.