F8 vs fs en el primer año de la categoría benjamínestudio de caso

  1. Mario Amatria Jiménez 1
  2. Javier Ramírez San José 2
  3. Rubén Maneiro Dios 1
  4. Sergio López García 1
  5. José Enrique Moral García 1
  6. Rubén Arroyo del Bosque 1
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca, España
  2. 2 Universidad Internacional de la Rioja, España.
Journal:
Revista Internacional de Deportes Colectivos

ISSN: 1989-841X

Year of publication: 2017

Issue: 30

Pages: 119-133

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Deportes Colectivos

Abstract

This study uses an observational methodology to analyze the spatial and technical performance of first year Benjamin football players (Under 8 in UK-US) in both Futsal (FS) and Football 8 (F8), the two different modalities of grassroots football existing in the Region of La Rioja for this category. The analyses and detection of t-patterns determines which modality suits each player of this category best depending on their capacities of technical and spatial performance. The results obtained show that the modality of FS is better adapted to the characteristics of first year Benjamín players (U8) as opposed to the modality of F8.

Bibliographic References

  • AMATRIA, M. Análisis observacional del desempeño técnico-táctico en la fase ofesiva de las modadlidad de fútbol sala, fútbol7 y fútbol 8, en la categoría benjamín. (Tesis Doctoral). Universidad de La Rioja. Logroño. 2015.
  • ANGUERA, M.T., y HERNÁNDEZ-MENDO, A. Técnicas de análisis en estudios observacionales en ciencias del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte. 2015, Vol.15, no.1, pp.13-30.
  • ARANA, J. Adaptando el fútbol al niño de 12-13 años: análisis observacional de la utilización del espacio en las modalidades de F-7, F-9 y F-11. Tesis Doctoral. Universidad de La Rioja. Logroño. 2011.
  • ARANA, J., LAPRESA, D., ANGUERA, M.T., y GARZÓN, B. Adapting football to the child: an application of the logistic regression model in observational methodology. Quality & Quantity, International Journal of Methodology. 2012, Vol. 47, no. 6, pp. 3473-3480.
  • ARDÁ, A. Análisis de patrones en fútbol a 7. Tesis Doctoral.Universidad de La Coruña. La Coruña. 1998.
  • CASÁIS, L., DOMÍNGUEZ, E., y LAGO, C. Fútbol base: El entrenamiento en categorías de formación. Madrid: MC Sports. 2009.
  • CASTELLANO, J. Observación y análisis de la acción de juego en el fútbol. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco. Vitoria. 2000.
  • CASTELO, J. Fútbol. Estructura y dinámica del juego. Barcelona: INDE. 1999.
  • COHEN, J. A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement. 1960, Vol. 20, pp. 37-46.
  • GABÍN, B., CAMERINO, O., ANGUERA, Mª.T. y CASTAÑER, M. Lince:multiplatform sport analysis software. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012, Vol. 46, pp. 4692–4694.
  • GARZÓN, B. Adaptando el baloncesto al niño de 12-13 años: Análisis observacional del lanzamiento del tiro libre. Tesis Doctoral. Universidad de La Rioja. Logroño. 2010.
  • HERNÁNDEZ-MENDO, A., CASTELLANO, J., CAMERINO, O., JONSSON, G., BLANCO-VILLASEÑOR, A., LOPES, A., y ANGUERA, M.T. Programas informáticos de registro, control de calidad del dato, y análisis de datos. Revista de Psicología del Deporte. 2014, Vol. 23, no. 1, pp. 111-121.
  • LANDIS, J.R., y KOCH, G.G. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics. 1977, Vol. 33, pp. 159-174.
  • LAPRESA, D., AMATRIA, M., EGUEN, R. ARANA, J., y GARZÓN, B. Análisis descriptivo y secuencial de la fase ofensiva en F-5 en la Categoría Prebenjamín. Revista Cultura, Ciencia y Deporte. 2008, Vol. 8, pp. 107-116.
  • LAPRESA, D., ARANA, J., ANGUERA, M.T., PÉREZ, J.I., y AMATRIA, M. Application of logistic regression models in observational methodology: game formats in grassroots football in initiation into football. Anales de Psicología. 2016, Vol. 32, no. 1, pp. 288-294.
  • LAPRESA, D., ARANA, J., ANGUERA, M.T., y GARZÓN, B. Comparative analysis of sequentiality using SDIS-GSEQ and THEME: A concrete example in soccer. Journal of Sport Sciences. 2013, Vol. 31, no. 15, pp. 1687-1695.
  • LAPRESA, D., ARANA, J., GARZÓN, B., EGÜÉN, R., y AMATRIA, M. Enseñado a jugar el fútbol. Hacia una iniciación coherente. Logroño: Universidad de La Rioja y Real Federación Española de Fútbol. 2008.
  • LAPRESA, D., ARANA, J., GARZÓN, B., EGÜÉN, R., y AMATRIA, M. Adaptando la competición en la iniciación del fútbol: estudio comparativo de las modalidades de F-3 y F-5 en la categoría prebenjamín. Revista Apunts Educación Física y Deporte. 2010. Vol. 101, pp. 43-56.
  • LAPRESA, D., ARANA, J., y CARAZO, J. Pautas para la adecuación de contenidos en el desarrollo psicomotor de prebenjamines y benjamines. Logroño: Universidad de La Rioja y Real Federación Española de Fútbol. 2005.
  • LAPRESA, D., ARANA, J., y GARZÓN, B. El fútbol 9 como alternativa al fútbol 11, a partir del estudio de la utilización del espacio de juego. Revista Apunts Educación Física y Deporte. 2006, Vol. 86, pp. 34-44.
  • LAPRESA, D., y ARANA, J. Posibilidades de organización táctica referidas al desarrollo de la capacidad de organización espacial del niño. El Entrenador Español. 2004, Vol. 101, pp. 45-57.
  • MELENDEZ, G. Fútbol 8 - ¿Por qué? (Inf. Téc.) En III Congreso Internacional de Futbol Base. Real Federación Española de Fútbol: Escuela de Entrenadores. 2010.
  • MOMBAERTS, E. Fútbol. Del análisis del juego a la formación del jugador. Barcelona: INDE. 2000.
  • PACHECO, R. Fútbol: la enseñanza y el entrenamiento del fútbol 7. Barcelona: Paidotribo. 2007.
  • PEREA, A.E. Análisis de las acciones colectivas en el fútbol de rendimiento. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco. Vitoria. 2008.
  • PÉREZ, I. Análisis comparativo de la utilización del espacio y del desempeño técnico, en las modalidades de Fútbol 3 y Fútbol 5, mediante modelos de regresión logística. Trabajo Fin de Máster. Universidad de La Rioja. Logroño 2013.
  • YAGUE, J.M., y PAZ, J. Aproximación al conocimiento de la eficacia en el fútbol. Revista El Entrenador Español. 1995. Vol. 75, pp. 46-52.