Análisis de programas de educación sexual para adolescentes en España y otros países

  1. Barriuso-Ortega, Sonia 1
  2. Heras-Sevilla, Davinia 2
  3. Fernández-Hawrylak, María 2
  1. 1 Centro Concertado ICEDE
  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revista:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Ano de publicación: 2022

Volume: 26

Número: 2

Tipo: Artigo

DOI: 10.15359/REE.26-2.18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista Electrónica Educare

Resumo

Introduction. Nowadays, sex education in schools and non-formal settings is evident. This type of education has evolved in recent decades in its approach and methodology, with different models coexisting (López Sánchez, 2005). Objective. To review and analyze sex education programs for adolescents in different countries and the most representative interventions in Spain. Analysis. A systematic review of programs using the model of Barbosa Chacón et al. (2013), in which 16 programs (4 international and 12 national) developed between 1992 and 2016, were analyzed. The bibliographic search was performed in scientific databases and on websites of Official Organizations, Autonomous Communities, entities, and reference working groups. Results. Among the main findings, the coexistence of different sex education approaches such as the biographical-professional model, the risk model, the model for abstinence, or the Comprehensive Sex Education stands out, being greater the effectiveness of those programs that address sexuality from a holistic perspective. Conclusions. Sex education should be integrated into the curriculum, offering a comprehensive view of sexuality that includes psychosocial aspects, sexual diversity, and gender equality. A rigorous evaluation (quantitative and qualitative) of all the aspects included in the programs is necessary to demonstrate the effectiveness of sex education and discover the key issues to its delivery.

Referencias bibliográficas

  • Barbosa Chacón, J. W., Barbosa Herrera, J. C., y Rodríguez Villabona, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: Una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, bibliotecología e información, 27(61), 83-105. https://doi.org/10.1016/S0187-358X(13)72555-3
  • Barragán Medero F. (1999a). Programa de educación afectivo sexual. Educación Secundaria (Vol. 1. Sexualidad, educación sexual y género). Consejería de Educación y Ciencia. http://www.juntadeandalucia.es/iam/catalogo/doc/iam/1999/81-1.pdf
  • Barragán Medero F. (1999b). Programa de educación afectivo sexual. Educación Secundaria (Vols. 1-6). Consejería de Educación y Ciencia. http://www.juntadeandalucia.es/iam/catalogo/doc/iam/1999/81-1.pdf
  • Benedicto, J., Echaves, A., Jurado, T., Ramos, M., y Tejerina, B. (2016). Informe juventud en España 2016. Instituto de la Juventud. http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/24/publicaciones/informe-juventud-2016.pdf
  • Calvo González, S. (2015). “Educación sexual mediática”. Incorporando la alfabetización mediática crítica en un programa de educación sexual para educación secundaria obligatoria. Redes.com, (12), 194-221. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5456602
  • Carrera-Fernández, M. V., Lameiras-Fernández, M., Foltz, M. L., Núñez-Mangana, A. M., y Rodríguez-Castro, Y. (2007). Evaluación de un programa de educación sexual con estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. International Journal of Clinical and Health Pychology, 7(3), 739-751. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770311
  • Chi, X., Hawk, S. T., Winter, S. y Meeus, W. (2015). The effect of comprehensive sexual education program on sexual health knowledge and sexual attitude among college students in Southwest China. Asia Pacific Journal of Public Health, 27(2), NP2049-NP2066. https://doi.org/10.1177/1010539513475655
  • Claramunt Busó, C. (2011). Valoración del programa de educación sexual (P.E.Sex) en adolescentes de 13 a 16 años [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • De La Cruz Martín-Romo, C. (2003). Educación de las sexualidades. Los puntos de partida de la educación sexual. Cruz Roja Juventud.
  • Espada, J. P., Morales, A., Orgilés, M., Jemmott, J. B., y Jemmott, L. S. (2015). Short-term evaluation of a skill-development sexual education program for spanish adolescents compared with a well-established program. Journal of Adolescent Health, 56(1), 30-37. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.08.018
  • Fisher, T. D. (2009). The impact of socially conveyed norms on the reporting of sexual behavior and attitudes by men and women. Journal of Experimental Social Psychology, 45(3), 567-572. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2009.02.007
  • Gómez Zapiain, J. (2004). Programa de educación afectivo-sexual para Asturias. Consejería de Salud y Servicios Sanitario.
  • Gómez-Zapiain, J., Ibaceta Quintana, P. y Pinedo Fernández, J. A. (2000). Programa de educación afectivo-sexual. Educación secundaria obligatoria. Guía para el profesorado. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. http://salutsexual.sidastudi.org/es/registro/2c9391e41fb402cc011fb4403c2d3be2?search=autor&autorId=25736&format=LI
  • Colectivo Harimaguada, C. (1994). Educación afectivo-sexual en la etapa secundaria: Guía para profesorado. Gobierno de Canarias. Consejería de Educación, Cultura y Deportes. Dirección General de Ordenación e Innovación Educativa. https://www.harimaguada.org/materiales/carpeta-didactica-edu-afectivo-sexual-secundaria/guia-para-el-profesorado-de-secundaria.pdf
  • Heras Sevilla, D. (2011). Diseño, aplicación y evaluación del programa “SOMOS” de educación sexual para educación secundaria obligatoria [Tesis doctoral. Universidad de Burgos]. https://riubu.ubu.es/handle/10259/5355
  • Heras Sevilla, D., Lara Ortega, F. y Fernández-Hawrylak, M. (2016). Evaluación de los efectos del Programa de Educación Sexual SOMOS sobre la experiencia sexual y las actitudes hacia la sexualidad de adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 321-337. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.14300
  • Hernández-Martínez, A., García-Serrano, I., Simón-Hernández, M., Coy-Auñon, R., García-Fernández, A. M., Liante-Peñarrubia, E., Floro-Moreno, P. y Mateos-Ramos, A. (2009). Efectividad de un programa de educación sexual en adolescentes acerca de la adquisición de conocimientos y cambios de actitud ante el empleo de métodos anticonceptivos. Enfermería Clínica, 19(3), 121-128. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2008.10.012
  • Infante García, A., París Ángel, Á., Fernández Herrera, L. y Padrón Morales, M. M. (2009). ¿Y tú que sabes de “eso”? Manual de educación sexual para jóvenes. Diputación de Málaga, Servicio de Juventud y Deportes.
  • Jennings, J. M., Howard, S. y Perotte, C. L. (2014). Effects of a school-based sexuality education program on peer educators: The teen PEP model. Health Education Research, 29(2), 319-329. https://doi.org/10.1093/her/cyt153
  • Kirby, D. (2011). The impact of sex education on the sexual behaviour of young people. (Population Division, Expert Paper No. 2011/12). United Nations. Department of Economic and Social Affairs.
  • Lena Ordoñez, A., González Suárez, A., Fernández, A. B., Blanco Orviz A. G., Fernández García, A. I., Suárez Suárez, A. M., Silva Hermida, E., Rubio Fernández, M. D. y Mier Corteguera, M. (2007). Ni ogros ni princesas. Guía para la educación afectivo-sexual en la ESO. Consejería de Salud y Servicios Sanitarios.
  • López Sánchez, F. (2005). La educación sexual. Biblioteca Nueva.
  • Martínez, J.-L., Vicario-Molina, I., González, E. e Ilabaca, P. (2014). Educación sexual en España: Importancia de la formación y las actitudes del profesorado. Infancia y Aprendizaje, 37(1), 117-148. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.881652
  • Organización Mundial de la Salud. (2016). Estrategia mundial del sector de la salud contra el VIH, 2016-2021. Hacia el fin del SIDA. Autor. https://apps.who.int/iris/handle/10665/250574?locale-attribute=es&
  • Pinkleton, B. P., Austin, E. W., Chen, Y.-C. Y. y Cohen, M. (2012). The role of media literacy in shaping adolescents’ understanding of and responses to sexual portrayals in mass media. Journal of Health Communication, 17(4), 460-476. https://doi.org/10.1080/10810730.2011.635770
  • Programa Conjunto de las Naciones Unidas sobre el VIH/SIDA. (1997). Impacto de la educación en materia de salud sexual y VIH sobre el comportamiento sexual de los jóvenes: Actualización de un análisis. Autor.
  • Rijsdijk, L. E., Bos, A. E., Ruiter, R. A., Leerlooijer, J. N., de Haas, B. y Schaalma, H. P. (2011). The world starts with me: A multilevel evaluation of a comprehensive sex education programme targeting adolescents in Uganda. BMC Public Health, 11(1), 334. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-334
  • Scull, T. M., Malik, C. V. y Kupersmidt, J. B. (2014). A media literacy education approach to teaching adolescents comprehensive sexual health education. Journal of Media Literacy Education, 6(1), 1-14. https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol6/iss1/1/
  • Sexuality Information and Education Council of the United States (2004). Guidelines for comprehensive sexuallity education. Kindergarten through 12th grade (3.ª ed.). Autor. https://siecus.org/wp-content/uploads/2018/07/Guidelines-CSE.pdf
  • Westwood, J. y Mullan, B. (2007). Knowledge and attitudes of secondary school teachers regarding sexual health Education in England. Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 7(2), 143-159. https://doi.org/10.1080/14681810701264490