En búsqueda de acuerdos sobre los fines pedagógicos que han de regir en la Educación Física

  1. Hortigüela-Alcalá, David 1
  2. Pérez-Pueyo, Ángel 2
  3. Hernando-Garijo, Alejandra 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

ISSN: 2386-8333

Year of publication: 2022

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 255-282

Type: Article

DOI: 10.17979/SPORTIS.2022.8.2.8874 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

Abstract

There are currently numerous disagreements about the teaching of Physical Education (PE), including its intentions, aims and functions. This variety of approaches, in many cases opposed to each other, is made more acute by the influence of social networks. The search for "likes" and immediate praise leads to a reductionism of the subject, more influenced by the occurrence of the specific activity than by scientific evidence. This, together with other factors, limits the subject from enjoying the social and curricular prestige it deserves. The aim of this article is to try to shed light on the fundamental principles that should structure the teaching of PE. Through a review of the literature, ten key elements are presented: 1.- Proposing proposals with pedagogical coherence; 2. - Creating a corporal identity within the culture of physical activity and sport; 3.- Generating a positive social climate in the classroom; 4.- Working on inclusion and breaking stereotypes; 5. - To use pedagogical models; 6.- To apply formative and shared evaluation; 7.- To demonstrate the learning generated; 8.- To encourage self-regulation; 9.- To promote the transferability of learning; 10.- The text, without any pretensions of setting up a chair, seeks the slow and deep reflection of PE teachers, a highly dynamic and powerful group with infinite possibilities to ensure that the subject continues to grow and evolve.

Bibliographic References

  • Aarskog, E., Barker, D., & Borgen, J.S. (2019). What Were You Thinking? A Methodological Approach for Exploring Decision-Making and Learning in Physical Education. Sport, Education and Society, 24(8), 828-840. http://dx.doi.org/10.1080/13573322.2018.1491836
  • Abarca-Sos, A., Murillo, B., Julián-Clemente, J. A., Generelo, E., & Zaragoza, J. (2015). La Educación Física:¿ Una oportunidad para la promoción de la actividad física? Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación 28, 155-159
  • Aguareles, I., Domingo, J., López, S., Marrón, D., & Julián, J. A. (2015). Desarrollo y evaluación de identidades activas y cívicas. Un modelo pedagógico relacionado con la salud. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 50, 32-38.
  • Barba, J.J (2010). Diferencias entre el aprendizaje cooperativo y la asignación de tareas en la Escuela Rural. Comparación de dos estudios de caso en una unidad didáctica de acrosport en segundo ciclo de primaria. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 18, 14-18.
  • Barkoukis, V., & Hagger, M.S. (2013). The Trans-Contextual Model: Perceived Learning and Performance Motivational Climates as Analogues of Perceived Autonomy Support. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 353-372. http://dx.doi.org/10.1007/s10212-012-0118-5
  • Baumi, M., Field, S.L., & Ledbetter, M. (2013). Immigration, "Any Small Goodness," and Integrated Social Studies. Social Studies and the Young Learner, 26(1), 17-21.
  • Bjørke, Lars & Mordal, K. (2020). Cooperative Learning in Physical Education: A Study of Students' Learning Journey over 24 Lessons. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(6), 600-612. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2020.1761955
  • Buszard, T., Machar, R., Rich, M., & Farrow, D. (2016). Scaling Tennis Racquets during PE in Primary School to Enhance Motor Skill Acquisition. Research Quarterly for Exercise and Sport, 87(4), 414-420. http://dx.doi.org/10.1080/02701367.2016.1216653
  • Butz, J.V. (2018). Applications for Constructivist Teaching in Physical Education. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 31(4), 12-18. http://dx.doi.org/10.1080/08924562.2018.1465868
  • Carson, R.L., & Raguse, A. L. (2014). Systematic Review of Service-Learning in Youth Physical Activity Settings. Quest, 66(1), 57-95. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.814578
  • Casey, A & MacPhail, A., (2018). Adopting a Models-Based Approach to Teaching Physical Education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 294-310. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2018.1429588
  • Cecchini, J. A., González, C., Carmona, A. M. & Contreras, O. (2004). Relaciones entre clima motivacional, la orientación de meta, la motivación intrínseca, la auto-confianza, la ansiedad y el estado de ánimo en jóvenes deportistas. Psicothema, 16, 104-109.
  • Chen, B., et al (2019). Integrate Classroom Physical Activity in Schools. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(8), 10-19. http://dx.doi.org/10.1080/07303084.2019.1649577
  • Coulter, M., & Ní Chróinín, D. (2013). What is PE? Sport, Education and Society, 18(6), 825-841.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press.
  • Gleddie, D.L., & Morgan, A. (2021). Physical Literacy Praxis: A Theoretical Framework for Transformative Physical Education. Prospects: Quarterly Review of Comparative Education, 50(1), 31-53. http://dx.doi.org/10.1007/s11125-020-09481-2
  • Erdugan, F. (2020). Contribution and Importance of Student Ideas in Physical Education Lessons: From a Literature Review towards a New Approach. African Educational Research Journal, 8(2), 258-261.
  • Escarvajal, J. C. & Martín, F. (2019). Análisis bibliográfico de la gamificación en educación física. Revista iberoamericana de ciencias de la actividad física y del deporte, 8(1), 97-109.
  • Esteban, I. et al. (2021). Examining Early Adolescents' Motivation for Physical Education: Associations with Actual and Perceived Motor Competence. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(4), 369-374. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2020.1806995
  • Fernández-Río, J. (2002). El Aprendizaje Cooperativo en el aula de Educación Física para la integración en el medio social. Análisis comparativo con otros sistemas de enseñanza y aprendizaje. Tesis doctoral, Universidad de Oviedo.
  • Fernández-Río, J. (2011). La enseñanza del bádminton a través de la hibridación de los modelos de aprendizaje cooperativo, táctico y educación deportiva y del uso de materiales autoconstruidos. En A. Méndez (Coord.). Modelos actuales de iniciación deportiva. Unidades didácticas sobre juegos y deportes de cancha dividida (p. 193-236). Wanceulen.
  • Fernández-Rio, J. (2020). Apuntes metodológicos para una educación física post-covid-19. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 66, 89-75. Recuperado de http://emasf.webcindario.com
  • Fernández-Rio, J., Cecchini, J. A., Méndez-Giménez, A., Mendez-Alonso, D., & Prieto, J. A. (2017). Self-Regulation, Cooperative Learning, and Academic Self-Efficacy: Interactions to Prevent School Failure. Frontiers in Psychology, 8. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00022
  • Fernández-Río, J., de las Heras, E., González, T., Trillo, V., & Palomares, J. (2020) Gamification and physical education. Viability and preliminary views from students and teachers. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(5), 509-524. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1743253
  • Fernández-Río, J., Hortigüela-Acalá, D., & Pérez-Pueyo, A. (2021). ¿Qué es un modelo pedagógico? Aclaración conceptual. En A. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá y J. Fernández-Río (coords). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué (11-24). Universidad de León. Recuperado de https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
  • Fernández-Rio, J., & Méndez-Giménez, A. (2016). El aprendizaje cooperativo: Modelo pedagógico para Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 201-206.
  • Florez, G, & Fernández-Río, J. (2021). Gamificación. En A. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá, & J. Fernández-Río, (coords). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué (pp. 382-399). Recuperado de https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
  • García-González, L. (2021). Cómo motivar en educación física. Aplicaciones prácticas para el profesorado desde la evidencia científica. Zaragoza: Servicio de Publicaciones. Universidad de Zaragoza
  • Generelo, E., Julián, J. A., & Zaragoza, J. (2009). Tres vueltas al patio. La carrera de larga duración en la escuela. INDE.
  • González-Calvo G., Gerdin, G., Philpot, R., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021). Wanting to become PE teachers in Spain: connections between previous experiences and particular beliefs about school physical education and the development of professional teacher identities. Sport, Education and Society, 26(8), 931-944. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1812563
  • Hammeleck, O. (1976): Teoría Pedagógica de la Educación Física. “La Educación es mucho más que Educación Física, pero es muy poco sin ella”. INEF. Ed. COLEFC. Canarias.
  • Heras-Bernardino, C., Pérez-Pueyo, A., Casado-Berrocal, O. M., Hortigüela-Alcalá, D., Herrán-Álvarez, I., & Sobejano-Carrocera, M. (2021). Autorregulación. En A. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá, & Fernández-Río, J., Modelos Pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué (pp. 403-433). León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León. Recuperado de https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
  • Heras, C., Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., & Herrán, I. (2020). Capítulo 1 La condición física en la etapa secundaria desde el Estilo Actitudinal: Incorporación de estrategias de autorregulación del aprendizaje en España. En V.T. Muñoz, P. Reynaga-Estrada, J.J. Morales, J.R. López & M.F. González (coords.) Actualidades en educación física y deporte 2020. Universidad de Guadalajara: Guadalajara (México)
  • Heras-Bernardino, C., Pérez-Pueyo, Á., & Herrán, I. (2017a). Propuesta didáctica de atletismo basada en el modelo de proyectos y la autorregulación. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 3(2), 462-469.
  • Heras-Bernardino, C., Pérez-Pueyo, Á., & Herrán, I. (2017b). Aprender a nadar a ritmo: ejemplo de intradisciplinariedad mediante el uso de estrategias de autorregulación. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 3(2), 470-478.
  • Heras-Bernardino, C., Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., Hernando, A., & Herrán, I. (2019). La autorregulación en la condición física: un enfoque desde el Estilo Actitudinal. En F. Ruiz-Juan, J. A. Gonzalez & Á. Calvo (Coords.), Educación Física, deporte y expresión corporal para generar una vida activa, saludable y prevenir e intervenir en el sedentarismo y la obesidad (pp. 171-178). Sevilla: FEADEF-APEF
  • Hernando-Garijo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, A. (2021). Por qué y para qué de la hibridación de los modelos pedagógico. En A. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá, & Fernández-Río, J., Modelos Pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué (pp. 320-349). León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León. Recuperado de https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
  • Hortigüela-Alcalá, D., González-Calvo, G., & Pérez-Pueyo, A. (2020). ¿Por qué quiero ser profesor de educación física? análisis del cambio de percepción durante la formación universitaria y los primeros años de la carrera docente. Movimento, 26, 1-14. https://doi.org/10.22456/1982-8918.93430
  • Hortigüela-Alcalá, D., Hernando-Garijo, A., Pérez-Pueyo, A., & Fernández-Río, J. (2019a). Cooperative Learning and Students’ Motivation, Social Interactions and Attitudes: Perspectives from Two Different Educational Stages. Sustainability, 11(24), 1-11. https://doi.org/10.3390/su11247005
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Á., & Fernández-Río, J. (2020). Evaluación formativa y modelos pedagógicos: modelo de responsabilidad personal y social y de autoconstrucción de materiales. Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 23-41.
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & González-Calvo, G. (2019b). Pero… ¿A qué nos referimos realmente con la Evaluación Formativa y Compartida?: Confusiones Habituales y Reflexiones Prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 13-27. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.001
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., González-Calvo, G., Hernando-Garijo, A. (2021). Debatir reflexivamente sobre el rol de la educación física en la escuela con Twitter como elemento de feedback. En C. Hamodi y R. Barba-Martín (coords). Evaluación formativa y compartida: nuevas propuestas de desarrollo en educación superior (229-237). Dextra.
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Fernández-Río, J. (2016). Entender y enseñar la educación física en la formación inicial del profesorado: estudio de caso en España y Costa Rica. Movimento, 22(4), 1049-1062. https://doi.org/10.22456/1982-8918.59897
  • Johnson, D. & Johnson, R.T. (2009). An educational psychology success story: social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher, Thousand Oaks, 38(5), 365-379. https://doi.org/10.3102/0013189X09339057
  • Johnson, D., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2000). Los nuevos círculos del aprendizaje. La cooperación en el aula y la escuela. Aique.
  • Kagan, S. (2000). L'apprendimento cooperativo: l'approccio strutturale. Edizioni Lavoro.
  • Orlick, T. (2002). Libres para cooperar, libres para crear (4ª ed.). Barcelona: Paidotribo.
  • Quinlan, M., & Pitt, E. (2021). Towards signature assessment and feedback practices: a taxonomy of discipline-specific elements of assessment for learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 28(1), 191-207. https://doi.org/10.1080/0969594X.2021.1930447
  • Lawson, H. (2020). The Physical Education System as a Consequential Social Determinant. Quest, 72(1), 72-84. http://dx.doi.org/10.1080/00336297.2019.1627224
  • León, O., Martínez-Muñoz, L. F. & Santos, M.L. (2019). Gamificación en educación física: un análisis sistemático de fuentes documentales. Revista iberoamericana de ciencias de la actividad física y del deporte,8(1), 110-124.
  • León-Díaz, Ó., Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L. F., & Santos-Pastor, M. L. (2020). Las metodologías activas en Educación Física. Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid. Retos, 38(38), 587-594. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77671
  • López-Pastor, V. L. & Gea, D. (2010). Innovación, discurso y racionalidad en educación física. Revisión y prospectiva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(38), 245-270.
  • López-Pastor, V. M. (2017). ¿Qué significa programar por “dominios de acción motriz” y qué ventajas tiene para el profesorado de educación física? EmasF, Revista digital de Educación Física, 44, 5-10.
  • Lovins, T., Prewitt, S., Henderson, H., & Brusseau, T. (2020). Curricular Approaches Used by Adapted PE Teachers. Physical Educator, 77(4), 695-707. https://doi.org/10.18666/TPE-2020-V77-I4-8761
  • MacPhail, A., & Halbert, J. (2010). ‘We had to do intelligent thinking during recent PE’: students’ and teachers’ experiences of assessment for learning in post‐primary physical education. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 17(1), 23-39. https://doi.org/10.1080/09695940903565412
  • Martín-Acosta, F., & Escaravajal Rodríguez, J. C. (2019). Análisis bibliográfico sobre los programas de recreos activos. Revista Iberoamericana Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(1) 125-135 https://doi.org/10.24310/riccafd.2019.v8i1.5790
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J. & Cecchini-Estrada, J. (2013). Climas motivacionales, necesidades, motivación y resultados en Educación Física. Aula Abierta, 41(1), 63-72.
  • Merriman, W., González-Toro, C.M., & Cherubini, J. (2020). Physical Activity in the Classroom. Kappa Delta Pi Record, 56(4), 164-169. http://dx.doi.org/10.1080/00228958.2020.1813518
  • Morente, H., González-Fernández, F. T., & Sánchez-Fernández, A. S. (2020). Metodologías activas en la práctica de la educación física. Ediciones Morata.
  • Overton, H., Wrench, A., & Garett, R. (2017). Pedagogies for inclusion of junior primary students with disabilities in PE. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(4), 414-426. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1176134
  • Papastergiou, M., & Mastrogiannis, I. (2021). Design, Development and Evaluation of Open Interactive Learning Objects for Secondary School Physical Education. Education and Information Technologies, 26(3). http://dx.doi.org/10.1007/s10639-020-10390-2
  • Pérez-Pueyo, A. (2015). El Estilo Actitudinal en Educación Física: Evolución en los últimos 20 años. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 207-215
  • Pérez-Pueyo, A. (2010). El Estilo Actitudinal. Propuesta metodológica para desarrollar unidades didácticas en educación física. Editorial CEP S.L.
  • Pérez-Pueyo A., Hortigüela-Alcalá, D., González-González, G., & Fernández-Río, J. (2019). Muévete conmigo, un proyecto de aprendizaje servicio en el contexto de la educación física, la actividad física y el deporte. Publicaciones, 49(4), 183–198. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11735
  • Pérez-Pueyo, A., & Hortigüela-Alcalá. D. (2020). ¿Y si toda la innovación no es positiva en Educación Física? Reflexiones y consideraciones prácticas. Retos, 37, 639-647. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74176
  • Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Fernández-Río, J. (2020). Evaluación formativa y modelos pedagógicos: estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva. Revista Española de Educación Física y Deportes, 428, 47-66
  • Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Fernández-Río, J. (coords) (2021). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. Universidad de León. Recuperado de https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
  • Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., Fernández-Fernández, J., Gutiérrez-García, C., & Santos Rodríguez, L. (2020). Más horas sí, pero ¿cómo implantarlas sin perder el enfoque pedagógico de la Educación Física? Retos, (39), 345-353. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80283
  • Pujolás, P. (2008). El aprendizaje cooperativo. 9 ideas clave. Graó.
  • Quennerstedt, M., Barker, D., Johansson, A., & Korp, P. (2021). The Relation between Teaching Physical Education and Discourses on Body Weight -- An Integrative Review of Research. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(3), 287-305. http://dx.doi.org/10.1080/25742981.2021.1894407
  • Ramos, N.O., & McCullick, B. A. (2015). Elementary Students' Construct of PE Teacher Credibility. Journal of Teaching in Physical Education, 34(4), 560-575.
  • Ríos, M. (2009). La inclusión en el área de Educación Física en España. Análisis de las barreras para la participación y aprendizaje. Ágora para la EF y el Deporte, 9, 83-114
  • Roberts, G. (2014). Time to Demonstrate How We Impact Student Learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(1), http://dx.doi.org/10.1080/02701367.2013.872490
  • Sánchez-Alcaraz, B., Valero, A., Navarro, D., Merino, J. A. (2020). Metodologías emergentes en Educación Física: Consideraciones teórico-prácticas para docentes. Wanceulen SL.
  • Sevil, J., Julián, J. A., Abarca-Sos, A., Aibar, A., & García-González, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (26), 108-113. https://doi.org/10.47197/retos.v0i26.34410
  • Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (1994). Self-regulation of learning and performance. Issues, and educational applications. Hillsdale (New Jersey): Erlbaum.
  • Sotelino-Losada, A., Calvo-Varela, D., & Rodríguez-Fernández, J.E. (2019). El aprendizaje-servicio en Educación Primaria: una propuesta metodológica desde la Educación Física. Trances, 11(2), 325-346.
  • Svendsen, A.M., & Svendsen, J.T. (2017). Contesting Discourses about Physical Education: A Critical Discourse Analysis of 20 Textbooks Used in Physical Education Teacher Education in
  • Denmark. European Physical Education Review, 23(4), 480-498. http://dx.doi.org/10.1177/1356336X16657279
  • Tinning, R. (1992). Educación Física: la escuela y sus profesores. Valencia: Universitat de Valencia.
  • Varea, V., González-Calvo, G., & Hortigüela-Alcalá, D. (2019). The influence of consumerism on Spanish physical education teachers. European Physical Education Review, 25(4), 949-963. https://doi.org/10.1177/1356336X18789196
  • Velázquez, C. (2013). Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de educación física (Tesis doctoral). Valladolid: Universidad de Valladolid. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/2823
  • Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51
  • Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.) (2011). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. Rouledge.
  • Koka, A., & Hagger, M.S. (2010). Perceived Teaching Behaviors and Self-Determined Motivation in Physical Education: A Test of Self-Determination Theory. Research Quarterly for Exercise and Sport, 81(1), 74-86.