Desarrollo y adquisición de competencias de literacidad crítica en Educación Infantil

  1. Ortega-Sánchez, Delfí­n 1
  2. Lázaro Caballero, Elena 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Zeitschrift:
Foro educacional

ISSN: 0717-2710 0718-0772

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 38

Seiten: 39-67

Art: Artikel

DOI: 10.29344/07180772.38.2949 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Foro educacional

Zusammenfassung

The objectives of this research are, on the one hand, to evaluate the critical literacy skills of a classroom group of Spanish pre-school students (n = 11) before and after a teaching intervention on poverty and, on the other hand, to demonstrate the importance of acquiring committed and responsible attitudes for the understanding and resolution of global social problems. The research is developed from a qualitative approach and quantitative-descriptive, and applies an observation scale, designed ad hoc, and two focus groups as instrument and data collection technique. The results obtained demonstrate the contribution of the curricular integration of global social problems to the acquisition of critical competencies and the development of social thinking in Early Childhood Education. The development of critical literacy competencies from an early age adds important implications for the education of a critical citizenship, capable of thinking and acting in the face of social inequalities.

Bibliographische Referenzen

  • Avendaño de Barón, G. S. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: la voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 28, 207-232. DOI: 10.19053/0121053X.4916
  • Ballbé Martínez, M., González-Valencia, G., & Ortega-Sánchez, D. (2021). Invisibles y ciudadanía global en la formación del profesorado de Educación Secundaria. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 14(2), e910. DOI: 10.5565/rev/jtl3.910
  • Bardin, L. (2002). Análisis de Contenido. Madrid: Akal.
  • Cassany, D. & Castellí , J. M. (2011). Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva, 28(2), 353-374. DOI: 10.5007/2175-795X.2010v28n2p353
  • Cassany, D. (2005). Literacidad crítica: leer y escribir la ideología. In Taller en el IX Simposio Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Universitat Pompeu Fabra.
  • Cassany, D. (2006). Tras las líneas, sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
  • Castellví, J., Massip, M., & Pagí¨s, J. (2019). Emociones y pensamiento crítico en la era digital: un estudio con alumnado de formación inicial. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 23-41. DOI: 10.17398/2531-0968.05.23
  • Ensminger, D. & Fry, M. (2012). A Conceptual Framework for Primary Source Practices. The Educational Forum, 76(1), 118-128. DOI: 10.1080/00131725.2011.627984
  • Escobar-Perez, J. & Cuervo-Martinez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27–36.
  • Fereday, J. & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using Thematic Analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. DOI: 10.1177/160940690600500107
  • Fleiss, J. L., Levin, B., & Paik, M. C. (2003). Statistical Methods for Rates and Proportions (3rd ed.). Hoboken, NJ, USA: Wiley & Sons.
  • Fuster, Y. (2011). Sociedad de la Información y literacidad crítica: implicancias en la formación del profesional de la información. Informatio. Revista del Instituto de Información de la Facultad de Información y Comunicación, 14, 62-76.
  • Gamboa, A. A., Muñoz, P. A., & Vargas, L. (2016). Literacidad: nuevas posibilidades socioculturales y pedagógicas para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 12(1), 53-70.
  • García Ruiz, C. R., & González Milea, A. (2019a). Literacidad crítica en la formación inicial: ¿cómo formar a docentes de Educación Infantil para educar a una ciudadanía crítica? Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 16, 169-187. DOI: 10.30827/dreh.v0i16.9113
  • García Ruiz, C. R., & González Milea, A. (2019b). Arte urbano y educación para sostenibilidad en formación inicial del profesorado de ciencias sociales de Educación Infantil. En J. M. Romero Rodríguez, M. Ramos Navas-Parejo, C. Rodríguez Jiménez, & J. M. Sola Reche (Eds.). Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible (pp. 1461-1471). Madrid: Dykinson.
  • González Milea, A. (2018). Aprender a enseñar la literacidad crítica en el aula de Educación Infantil. Una experiencia de tutorización entre iguales en el Grado de Educación Infantil. En E. López Torres, C. R. García Ruiz, & M. Sánchez Agustí (Eds.), Buscando formas de enseñar: Investigar para innovar en didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 211-220). Valladolid: Universidad de Valladolid - Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS).
  • González-Valencia, G., Ballbé, M., & Ortega-Sánchez, D. (2020). Global Citizenship and Analysis of Social Facts: Results of a Study with Pre-Service Teachers. Social Sciences, 9, 65-84. DOI: 10.3390/socsci9050065
  • Gubrium, J. F. & Holstein, J. A. (2009). Analyzing narrative reality. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Guest, G., MacQueen, K. M., & Namey, E. E. (2012). Applied thematic analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Herrero, M.L. (1997). La importancia de la observación en el proceso educativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1, 1-6. Accesible en https://bit.ly/3iLnJlZ
  • Iñesta, E. M. (2017). Revisión sobre literacidad como noción multidimensional para una Didáctica de las Lenguas inclusiva. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 27, 79-92.
  • James, J. & McVay, M. (2009). Critical Literacy for Young Citizens: First Graders Investigate the First Thanksgiving. Early Childhood Education Journal, 36(4), 347-354. DOI: 10.1007/s10643-008-0296-6
  • Jiménez, M. E., Riquelme, A. A., & Londoño, D. A. (2020). Literacidad como promoción del pensamiento crítico en la primera infancia. Educere, 24(77), 117-134
  • Kim, S. & Cho, H. (2017). Reading outside the box: exploring critical literacy with Korean preschool children. Language and Education, 31(2), 110-129. DOI: 10.1080/09500782.2016.1263314
  • Krueger, R. A., & Casey, M. A. (2000). Focus Groups. A Practical Guide for Applied Research (3rd edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Landis J. R. & Koch G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lewis-Beck, M. S., Bryman, A., & Futing Liao, T. (2004). The SAGE encyclopedia of social science research methods (Vols. 1-0). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. DOI: 10.4135/9781412950589
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2012). Investigación Educativa. Una introducción conceptual (5th ed.). Madrid: Pearson Addison Wesley.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. (1994). Data management and analysis methods. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 428–444). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Moreau, A., Hébert, M., Lépine, M., & Ruel, J. (2013). Le concept de littératie en francophonie: que disent les définitions? Revue CNRIS: Magazine scientifique et professionnel, 4(2), 14-18.
  • Mosley, M. (2010). Becoming a literacy teacher: approximations in critical literacy teaching. Teaching Education, 21(4), 403–426. DOI: 10.1080/10476210.2010.514900
  • Ortega-Sánchez, D. & Jiménez-Eguizábal, A. (2019). Project-Based Learning through Information and Communications Technology and the Curricular Inclusion of Social Problems Relevant to the Initial Training of Infant School Teachers. Sustainability, 11(22), 6370. DOI: 10.3390/su11226370
  • Ortega-Sánchez, D. & Olmos, R. (2018). Los problemas sociales relevantes o las cuestiones socialmente vivas en la enseñanza de las ciencias sociales. En M. Jara & A. Santisteban (Eds.), Contribuciones de Joan Pagí¨s al desarrollo de la Didáctica de las Ciencias Sociales, la Historia y la Geografía en Iberoamérica (pp. 203–214). Cipolletti, Argentina: Universidad de Comahue - Universitat Autí²noma de Barcelona.
  • Ortega-Sánchez, D. & Pagí¨s, J. (2017). Literacidad crítica, invisibilidad social y género en la formación del profesorado de Educación Primaria. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de Las Ciencias Sociales, 1, 102-117. DOI: 10.17398/2531-0968.01.118
  • Ortega-Sánchez, D., Pagí¨s, J., Quintana, J. I., Sanz de la Cal, E., & De la Fuente-Anuncibay, R. (2021). Hate Speech, Emotions, and Gender Identities: A Study of Social Narratives on Twitter with Trainee Teachers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 4055. DOI: 10.3390/ijerph18084055
  • Ortega-Sánchez, D., Sanz de la Cal, E., & Ibáñez, J. (2019). Literacies and the Development of Social, Critical, and Creative Thought in Textbook Activities for Primary Education in Social Sciences and the Spanish Language. Frontiers in Psychology, 10, 2572. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02572
  • Rogers, R. & Mosley, M. (2014). Designing critical literacy education through critical discourse analysis. Pedagogical and research tools for teacher researchers. London: Routledge.
  • Soares, L. & Wood, K. (2010). A Critical Literacy Perspective for Teaching and Learning Social Studies. Reading Teacher, 63(6), 486–494. DOI: 10.1598/RT.63.6.5
  • Suárez, P. A., Vélez, M., & Londoño, D. A. (2018). Las herramientas y recursos digitales para mejorar los niveles de literacidad y el rendimiento académico de los estudiantes de primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 54, 184-198.
  • Tejada, H., & Vargas, A. (2007). Hacia una integración de la literacidad crítica, la literacidad funcional y la literacidad cultural. Lenguaje, 35(2), 197-219.
  • Tosar, B., Santisteban, A., Izquierdo Grau, A., Llusí , J., González-Monfort, N., Canals, R., & Pagí¨s, J. (2016). La literacidad crítica de la información sobre los refugiados y refugiadas: construyendo la ciudadanía global desde la enseñanza de las ciencias sociales. En C. R. García Ruiz, A. Arroyo Doreste, & B. Andreu Mediero (Eds.), Deconstruir la alteridad desde la didáctica de las ciencias sociales: educar para una ciudadanía global (pp. 550-560). Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria – Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS).
  • Tosar, T. (2018). Literacidad crítica y aprendizaje de las ciencias sociales en las aulas de educación primaria. Enseñanza de las ciencias sociales: Revista de investigación, 17, 5-12. DOI: 10.1344/ECCSS2018.17.1
  • Vargas, A. (2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? (Una aproximación a un marco teórico para la lectura crítica). Folios, 42, 139-160. DOI: 10.17227/01234870.42folios139.160
  • Wallowitz, L. (2008). Critical Literacy as Resistance. Teaching for Social Justice across the secondary curriculum. Berna: Peter Lang.
  • Wee, S.J., Kim, K. J., & Lee, Y. (2019). "˜Cinderella did not speak up': critical literacy approach using folk/fairy tales and their parodies in an early childhood classroom. Early Child Development and Care, 189(11), 1874-1888. DOI: 10.1080/03004430.2017.1417856
  • Zárate, A. (2019). Habilidades de lectura crítica en los libros de texto de educación secundaria. Revista signos, 52(99), 181-206. DOI: 10.4067/S0718-09342019000100181