Formative and Shared Assessment and Feedbackan example of good practice in Physical Education in Pre-service Teacher Education

  1. Molina Soria, Miriam 1
  2. López-Pastor, Víctor Manuel 1
  3. Hortigüela-Alcalá, David 2
  4. Pascual-Arias, Cristina 1
  5. Fernández-Garcimartín, Carla 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revista:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: Monográfico de Evaluación formativa y compartida en Educación Física. Evaluar para implicar, dialogar, compartir y aprender

Volumen: 18

Número: 55

Páginas: 157-169

Tipo: Artículo

DOI: 10.12800/CCD.V18I55.1986 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Cultura, ciencia y deporte

Resumen

This research aimed to: (1) analyse how Formative and Shared Assessment helps students’ acquisition of competences according to their self-perception in Physical Education in Pre-service Teacher Education; and (2) verifyhow Formative and Shared Assessment systems help to improve students’ academic performance. A longitudinalstudy was carried out over five academic years with a sample of 401 students in a Physical Education subject inEarly Childhood Pre-service Teacher Education. Three selfperception scales of student competences, an anonymousquestionnaire on the assessment of the subject and the final report cards of the subject were used for datacollection. Descriptive and inferential statistical analysis was carried out. The results show that there were significantdifferences in the self-perception of competences between the beginning and the end of the subject, mainly in thosespecific to physical education; both students’ and teachers’ satisfaction with the assessment was high and that thechosen assessment method seems to have a strong influence on students’ academic performance.

Referencias bibliográficas

  • Atienza, R., Valencia-Peris, A., Martos-García, D., López-Pastor, V, M. & Devís-Devís, J. (2016). La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evaluación formativa: ventajas, dificultades y satisfacción. Movimiento, 22(4), 1033-1048. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=115349439002
  • Amor, M. I., & Serrano, R. (2019). The generic competences in the Initial Teacher Training. A comparative study among students, teachers and graduates of university education degree. Educación XXI, 21(1), 239-261. https://doi.org/10.5944/educXX1.21341
  • Arribas, J.M. (2012). El rendimiento académico en función del sistema de evaluación empleado. Relieve, 1(18), 1-15. http://hdl.handle.net/10550/29801
  • Boud, D. & Falchikov, N. (2007). Rethinking Assessment in Higher Education. Learning for the long term. Routledge.
  • Boud, D. & Molloy, E. (Coords.) (2013). Feedback in higher and professional education. Understanding it and doing it well. Routledge.
  • Buscá, F., Pintor, P., Martínez, L., & Peire, T. (2010). Sistemas y procedimientos de Evaluación Formativa en docencia universitaria: Resultados de 34 casos aplicados durante el curso académico 2007-2008. Estudios Sobre Educación, 18, 255-276. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4674
  • Cañadas, L. (2021). Contribution of formative assessment for developing teaching competences in teacher education. European Journal of Teacher Education, 44. https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1950684
  • Cañadas, L., Santos-Pastor, M.L., & Castejón F.J. (2018). Desarrollo de competencias docentes en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física. Relación con los instrumentos de evaluación. Estudios Pedagógicos, 44(2), 111-126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111
  • Castejón, F. J., López-Pastor, V. M., Julián, J. A., & Zaragoza, J. (2011). Evaluación formativa y rendimiento académico en la formación inicial del profesorado de educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(42), 328-346. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54222171007
  • Castejón, F. J., Santos-Pastor, M. L. & Cañadas, L. (2018). Desarrollo de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Relación con los instrumentos de evaluación. Estudios Pedagógicos, 44(2), 111-126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111
  • Chan, C. K. Y. & Luo, J. (2021). Exploring teacher perceptions of different types of feedback practices in higher education: implications for teacher feedback literacy. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(1), 61-76. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1888074
  • Crichton, A. & Valdera, F. (2015). Student teachers’ perceptions of feedback as an aid to reflection for developing effective practice in the classroom. European Journal of Teacher Education, 38(4), 512-524. https://doi.org/10.1080/02619768.2015.1056911
  • Fraile, A., López-Pastor, V. M., Castejón, F. J. & Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Revista Aula Abierta, 41(2), 23-34. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/issue/view/1040/148
  • Fraile, J., Ruiz-Bravo, P., Zamorano-Sande, D. & Orgaz-Rincón, D. (2021). Evaluación formativa, autorregulación, feedback y herramientas digitales: uso de Socrative en educación superior. Retos, 43, 724-734. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index
  • Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. Cassell.
  • Gallardo, F. J. (2018). Efectos de la utilización de procesos de evaluación formativa en los estudiantes de pedagogía en educación física de la Universidad de los Lagos (Chile) (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid.
  • Gallardo, F. J., López-Pastor, V. M., & Carter, B. (2018). Efectos de la aplicación de un sistema de Evaluación Formativa en la autopercepción de competencias adquiridas en la Formación Inicial del Profesorado. Estudios pedagógicos, 44(2), 55-77. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200055
  • Gallardo, F. J., López-Pastor, V. M., & Carter, B. (2020). Ventajas e Inconvenientes de la Evaluación Formativa, y su Influencia en la Autopercepción de Competencias en alumnado de Formación Inicial del Profesorado en Educación Física. Retos, 38, 417-424. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/75540
  • García, J. M., Farfán, J. F., Fuertes, L. C. & Montellanos, A. R. (2021). Evaluación formativa: un reto para el docente en la educación a distancia. Delectus, 4(2), 45-54. https://revista.inicc-peru.edu.pe/index.php/delectus
  • Gerardus, J., Jaspers, M. & Joonsten-ten, D. (2016). A case study on written comments as a form of feedback in teacher education: so much to gain. European Journal of Teacher Education, 39(2), 159-173. https://doi.org/10.1080/02619768.2015.1116513
  • Guest, J. (2013). Assessment and Feedback. Aston University https://doi.org/10.53593/n3216a
  • Hamodi, C., López-Pastor, V. M. & López-Pastor, A. T. (2017). If I experience formative assessment whilst studying at university, will I put it into practice later as a teacher? Formative and shared assessment in Initial Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 40(2), 171-190. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1281909
  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 81-112. https://doi.org/10.3102%2F003465430298487
  • Hendry, G. D., Bromberger, N. & Armstrong, S. (2011). Constructive guidance and feedback for learning: the usefulness of exemplars, marking sheets and different types of feedback in a first year law subject. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/02602930903128904
  • Heritage, M. (2007). Formative Assessment: What do teachers need to know and do? Phi Delta Kappan, 89(2), 140–145. https://doi.org/10.1177%2F003172170708900210
  • Hernández Rivero, V.M., Santana Bonilla, P.J. & Sosa Alonso, J.J. (2021). Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 227-248. http://dx.doi.org/10.6018/rie.423341
  • Hope, S. A. & Polwart, A. (2012). Engagement with Online Pre-exam Formative Tests Improves Exam Performance and Feedback Satisfaction. Bioscience Education, 20(1), 37-52. https://doi.org/10.11120/beej.2012.20000037
  • Hortigüela-Alcalá D., Abella, V., Delgado, V. & Ausín, V. (2016). Influencia del sistema de evaluación empleado en la percepción del alumno sobre su aprendizaje y las competencias docentes. Infancia, Educación y Aprendizaje, 2(1), 20-42. https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/issue/view/85
  • Hortigüela-Alcalá, D., González-Víllora, S., & Hernando-Garijo, A. (2021). Do we really assess learning in Physical Education? Teacher’s perceptions at different educational stages. Retos, 42, 643-654. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.88686
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & González-Calvo, G. (2019). Pero, ¿A qué nos referimos realmente con la Evaluación Formativa y Compartida?: Confusiones habituales y reflexiones prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 13-27. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.001
  • Jang, Y. & Marshall, E. (2018). The Effect of Type of Feedback in Multiple-Choice Testing on Long-Term Retention. The Journal of General Psychology, 145(2), 107-119. https://doi.org/10.1080/00221309.2018.1437021
  • Johansson, E., Kanapathippillai, S., Khan, A. & Dellaportas, S. (2022). Formative assessment in accounting: student perceptions and implications of continuous assessment. Accounting Education. https://doi.org/10.1080/09639284.2022.2091411
  • Jongho Shin, Jeongah Kim, Myung-Seop Kim & Yura Son (2021). Effects of cognitive appraisal styles and feedback types on feedback acceptance and motivation for challenge. Educational Psychology, 41(7), 902-921. https://doi.org/10.1080/01443410.2020.1725449
  • Ketonen, L., Lehesvuori, S., Pöysa, S., Pakarinen, E. & Lerkkanen, M. K. (2022). Teacher and student teacher views of agency in feedback. European Journal of Teacher Education, 45(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2071258
  • Leenknecht, M., Wijnia, L., Köhlen, M., Fryer, L., Rikers, R. & Loyens, S. (2021). Formative assessment as practice: the role of students’ motivation. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(2), 236-255. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1765228
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264
  • López Pastor, V.M. (2008). Desarrollando sistemas de evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria. Análisis de resultados de su puesta en práctica en la formación inicial del profesorado. European Journal of Teacher Education, 31(3), 293-311. https://doi.org/10.1080/02619760802208452
  • López-Pastor, V. M., Fernández-Balboa, J. M., Santos, M. L. & Fraile, A. (2012). Students’ self-grading, professor’s grading and negotiated final grading at three university programmes: analysis of reliability and grade difference ranges and tendencies. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37(4), 453-464. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2010.545868
  • López-Pastor, V.M., Molina, M., Pascual, C., Fuentes, T., & Fernández, C. (2021). ¿Es importante vivir la evaluación formativa y compartida en la formación inicial del profesorado para poder utilizarla como maestro en el futuro? En W. dos Santos. y R. Stieg, (org.). Evaluación educativa en la formación de profesores. (pp. 193-208). Appris.
  • López-Pastor, V. M., & Pérez-Pueyo, A. (Coords.) (2017). Buenas prácticas docentes. Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas (e-book). Universidad de León. https://buleria.unileon.es/handle/10612/5999
  • López-Pastor, V. M., Pintor, P., Muros, B. & Webb, G. (2013). Formative assessment strategies and their effect on student performance and on student and tutor workload: the results of research projects undertaken in preparation for greater convergence of universities in Spain within the European Higher Education Area (EHEA). Journal of Further and Higher Education, 37(2), 163-180. http://dx.doi.org/10.1080/0309877X.2011.644780
  • Lorente, E. & Kirk, D. (2016). Student teachers’ understanding and application of assessment for learning during a physical education teacher education course. European Physical Education Review, 22(1), 65–81. https://doi.org/10.1177/1356336X15590352
  • Lynch, R., Mannix, P. & Seery, N. (2012). Promoting deep learning in a teacher education programme through self- and peer-assessment and feedback. European Journal of Teacher Education, 12(2), 179-197. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.643396
  • Mastagli, M., Malani, D., Hainaut, J.P., Van Hoye, A. & Bolmont, B. (2020). Summative assessment versus formative assessment: An ecological study of physical education by analyzing state-anxiety and shot-put performance among French high school students. Journal of Physical Education and Sport, 20(3), 2220-2229. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s3298
  • McDonald, R., Boud, D., Francis, J., & Gonczi, A. (2000). Nuevas perspectivas sobre la evaluación. Boletín Cintefor, 149, 41-72. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/568
  • Molina, M. & López-Pastor, V. M. (2019). ¿Evalúo cómo me evaluaron en la facultad? Transferencia de la evaluación vivida durante la formación inicial del profesorado a la evaluación practicada como docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 85-101. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.005
  • Molina, M., Pascual, C., & López-Pastor, V.M. (2020). Academic performance and formative and shared assessment in teacher education. Alteridad, 15(2), 204-215. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.05
  • Ngongo, L. & Tistaert, G. (1984). Le comportement de feedback verbal en classe. European Journal of Teacher Education, 7(1), 53-63. https://doi.org/10.1080/0261976840070105
  • Nicol, D. J. (2010). The foundation for graduate attributes: Developing self-regulation through self and peer-assessment. The Quality Assurance Agency for Higher Education.
  • Nicol, D. (2019). Reconceptualising feedback as an internal not an external process. Italian Journal of Educational Research (numero speciale), 71-84. https://doi.org/10.7346/SIRD-1S2019-P71
  • Nicol, D., Thomson, A. & Breslin, C. (2014). Rethinking feedback practice in higher education: a peer review perspective. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(1), 102-122. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.795518
  • Palacios, A. & López-Pastor, V. M. (2013). Haz lo que yo digo pero no lo que yo hago: sistemas de evaluación del alumnado en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 361, 279-305. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-143
  • Romero-Martín, M. R., Asún, S. & Chivite, M. T. (2016). La autoevaluación en expresión corporal en formación inicial del profesorado de educación física: un ejemplo de buena práctica. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 29, 236-241. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index
  • Romero, R., Castejón, F. J. & López, V. M. (2015). Divergencias del alumnado y del profesorado universitario sobre las dificultades para aplicar la evaluación formativa. Relieve, 21(1), 1-16. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5169
  • Ropohl, M. & Rönnebeck, S. (2019). Making learning effective – quantity and quality of pre-service teachers’ feedback. International Journal of Science Education, 41(15), 2156-2176. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1663452
  • Schneider, C. & Bodensohn, R. (2017). Student teachers’ appraisal of the importance of assessment in teacher education and self-reports on the development of assessment competence. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 24(2), 127-146. https://doi.org/10.1080/0969594X.2017.1293002
  • Slingerland, M. & Weeldenburg, G. (2019). Authentic learning tasks and assessment in physical education teacher education. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 5(2), 530-535. https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/issue/view/174
  • Souto, R., Jiménez, F. & Navarro, V. (2020). La percepción de los estudiantes sobre los sistemas de evaluación formative aplicados en la educación superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 11-39. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.001
  • Van-Dinther, M., Dochy, F. Segers, M. & Braeken, J. (2014). Student perceptions of assessment and student self-efficacy in competence-based education. Educational Studies, 40(3), 330-351. https://doi.org/10.1080/03055698.2014.898577
  • Yan, Z., Wang, X., Boud, D. & Lao, H. (2021). The effect of self-assessment on academic performance and the role of explicitness: a meta-analysis. Assessment & Evaluation in Higher Education. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.2012644