Valores laborales en adolescentes

  1. Pizarro Ruiz, Juan Pablo 1
  2. Martín Sampedro, Eukene 2
  3. Giusto Valle, Cristina di 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista de psicodidáctica

ISSN: 1136-1034

Year of publication: 2011

Volume: 16

Issue: 2

Pages: 381-399

Type: Article

More publications in: Revista de psicodidáctica

Bibliographic References

  • Álvarez-García, D., Núñez, J. C., Rodríguez, C., Álvarez, L., y Dobarro, A. (2011). Propiedades psicométricas del Cuestionario de Violencia Escolar-Revisado (CUVE-R). Revista de Psicodidáctica, 16(1), 69-83.
  • Arciniega, L., y González, L. (2000). Desarrollo y validación de la escala de valores hacia el trabajo EVAT-30. Revista de Psicología Social, 15(3), 281-296.
  • Bozhinova, R., Jiliova, S., y Georgieva, S. (1994). Work values, choice of job alternatives and strategies for the future labour realization of graduating students. En Roe, A. & Russinova, V. (Eds.), Psychosocial Aspects of Employment. European perspectives (pp. 79-88). Tilburg University Press.
  • Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS. Mahwah, N.J.: LEA.
  • Descombes, J. P. (1977). Role et signification des valeurs professionnelles dans la psychologie vocationnelle contemporaine. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 27(4), 285-296.
  • Elizur, D., Borg, I., Hunt, R., y Magyari, I. (1991). The structure of work values: A cross cultural comparison. Journal of Organizational Behavior, 12, 21-38.
  • Fernández Seara, J. L. (1987). Escala de motivaciones psicosociales (MPS). Madrid: TEA.
  • Gay E. G., Weiss D. J., Hendel, D. D., Dawis R. V., y Lofquist Ll. H.(1971). Manual for the Minnesota Importance Questionnaire. University of Minnesota: Work Adjustment Project Industrial Relations Center.
  • Ginzberg, E., Ginsburg, S., Axelrad, S., y Herma, J. (1951). Occupational Choice: an Approach to a General Theory. Nueva York: Columbia University Press.
  • Goñi, A., Medran, C., y Palacios, S. (2000). Conocimiento sociopersonal, conocimiento moral y valores. Revista de Psicodidáctica, 9, 5-33.
  • Harrington, T. F., y O'Shea, A. J. (1993). Manual the Harrington-O'Shea career decision-making system, revised. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Hernández Franco, V. (2004). Expectativas vocacionales de resultados en los estudiantes de secundaria. Revista de Investigación Educativa, 22(1), 89-112.
  • Holt, J., y Keats, D. (1992). Work cognition in multicultural interaction. Cross-Cultural Psychology, 23, 421-443.
  • Jensen, R. (1993). TLC Career Guidance Curriculum. Salt Lake City: UTA.
  • Katz, M. R. (1988). New technologies in Career Guidance: The interpretative Computer. New Jersey: Educational Testing Service.
  • Martínez B., y Rocabert E. (2000). Comparación de las diferentes escalas de valores de trabajo. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 16(1), 45-61.
  • Medrano, C., Aierbe, A., y Orejudo, S. (2010). Television Viewing Profile and Values: Implications for Moral Education. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 57-76.
  • MOW International Research Team. (1987). The Meaning of working: An international view. Londres: Academic Press.
  • Rafael, M. (2001). O modelo desenvolvimentista de avaliação e aconselhamento de carreira (C-DAC). Preocupações de carreira, crenças de carreira e stress profissional em adultos trabalhadores. Dissertação de doutoramento em Psicologia da Orientação Escolar e Profissional. Lisboa: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação.
  • Rocabert, E. (2003). Desarrollo vocacional. En F. Rivas. (Ed.), Asesoramiento vocacional: Teoría, práctica e instrumentación (pp. 237-254). Barcelona: Ariel.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press.
  • Sandín, B., Chorot, P., Santed, M. A., y Valiente, R. M. (2002). Análisis factorial confirmatorio del índice de sensibilidad a la ansiedad para niños. Psicothema, 14(2), 333-339.
  • Schwartz, S.H. (1999). Cultural value differences: Some implications for work. Applied Psychology: An International Review, 48, 23-47.
  • Super, D.E., y Overstreet, P.C. (1960). The vocational maturity of ninthgrade boys. Nueva York: Columbia University Press.
  • Super, D. E. (1962). The structure of work values in relation to status achievement, interest and ajustment. Journal of Applied Psychology, 46(4), 185-190.
  • Super, D. E. (1970). Work Values Inventory. Boston: Houghton Mifflin.
  • Super, D. E. (1973). The Work Values Inventory. En D. G. Zytowski (Ed.), Contemporary approaches to interest measurement (pp. 189-205). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Yates, L.V. (1990). A note about values assessment of occupational and career stage age groups. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 23(1), 39-43.