Metacognición y competencia de aprender a aprender en Educación Infantiluna propuesta para facilitar la inclusión

  1. Sáiz Manzanares, María Consuelo
  2. Flores Lucas, Valle
  3. Román Sánchez, José María
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2010

Issue Title: La profesión docente: Escenarios, perfiles y tendencias // The teaching profession: scenarios, profiles and tendencies

Volume: 13

Issue: 4

Pages: 123-132

Type: Article

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

The main aim of this study is to review current research on the "metacognition" construct. It also aims at analysing the relationship between metacognition and curricular approaches related to the concept of "competence". It further describes the "learning to learn" competence in the last years of Infant Education within the frame of an inclusive school. The results show that children (aged 5-7 years) have not acquired these skills: knowing what, knowing how, and knowing when. However, they can regulate their behaviours through language in their interaction with adults. We conclude that it is necessary to implement intervention programs that promote the young learners' development

Bibliographic References

  • AYALA, L. (2005). “La monitorización de la desigualdad y la exclusión social: hacia un sistema integrado de indicadores”. Documentación Social 137, 169–191.
  • BLÖTE, A. W., RESING, W. C. M., MAZER, P. & VAN NOORT, D. A. (1999). “Young children´s organitational strategies on a same–different task: A microgenetic study and training study”. Journal of Experimental Child Psychology, 74, 21–43.
  • BROWN, A. L. (1975). “The development in memory: Knowing, Knowing about knowing, and knowing how to know”. En H. W. Reese (ed.), Advances in child development and behaviour Vol. 10. New York: Academic Press, 103–152.
  • BROWN, A. L. (1977). “Development, Schooling and acquisition of Knowledge about Knowledge”. En R. C. ANDERSON, R. J. SAPIRO & W. E. MONTAGUE, Schooling and acquisition of Knowledge. Hillsdale, N. J: Erlbaum, 241–258.
  • BROWN, A. L. (1987). “Metacognition, executive control, self–regulation and other more mysterious mechanisms”. En F. E. WEINERT & H. KLUWE (ed.), Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 65–116.
  • CASE, R. (1985). Intellectual development: Birth to adulthood. New York: Academic Press.
  • DE SECO (2006). Las competencias clave para el bienestar personal, económico y social. www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.Downlo adFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf.
  • EFKLIDES, A. (2006). “Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process?”. Educactional Research Review, 1, 3–14.
  • FLAVELL, J. H. (1971). “First´s Discucssants comments: what is memory development the development of?”. Human Development, 14, 272–278.
  • FLAVELL, J. H. (1981). “Cognitive monitoring”. En W. P. DICKSON (ed.), Children´s Oral Comunications Skills. New York: Academic Press.
  • PÉREZ GÓMEZ, A. I. (2008). “¿Competencias o pensamiento práctico?. La construcción de los significados de representación y acción”. En GIMENO, J. (ed.), Educar por competencies, ¿qué hay de nuevo?. Madrid: Morata, 59–102.
  • HALFORD, G. S. (1993). Children´s understanding: The development of mental models. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  • MCCARTHY, D. (1977). Escalas McCarthy de Aptitudes y Psicomotricidad para niños. Madrid: TEA.
  • MISTRY, R. S., BIESANZ, J., CHIEN, N., HOWES, C. & BENNER, A. D. (2008). “Socioeconomic status, parental investments, and the cognitive and behavioral outcomes of low–income children from immigrant and native households”. Early Childhood Research Quarterly, 23 (2), 193–212.
  • MUÑOZ, J. (2004). Enseñanza–aprendizaje de estrategias metacognitivas en niños de Educación Infantil. Burgos: Universidad de Burgos.
  • NISBERT, J. & SHUCKSMITH, J. (1990). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Santillana.
  • PRAMLING, N. & PRAMLING, I. (2009). “The prosaics of figurative language in preschool: some observations and suggestions for research”. Early Child Development and Care 179 (3), 329– 338.
  • SÁIZ, M. C. (1994). Adaptación y Validación de un Programa de Desarrollo Soci–Cognitivo en niños con Deprivación Socio–Ambiental. Tesis Doctoral. Valladolid: Secretariado de publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Valladolid [Microficha].
  • SÁIZ, M. C. (2000). “Entrenamiento metacognitivo en el aula: Un procedimiento curricularmente integrado”. En JESÚS–NICASIO GARCÍA (ed.), De la instrucción a las necesidades curriculares. Barcelona: Oikos–Tau, 53–64.
  • SÁIZ, M. C. & ALONSO, P. (2008). “Análisis de tareas como estrategia cognitiva de evaluación”. En M. C. SÁIZ, A. CANTERO, J. J. VELASCO & J. L. CASILLAS (ed.), La Orientación como recurso educativo y social. Burgos: Universidad de Burgos. Servicio de Publicaciones, 1–15.
  • SÁIZ, M. C, CARBONERO, M. A. & FLORES, V. (2010). “Análisis tareas tradicionalmente cognitivas y de teoría de la mente en niños de 4 y 5 años”. Psicothema, 22 (49), 772–777.
  • SÁIZ, M. C. & ROMÁN, J. M. (1996). Programa de entrenamiento cognitivo para niños pequeños. Madrid: CEPE (Segunda edición).
  • SÁIZ, M. C. & ROMÁN, J. M. (2010). Programa de desarrollo de habilidades mentalistas en niños pequeños. Madrid: CEPE.
  • SHATZ, M., DIESENDRUCK, G., MARTINEZ–BECK, I. & AKAR, D. (2003). “The influence of language and socioeconomic status on children’s understanding of false–belief”. Developmental Psychology, 39, 717–729.
  • TESOURO CID, M. (2006). “Enseñar a aprender a pensar en los centros educativos, incluso en las actividades de evaluación”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 9 (1), 1–14.
  • VEENMAN, M. V. J. & BEISHUIZEN, J. J. (2004). “Intellectual and metacognitive skills of novices while studying texts under conditions of text difficulty and time constraint”. Learning and Instruction, 14, 621–640.
  • VEENMAN, M. V. J. & SPAANS, M. A. (2005). “Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences”. Learning and Indivudual differences, 15, 159–197.
  • WHITEBREAD, D., COLTMAN, P., PASTERNAK, D. P., SANGSTER, C., GRAU, V., BINGHAM, S., ALMEQDAD, Q. & DEMETRIOU, D. (2009). “The development of two observational tools for assessing metacognition and self–regulated learning in young children”. Metacognitive Learning, 4, 63–85.
  • PRAMLING, I. (1993). “Metacognición y estrategias de aprendizaje”. En C. MONEDERO (ed.), Estrategias de aprendizaje: procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Doménech, 31–46