Advertising pressure on newspaper gatekeepers

  1. Busto Salinas, Lorena
Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Any de publicació: 2013

Títol de l'exemplar: La Enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)

Número: 19

Pàgines: 75-84

Tipus: Article

Altres publicacions en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Resum

Due to the cost of mounting a global advertising campaign in a crisis environment and the limitation ofadvertising as a credible source of information, advertising rates especially in newspapers have shirkedconsiderably in recent years. Some researchers have open the discussion if gatekeepers benefit advertisers by accepting more press releases and divulgating them with a better position as a way to maintain areliable source of income. To prove this hypothesis, the press releases, the news stories and the advertisements of nine companies in six different Spanish newspapers during two months have been studied.Results show, among other things, that as newspapers’ circulation raises, the number of advertisementsincreases, and so does the number of advertisers’ press releases that are published.

Referències bibliogràfiques

  • ARCE MEDIA and MEDIA HOTLINE (2012): “Índice inversión publicitaria. Enero­- diciembre 2011”, in Arce Media: http://www.arcemedia.es/images/i2p2011.pdf. [Accessed on: 3 August 2012].
  • ASOCIACIÓN DE REVISTAS DE INFORMACIÓN (ARI) (2012): “Inversión pu­blicitaria general”, in: http://www.revistas­ari.com/attachments/article/317/ARI­Inversion_Publicitaria_General_2011.pdf. [Accessed on: 8 September 2012].
  • BASSAT, Luis (2009): El libro rojo de la publicidad (ideas que mueven montañas). 9 ed. Barcelona, Debolsillo.
  • BUSTO SALINAS, Lorena (2012a): “Aplicación de la teoría de la redacción perio­dística a la nota de prensa”. Revista de Comunicación Vivat Academia, nº 118. Ma­drid, Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid, pp. 102-­121.
  • BUSTO SALINAS, Lorena (2012b): “Uso y modificación de las notas de prensa de­ pendiendo de las características de los periódicos”. Revista de Comunicación Vivat Academia, nº 117. Madrid, Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid, pp. 63-­76.
  • CHOI, Jinbong and PARK, Sanghee (2011): “Influence of advertising on acceptance of press releases”. Public Relations Review, nº 37. London, Elsevier, pp. 106-­108.
  • CUTLIP, Scott M.; CENTER, Allen H. and BROOM, Glen M. (2000): Effective pub­lic relations. Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice Hall.
  • DE LARA GONZÁLEZ, Alicia (2011): “El peso del contenido publicitario en la prensa alicantina: El caso del diario Información y La Verdad”. Revista Medite­ rránea de Comunicación Social, nº 2. Alicante, Departamento de Comunicación y Psicología Social de la Universidad de Alicante, pp. 59-­71.
  • EGUIZÁBAL MAZA, Raúl (2007): Teoría de la publicidad. 2ª ed. Madrid, Cátedra.
  • ELÍAS, Carlos (2003): “Adaptación de la metodología de ‘observación participante’ al estudio de los gabinetes de prensa como fuentes periodísticas”. Empiria: Re­vista de Metodología de Ciencias Sociales, nº 6. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), pp. 145­-162.
  • ENTWISTLE, Vikki (1995): “Reporting research in medical journals and newspa­pers”. BMJ, nº 310, issue 6984. Oxford, Oxford University Press, pp. 920-­923.
  • FERNÁNDEZ SOUTO, Ana Belén (2006): “Las relaciones públicas como elemento tangencial entre la publicidad, propaganda, información y otras áreas de la comu­nicación”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, nº 196. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 159-­172.
  • GRUNIG, James E. and HUNT, Todd (1984): Managing public relations. New York, Holt, Rinehart and Winston.
  • HIMPE, Tom (2006): Advertising is dead: Long life advertising! London, Thames & Hudson.
  • INFOADEX (2012): “Estudio InfoAdex de la inversión publicitaria en España 2011”, in Asociación de agencias de medios: http://www.agenciasdemedios.com/pdf/LIBRO %20COMPLETO%20ESTUDIO%20INVERSIONES%202011.pdf. [Ac­ cessed on: 8 September 2012].
  • JEFKINS, Frank (1980): Public relations. London, Macdonald & Evans LTD.
  • KIRAT, Mohamed (2005): “Public relations practice in the Arab world: A critical as­ sessment”. Public Relations Review, nº 31. London, Elsevier, pp. 323­-332.
  • NIELSEN WIRE (2009): “Ad spending in U.S. down 11.5 percent in first three quar­ters of 2009”, in Nielsen Blog: http://blog.nielsen.com/nielsenwire/consumer/ad­spending­in­u­s­down­11­5­percent­in­first­three­quarters­of­2009/ [Accessed on: 5 August 2012].
  • NIELSEN WIRE (2012): “2011 closed with 7.3 percent increase in global advertis­ ing spend”, in Nielsen Blog: http://blog.nielsen.com/nielsenwire/consumer/2011­closed­with­7­3­percent­increase­in­global­advertising­spend [Accessed on: 5 August 2012].
  • PALENCIA-­LEFLER, Manuel (2011): 90 técnicas de comunicación y relaciones pú­blicas. 2ª ed. Barcelona, Profit Editorial.
  • RICHARDS, Jeff I. and CURRAN, Catherine M. (2002): “Oracles on ‘advertising’: Searching for a definition”. Journal of Advertising, nº 31, vol. 2. Austin, American Academy of Advertising, pp. 63-­77.
  • RIES, Al and RIES, Laura (2004): The fall of advertising and the rise of PR. New York, HarperCollins.
  • RINALLO, Diego and BASUROY, Suman (2009): “Does advertising spending in­ fluence media coverage of the advertiser?” Journal of Marketing, nº 53. American Marketing Association, pp. 33-­46.
  • ROJAS, Octavio (2008): Relaciones públicas: la eficacia de la influencia. 2ª ed. Ma­drid, Escuela Superior de Gestión Comercial y Marketing, ESIC.
  • SPRINGSTON, Jeffrey K. and WEAVER LARISCY, Ruth Ann (2005): “Public rela­tions effectiveness in public health institutions”. Journal of Health and Human Services Administration, nº 28, vol. 2. Randallstown (Maryland), Southern Public Administration Education Foundation, pp. 218-­45.
  • VILLAFAÑE, Justo; BUSTAMANTE, Enrique and PRADO, Emilio (1987): Fabri­car noticias: Las rutinas productivas en radio y televisión. Barcelona, Mitre, D.L.
  • WILCOX, Dennis L. (2006): “The landscape of today’s global public relations”. Anà­lisi: Quaderns De Comunicació i Cultura, nº 34. Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona and Universitat Oberta de Catalunya, pp. 67-­85.
  • WILCOX, Dennis L. and CAMERON, Glenn T. (2011): Public relations: Strategies and tactics. Boston, Allyn & Bacon.
  • XIFRA, Jordi (2007): Técnicas de las relaciones públicas. Barcelona, Editorial UOC.