Dramatizar el libro del alumno en el aula de ELE / EL2

  1. AGUILAR LÓPEZ, ANA MARÍA 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Zeitschrift:
MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera

ISSN: 1885-2211

Datum der Publikation: 2012

Nummer: 14

Art: Artikel

Andere Publikationen in: MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera

Zusammenfassung

The following article aims at fostering the use of drama in the classroom of Spanish as a Foreign Language / Second Language. With a view to achieving that goal, after having defined the concept of drama, explained some of the advantages related to the use of drama and reflected on some issues to take into account when dramatizing in the classroom, we will present two practical proposals that originate in the student-book itself. By means of these two proposals, we will try to show evidence that the inclusion of drama allows teacher to vary their methodology, making it more dynamic and appealing without putting aside the objectives of their initial programming.

Bibliographische Referenzen

  • Arroyo, C. (2003), La dramatización y la enseñanza del español como segunda lengua. Madrid: Consejería de Educación. Comunidad de Madrid.
  • Baker, C. (1997), Fundamentos de educación Bilingüe y bilingüismo. Madrid: Cátedra.
  • Cañas, J. (1999), Actuando. Guía didáctica para jugar contigo al teatro. Barcelona: Octaedro.
  • Cervera, J. (1984), Cómo practicar la dramatización con niños de 4 a 14 años. Madrid: Editorial Cincel.
  • Laguna, E. (1995), Cómo desarrollar la expresión a través del teatro. Barcelona: Ediciones CEAC Aula Práctica.
  • Lavilla, P. (2006), Taller de teatro: juegos teatrales para niños y adolescentes. Barcelona: Alba Editorial.
  • Littlewood, W. (1998), La enseñanza comunicativa de idiomas. Introducción al enfoque comunicativo. Madrid: Colección Cambridge de didáctica de lenguas.
  • Maley, A. y Duff, A. (2005), Drama techniques. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Marcer, A. (2004), Taller de teatro. Cómo organizar un taller y una representación teatral. Barcelona: Alba Editorial. Motos, T. y Tejedo F. (1996), Prácticas de dramatización. Madrid: La avispa.
  • Nemirovsky, M. (2006), Sobre la enseñanza del lenguaje escrito… y temas aledaños. Barcelona: Maestros y Enseñanza Paidós.
  • Renaudin, J. (2012), “La improvisación dramática como entrenamiento estratégico en el aula de ELE”, marcoELE Revista de Didáctica ELE, 14: 1-18.
  • Tejerina, I. (1994), Dramatización y teatro infantil: dimensiones psicopedagógicas y expresivas. Madrid: Siglo XXI.
  • VV. AA. (2006), Propuestas para dinamizar la clase de E/LE. Más de 80 juegos y actividades teatrales. Madrid: Edelsa.
  • VV. AA. (2002), Prisma Continúa: Libro del alumno. Nivel A2. Madrid: Edinumen. VV. AA. (2001), Sueña 3 Madrid: Anaya.
  • Dorrego, L. y Ortega, M. (1997), Técnicas dramáticas para la enseñanza del español. Estudios sobre teoría y crítica teatral. Madrid: Servicio de publicaciones Universidad de Alcalá de Henares.