Escala de actitudes de los estudiantes universitarios hacia las tutorías académicas

  1. Manuel Solaguren-Beascoa Fernández 1
  2. Laura Moreno Delgado 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2016

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 247-266

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.15586 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

In the context of the European Higher Education Area, the traditional tutoring concept has to evolve to become a more complete and personalized learning instrument. Several aspects must be covered by tutoring services, which can be grouped into three: academic or assistance to the student in the teaching-learning processes, curricular or guidance in the choice of their academic and professional itinerary, and personal or support regarding their integral development. Thus, universities are implementing personal tutoring and peer tutoring programs to complement academic tutoring. The latter, conducted by the teachers of the different subjects, must undergo a reevaluation as a quality factor in this student-centered teaching model. To achieve this breakthrough, a change is needed in teachers and students, not only methodological but also attitudinal. The purpose of this study is to provide a scale for measuring attitudes towards academic tutoring among university students; it will enable future research and development actions to discover, monitor or improve the tutorial function. The study has been limited to students of engineering careers and, as a result, a 16-item scale has been obtained. Different tests and measurements have shown its internal consistency and reliability. After factor analysis with factor rotation, three dimensions of security/confidence, personal interest/motivation and utility for the academic subjects were identified. The parallelism between these dimensions with the personal, curricular and academic tutoring dimensions that the student-centered learning supports, confirms the need for implementation of this new model of tutoring

Bibliographic References

  • Abad, F.J., Garrido, J., Olea, J., Pondosa, V., (2006) Introducción a la psicometría, , Madrid: Universidad Autónoma de Madrid
  • Aguilera García, J.L., (2010) La tutoría en la universidad: Selección, formación y práctica de los tutores. Ajustes para la UCM desde el Espacio Europeo de Educación Superior [Tesis doctoral], , Madrid: Universidad Complutense de Madrid
  • Álvarez González, M., La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior (2008) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), pp. 71-88
  • Álvarez Pérez, P., González Afonso, M., La tutoría académica en la enseñanza superior: Una estrategia docente ante el nuevo reto de la convergencia europea (2005) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8 (4), pp. 1-4
  • Arbizu, F., Lobato, C., del Castillo, L., Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria (2005) Revista de Psicodidáctica, 10 (2), pp. 7-22
  • Bauselas Herreras, E., Diseño y aplicación de un cuestionario de detección de necesidades de orientación psicológica de un grupo de alumnos/as de la universidad de León en fase piloto (2003) Revista de Psicodidáctica, 14 (1), pp. 115-130
  • Bricall, J., (2000) Informe Universidad 2000, , Barcelona: CRUE
  • Cano González, R., Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias ¿Cómo lograrlo (2009) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (1), pp. 181-204
  • Comunidad Europea, (1999) Declaración de Bolonia, , http://www.crue.org, Recuperado de
  • Comunidad Europea, (2001) Declaración de Praga, , http://www.crue.org, Recuperado de
  • Costello, A.B., Osborne, J.W., Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis (2005) Practical Assessment, Research and Evaluation, 10 (7), pp. 1-9
  • Cuadras, C.M., (2012) Nuevos métodos de análisis multivariante, , Barcelona: CMC Editions
  • DiStefano, C., Min, Z., Mindrila, D., Understanding and using factor scores: Considerations for the applied research (2009) Practical Assessment, Research and Evaluation, 14 (20), pp. 1-11
  • Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C., Quinquer, D., La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior (2004) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (1), pp. 61-77
  • García Nieto, N., Asensio Muñoz, I., Carballo Santaollla, R., García García, M., Guardia González, S., La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea (2005) Revista de Educación, 337, pp. 189-210
  • Gargallo López, B., Almerich Cerveró, G., García Félix, E., Jiménez Rodríguez, M.A., Actitudes ante el aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y en estudiantes medios. Teoría de la Educación (2011) Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (3), pp. 215-235
  • Gros, B., Romañá, T., (2004) Ser profesor: Palabras sobre la docencia universitaria, , Barcelona: Octaedro/ICE-UB
  • Henson, R.K., Roberts, J.K., Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice (2006) Educational and psychological measurement, 66, pp. 393-416
  • Lobato Fraile, C., del Castillo Prieto, L., Arbizu Bacaicoa, F., Representations of university tutoring in teachers and students: A case study (2005) International Journal of Psycology and Psycological Therapy, 5 (2), pp. 148-168
  • Michavila, F., García, J., (2003) La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad, , Madrid: Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid
  • Rumbo Arcas, B., Gómez Sánchez, T.F., La acción tutorial en un contexto universitario masificado y la reivindicación europea de su valor formativo (2011) Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 4 (1), pp. 13-34
  • Rumbo Arcas, B., Gómez Sánchez, T.F., (2009) La acción tutorial en la enseñanza universitaria: La experiencia de la universidad de A Coruña. II congreso internacional Univest: Claves para la implicación de los estudiantes en la universidad, , Girona: Universitat de Girona
  • Sobrado Fernández, L., Plan de acción tutorial en los centros docentes universitarios: El rol del profesor tutor (2008) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), pp. 89-107
  • Tejedor Tejedor, F.J., García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., Causas del bajo rendimiento del estudiante (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el EEES (2007) Revista de Educación, 342, pp. 443-473
  • Vieira, M.J., Vidal, J., Tendencias de la educación superior europea e implicaciones para la orientación universitaria (2006) Revista de Orientación y Psicopedagogía, 17 (1), pp. 75-97