Estudio del aumento de la concentración del CO2 atmosférico en un curso universitario inicial de ciencias
- Pablo Valdés Castro 1
- Rolando Valdés Castro 2
- 1 Instituto Superior de Tecnologías y Ciencias Aplicadas
-
2
Universidad de Burgos
info
ISSN: 1681-5653, 1022-6508
Ano de publicación: 2014
Volume: 65
Número: 2
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista Iberoamericana de Educación
Resumo
This paper describes a system of activities to study one of the main causes of global warming: the increase of CO2 concentration in the atmosphere. The basic idea consists on using simple mathematical procedures and models, comprehensible for the students but for yielding results in agreement with reality and with those reported in scientific publications. The system of activities has been employed with students of the first year of an introductory course of sciences, and this has evidenced that it is viable and produces a great interest in them.
Referencias bibliográficas
- BARTLETT, A. A. (2004): “Thoughts on Long-Term Energy Supplies: Scientists and the Silent Lie”, en Physics Today, New York, AIP, 57 (7), 53-55
- DANILOV, M. y SKATKIN, M. (Edits.) (1978): Didáctica de la Escuela Media. La Habana, Libros para la Educación.
- DUARTE, C. Coord.) (2009): Cambio global. Impacto de la actividad humana sobre el sistema Tierra. Madrid, Catarata.
- EHRUCH, P. R. y EHRLICH, A. H. (1994): La explosión demográfica. El principal problema ecológico. Barcelona, Salvat.
- GIL-PÉREZ, D., CARRASCOSA, J., DUMAS-CARRÉ, A., FURIÓ, C., GALLEGO, N., GENÉ A., GONZÁLEZ E., GUISASOLA, J.,
- GLOBAL CARBON PROJECT (2013a): Annual Mean Concentrations at the Mauna Loa Observatory (PPM). http://co2now.org/Current-CO2/CO2-Now/noaa-mauna-loa-co2-data.html [Consulta: sept. 2013].
- GLOBAL CARBON PROJECT (2013b): The Global Carbon Budget 1959-2011 http://www.globalcarbonproject.org/carbonbudget/12/data.htm [Consulta: sept.2013].
- INSTITUTE OF PHYSICS (2008): Public Perceptions of Physics People. London, Science and Policy Ltd, p. 1.
- IPCC (20070): Cambio climático 2007: Informe de síntesis. Ginebra, IPCC, p.2.
- IPCC (2007b): Climate Change 2007: The Physical Science Basis. New York, Cambridge University Press, p. 790, Fig.10.20a.
- LE QUÉRE, C., ANDRES, R. J., BODEN, T., CONWAY, T., HOUGHTON, R. A., HOUSE, J. l., MARLAND, G., PETERS, G. P., VAN DER WERF, G., AHLSTRÓM, A., ANDREW, R.M., BOPP, L., CANADELL J.G., CIAIS, P., DoNEY, S. C., ENRIGHT, C., FRIEDLINGSTEIN, P., HUNTINGFORD, C., JAIN, A. K., JOURDAIN, C., KATO, E., KEELING, R. F., KLEIN GOLDEWIK, K., LEVIS, S., LEVY, P., LOMAS, M., POULTER, B., RAUPACH, M. R., SCHWINGER, J., SITCH, S., STOCKER, B. D., VIOVY, N., ZAEHLE, S., AND ZENG, N. (2013) “The global carbon budget 1959-2011”, en Earth Syst. Sci. Data, 5, 165-185. http://www.earth-syst-sci-data.net/5/165/2013/ [Consulta: oct. 2013].
- LOVELOCK, J. (2011): La Tierra se agota. Barcelona, Planeta.
- MARTÍNEZ, J, PESSOA, A., SALINAS, J., TRICÁRIO, H. y VALDÉS, P. (1999). “¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica?”, en Enseñanza de las Ciencias, 17(3), Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona, 503-512.
- MEADOWS, D., RANDERS, J. Y MEADOWS, D. (2006): Los límites del crecimiento 30 años después. Barcelona. Galaxia Gutenberg.
- MENDEZ, R. Y MOUNER, R. (Coords.) (2011): Energía sin CO2, Realidad o utopía. Madrid, Catarata. UL, M. A., AZNAR MINGUET, P., MARTÍNEZ AGUT, M. P., Palacios, B. y PIÑERO, A. (2010): “Conocimientos y actitudes del profesorado universitario sobre problemas ambientales”, en Enseñanza de las Ciencias. 28 (3), Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona, 433-446.
- UNITED NATIOS (2013). World Population Prospects: The 2012 Revision. http://esa.un.org/unpd/wpp/Excel-Data/population.htm [Consulta: sept. 2013].
- VILCHES, A., MACÍAS, O. y GIL D. (2009]. Década de la educación para la sostenibilidad. Temas de Acción Clave. Madrid, Centro de Altos Estudios Universitarios de la OEI.
Os documentos do portal actualízanse diariamente. Esta data fai referencia á actualización da información relacionada coa estructura do portal (persoas, grupos de investigación, unidades organizativas, proxectos…).