Adaptación y validación de la Escala de Doble Estándar en adolescentes vascas-os

  1. Silvia Ubillos
  2. Eider Goiburu
  3. Alicia Puente
  4. Juan-Pablo Pizarro
Aldizkaria:
International Journal of Social Psychology, Revista de Psicología Social

ISSN: 0213-4748 1579-3680

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 31

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 382-397

Mota: Artikulua

DOI: 10.1080/02134748.2016.1152683 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Social Psychology, Revista de Psicología Social

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The goal was to adapt the Double Standard Scale to the Basque language and to validate it in this language. The sample was comprised of 2,919 adolescents in secondary school. The reliability was analysed and the cross-validation method was applied with exploratory factorial analysis and confirmatory factorial analysis to check the structure of the scale. A differential item analysis was performed according to sex. Finally, correlations were made with ambivalent sexism and distorted beliefs about women and violence, and a contrast of means was performed by sex and age groups using variance analysis and effect sizes. The results were: (a) good internal consistency; (b) a one-dimensional structure with seven items; (c) just one item presents a differential functioning; (d) a positive, significant relationship between the sexual double standard, ambivalent sexism and sexist beliefs; (e) boys and younger adolescents showed a greater adherence to the double standard; and (f) social desirability affects the responses of girls, especially younger ones

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ali-Faisal, S. F. (2014). Crossing sexual barriers: The influence of background factors and personal attitudes on sexual guilt and sexual anxiety among Canadian and
  • American Muslim women and men (Unpublished Masters’ Theses). University of Windsor, Ontario, Canada. Retrieved January 20, 2015, from http://scholar.uwindsor. ca/cgi/viewcontent.cgi?article=6050&context=etd
  • Baldry, A. C., Pagliaro, S., & Porcaro, C. (2013). The rule of law at time of masculine honor: Afghan police attitudes and intimate partner violence. Group Processes & Intergroup Relations, 16, 363–374. doi:10.1177/1368430212462492
  • Bermúdez, M. P., Ramiro, M. T., Sierra, J. C., & Buela-Casal, G. (2013). Construcción de un índice de riesgo para la infección por el VIH y su relación con la doble moral y el poder diádico en adolescentes. Anales de Psicología, 29, 917–922. doi:10.6018/analesps.29.3.136931
  • Bordieu, P. (1998). La domination masculine. Paris: Seuil.
  • Caron, S. L., Davis, C. M., Halteman, W. A., & Stickle, M. (1993). Predictors of condomrelated behaviors among first-year college students. Journal of Sex Research, 30, 252– 259. doi:10.1080/00224499309551709
  • Comrey, A. L. (1973). A first course in factor analysis. New York, NY: Academic Press. Echeburúa, E., & Fernández-Montalvo, J. (1997). Tratamiento cognitivo conductual de hombres violentos en el hogar: un estudio piloto. Análisis y Modificación de Conducta, 23, 355–384.
  • Expósito, F., Moya, M., & Glick, P. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 13, 159–169. doi:10.1174/021347498760350641
  • Ferrando, P. J., & Chico, E. (2000). Adaptación y análisis psicométrico de la escala de deseabilidad social de Marlowe y Crowne. Psicothema, 12, 383–389.
  • Ferrer, V. A., Bosch, E., Ramis, M. C., Torres, G., & Navarro Guzmán, C. (2006). La violencia contra las mujeres en la pareja: creencias y actitudes en estudiantes universitarios/as. Psicothema, 18, 359–366.
  • Glick, P., & Fiske, S. T. (1996). The ambivalent sexism inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491–512. doi:10.1037/0022-3514.70.3.491
  • Goiburu, E., Ubillos, S., Puente, A., & Pizarro, J. (2015). Adaptación del Inventario de Pensamientos Distorsionados sobre la Mujer y la Violencia en Jóvenes Vascoparlantes. Unpublished manuscript. Asociación de Sexología Lahia-Nahia: San Sebastián. Adaptation and validation of the DSS in Basque / Adaptación y validación del DSS al euskera 395
  • Greene, K., & Faulkner, S. L. (2005). Gender, belief in the sexual double standard, and sexual talk in heterosexual dating relationships. Sex Roles, 53, 239–251. doi:10.1007/s11199-005-5682-6
  • Guilford, J. P. (1942). Fundamental statistics in psychology and education. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Gutiérrez-Quintanilla, J. R., Rojas-García, A., & Sierra, J. C. (2010). Cross-cultural comparison of the sexual double standard between Salvadorian and Spanish college students. Revista Salvadoreña de Psicología, 1, 31–51.
  • Hambleton, R. K., & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1, 1–30.
  • Hidalgo, M. D., Gómez, J., & Padilla, J. L. (2005). Regresión logística: alternativas de análisis en la detección del funcionamiento diferencial del ítem. Psicothema, 17, 509–515.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6, 1–55. doi:10.1080/10705519909540118
  • Kreager, D. A., & Staff, J. (2009). The sexual double standard and adolescent peer acceptance. Social Psychology Quarterly, 72, 143–164. doi:10.1177/019027250907200205
  • Lameiras, M., & Rodríguez, Y. (2002). Evaluación del sexismo moderno en adolescentes. Revista de Psicología Social, 17, 119–127. doi:10.1174/021347402320007555
  • Larrañaga, E., Yubero, S., & Yubero, M. (2012). Influencia del género y del sexo en las actitudes sexuales de estudiantes universitarios españoles. Summa psicológica UST, 9 (2), 5–13.
  • López-Zafra, E. (2007). Elaboración de una escala para medir Cultura del Honor Creating a scale to measure Culture of Honor. Revista de Psicología Social, 22, 31–42. doi:10.1174/021347407779697520
  • López-Zafra, E., Rodríguez-Espartal, N., & Jiménez, M. I. (2008). Cultura de honor e inteligencia emocional: ¿conceptos relacionados o incompatibles? Summa Psicológica UST, 5(2), 17–26.
  • Martin, S., McDaid, L. M., & Hilton, S. (2014). Double-standards in reporting of risk and responsibility for sexual health: A qualitative content analysis of negatively toned UK newsprint articles. BMC Public Health, 14, 792. doi:10.1186/1471-2458-14-792
  • Merino, C., & Lautenschlager, G. (2003). Comparación estadística de la confiabilidad alfa de Cronbach: Aplicaciones en la medición educacional. Revista de Psicología – Universidad de Chile, 12, 129–139. doi:10.5354/0719-0581.2003.17668
  • Milhausen, R. R., & Herold, E. S. (2002). Reconceptualizing the sexual double standard. Journal of Psychology & Human Sexuality, 13, 63–83. doi:10.1300/J056v13n02_05
  • Monge, F. S., Sierra, J. C., & Salinas, J. M. (2013). Equivalencia factorial y métrica de la Double Standard Scale por sexo y edad. Suma Psicológica, 20, 7–14. doi:10.14349/sumapsi2013.1291
  • Morales, P., Urosa, B., & Blanco, A. (2003). Construcción de escalas de actitudes tipo Likert. Una guía práctica. Madrid: La Muralla.
  • Muehlenhard, C. L., & Quackenbush, D. M. (1998). Sexual double standards scale. In C. M. Davis, W. L. Yarber, R. Bauserman, G. Schreer, & S. L. Davis (Eds), Handbook of sexuality-related measures (pp. 186–188). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pérez, M. J., Labiano, M., & Brusasca, C. (2010). Escala de Deseabilidad Social: Análisis psicométrico en muestra argentina. Evaluar, 10, 53–67.
  • Reiss, I. L. (1967). The social context of premarital sexual permissiveness. New York, NY: Holt, Rinehart, and Winston.
  • Reynolds, W. M. (1982). Development of reliable and valid short forms of the MarloweCrowne social desirability scale. Journal of Clinical Psychology, 38, 119–125. doi:10.1002/1097-4679(198201)38:1<119::AID-JCLP2270380118>3.0.CO;2-I 396 S. Ubillos et al.
  • Rodríguez-Mosquera, P. (2011). Masculine and feminine honor codes. Revista de Psicología Social, 26, 63–72. doi:10.1174/021347411794078499
  • Rottenbacher, J. M. (2012). Relaciones entre el sexismo ambivalente, el conservadurismo político y la rigidez cognitiva en una muestra de habitantes de la ciudad de Lima. Avances en Psicología Latinoamericana, 29, 257–271.
  • Sakaluk, J. K., & Milhausen, R. R. (2012). Factors influencing university students’ explicit and implicit sexual double standards. Journal of Sex Research, 49, 464– 476. doi:10.1080/00224499.2011.569976
  • Santisteban, C. (2009). Principios de psicometría. Madrid: Síntesis. Santos-Iglesias, P., Sierra, J. C., García, M., Martínez, A., Sánchez, A., & Tapia, M. I. (2009). Índice de Satisfacción Sexual (ISS): un estudio sobre su fiabilidad y validez. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9, 259–273.
  • Sastre, G., & Moreno, M. (2002). Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Una perspectiva de género. Barcelona: Gedisa.
  • Sierra, J. C., Costa, N., & Ortega, V. (2009). Un estudio de validación de la Double Standard Scale y la Rape Supportive Attitude Scale en mujeres brasileñas. International Journal of Psychological Research, 2, 90–98.
  • Sierra, J. C., & Gutiérrez-Quintanilla, J. R. (2007). Estudio psicométrico de la versión salvadoreña de la Double Standard Scale. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 83, 23–30.
  • Sierra, J. C., Monge, F. S., Santos-Iglesias, P., Rodríguez, K., & Aparicio, D. (2010).Propiedades psicométricas de las versiones en español de la Double Standard Scale (DSS) y de la Rape Supportive Scale (RSAS) en mujeres peruanas. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 95, 57–66. doi:10.11144/Javeriana.UPSY13-1.vaea
  • Sierra, J. C., Rojas, A., Ortega, V., & Martín-Ortiz, J. D. (2007). Evaluación de actitudes sexuales machistas en universitarios: primeros datos psicométricos de las versiones españolas de la Double Standard Scale (DSS) y de la Rape Supportive Attitude Scales (RSAS). International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 7, 41–60.
  • Sierra, J. C., Santos-Iglesias, P., & Gutiérrez-Quintanilla, J. R. (2010). Validación del Índice de Abuso en la Pareja en mujeres de El Salvador. Revista Mexicana de Psicología, 27, 5–14.
  • Ubillos, S., Goiburu, E., Urdangarin., G., Cañada, I., & Ugarteburu, O. (2011). Los riesgos en las relaciones de la adolescencia vasca: violencia de género y riesgos sexuales. Unpublished manuscript. Asociación de Sexología Lahia-Nahia: San Sebastián.
  • Ubillos, U., Goiburu, E., Puente, A., & Pizarro, (2015). Adaptación y validación del Inventario de Sexismo Ambivalente en una muestra de estudiantes del País Vasco. Unpublished Manuscript. Asociación de Sexología Lahia-Nahia: San Sebastián.
  • Weaver, A. D., Claybourn, M., & MacKeigan, K. L. (2013). Evaluations of friends-withbenefits relationship scenarios: Is there evidence of a sexual double standard? Canadian Journal of Human Sexuality, 22, 152–159. doi:10.3138/cjhs.2128