El papel del deporte en las políticas de desarrollo rural de Euskadioportunidades, riesgos y una propuesta de investigación evaluativa

  1. Aldaz Arregui, Juan 1
  2. Izquierdo Ramírez, Beatriz 2
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revue:
riccafd: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

ISSN: 2255-0461

Année de publication: 2016

Volumen: 5

Número: 3

Pages: 1-21

Type: Article

DOI: 10.24310/RICCAFD.2016.V5I3.6137 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: riccafd: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

Résumé

Though research that combines sport and rural development is no vey profuse at Spanish level, the preeminence that sport practice is getting at social level, together with its connection to rural spaces as a scenario for its practice, has transform this topic in an innovative and very interesting issue from public policy perspective. Firstly, social «sportification» has become an influent research at sociological level due to the high social and economic impact on population, together with the motivations below this practice. At the same time, rural areas are influenced by an intensive rural development policy that has favored the conversion of rural areas into a preeminent place for sport practice, increasing significantly the activities gaining from these areas. The objective of this research is to define the opportunities and risks for the development of rural areas from a rigorous, sustainable and measurable vision.

Références bibliographiques

  • 1. Aldaz, J. (2010). La Práctica de Actividad Física y Deportiva (PAFYD) de la Población Adulta de Gipuzkoa como Hábito Líquido. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • 2. Aldaz, J. (2014). «Kirol-politika, jokoa ala jolasa?» Uztaro. Giza eta gizartezientzien aldizkaria. (89), 79-89.
  • 3. Bauman, Z. (1997). Legisladores e intérpretes. Sobre la modernidad, la posmodernidad y los intelectuales. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
  • 4. Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
  • 5. Bermejo et. al. (2010). «Menos es más: del desarrollo sostenible al decrecimiento sostenible» Cuadernos de Trabajo de Hegoa. (52), 1-28.
  • 6. Coalter, F. (2007) A wider social role for sport. Who´s keeping the score? New York: Routledge.
  • 7. Comisión Europea. (2007). White paper on sport. Luxembourg: Publications Office.
  • 8. Elias, N. y Dunning, E. (1992). Deporte y Ocio en el Proceso de la Civilización. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • 9. Fetterman, D. M. (2001). Foundations of Empowerment Evaluation. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • 10. García Ferrando, M. y Llópis-Goig Ramón (2011). Ideal Democrático y Bienestar Personal. Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. Madrid: CSD y CIS.
  • 11. García Ferrando, M., Puig, N. y Lagardera, F. (comps.). (2005) Sociología del deporte. Torrejón de Ardoz (Madrid): Alianza Editorial.
  • 12. Guba, E. G. y Lincoln, Y S. (1989). Fourth Generation Evaluation. Newbury Park, CA: Sage
  • 13. Izquierdo, B. (2007) Desarrollo rural en el País Vasco. Hacia un modelo de evaluación cualitativa. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • 14. Llópis, R. et. al. (2014). Crisis, cambio social y deporte. Investigación Social y Deporte nº 12. Valencia: Nau Libres,
  • 15. Moscoso, D., y Moyano, E. (2006). Deporte y desarrollo rural. Sevilla: Consejería de Turismo Instituto Andaluz del Deporte.
  • 16. Patton, M. Q. (2008). Utilization-focused evaluation (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • 17. Pawson, R. (2006). Evidence-based Policy. A Realist Perspective. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • 18. Prat, L. (1997). Antropología y Patrimonio. Barcelona. Ariel.
  • 19.Preskill, H. y Torres, R.T. (1999). Evaluative Inquiry for Learning in Organizations. Thousand Oaks, CA: Sage.