Algunas consideraciones históricas, epistemológicas y didácticas para el abordaje de la teoría de la relatividad especial en el nivel medio y polimodal

  1. Irene Arriassecq
  2. Ileana María Greca
Journal:
Ciencia & Educação

ISSN: 1980-850X

Year of publication: 2002

Volume: 8

Issue: 1

Pages: 55-69

Type: Article

DOI: 10.1590/S1516-73132002000100005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Ciencia & Educação

Abstract

A series of considerations, emergent of recent contributions of the History of the Science, the Philosophy of the Science and the Didactics of the Sciences, important for the introduction of the Special Theory of the Relativity (TER) in the secondary education are presented in this report. Considering that the relevant aspects of this subject should be attended in the used textbooks, our proposed axes can serve as base for the analysis of the didactic works that approach the topic of the special theory of the Relativity (TER). With this work we hope to make a contribution for teachers, contextualizing the TER from the historical, epistemological and didactic point of view.

Bibliographic References

  • ALEMAN BERENGER, R. A.. (1997). Errores comunes sobre relatividad entre los profesores de enseñanza secundaria. Enseñanza de las Ciencias. 15. 301-307
  • ANGOTTI, J. A., CALDAS, I. L., DELIZOIVOV, D., RÜDINGER, E., PERNAMBUCO, M.. (1978). Teaching relativity with a different philosophy. American Journal of Physics. 46. 1258-1262
  • ALEMAN BERENGER, R., PÉREZ SELLES, J.. (2000). Enseñanza por cambio conceptual: de la Física Clásica a la Relatividad. Enseñanza de las Ciencias. 18. 463-471
  • ARRUDA, S., VILLANI, A.. (1996). Sobre as origens da relatividade especial: relações entre quanta e relatividade em 1905. Caderno Catarinense de Ensino de Física. 13. 32-47
  • BOIDO, G.. (1996). Noticias del planeta Tierra: Galileo Galilei y la revolución científica. A-Z Editores. Buenos Aires.
  • BOIDO, G., FLICHMAN, E., YAGUE, J.. (1988). Pensamiento Científico. CONICET. Buenos Aires.
  • CAPUANO, Vicente. (1997). Física Moderna: ausente en la escuela media. Memorias de REF X. 2c-03
  • GIL PEREZ, D., SOLBES, J.. (1993). The introduction of modern physics: overcoming a deformed vision of science. International Journal of Science Education. 15. 255-260
  • HODSON, D.. (1986). Philosophy of Science and Science Education. Journal of Philosophy of Education. 20.
  • HOLCOMB, D.. Criterios para una actualización de los currículos de física en todos los niveles. VI Conferencia Interamericana sobre Educación en la Física. 1997.
  • HOLTON, G.. (1973). Einstein, Michelson and the Crucial experiment, en Thematic origins of scientific thought. Harvard University Press. Cambridge. 261-353
  • HOLTON, G.. (1982). Ensayos sobre el pensamiento científico en la época de Einstein. Alianza Editorial. Madrid.
  • ISLAS, S., STIPCICH, S.. (2000). Análisis de libros de texto en: Aportes para la Práctica Docente en Ciencias de la Naturaleza en EGB 3. Universidad NacionalCentro de la Provincia de Buenos Aires. Tandil.
  • KRAGH, H.. (1989). Introducción a la historia de la ciencia. Crítica. Barcelona.
  • LAHERA, J., FORTALEZA, A.. (1989). Ideas previas de los alumnos sobre relatividad y resultados de un proceso de aprendizaje, Enseñanza de las Ciencias. I. 227y228
  • LITWIN, E.. (1997). Las configuraciones didácticas. Paidós Educador. Buenos. Aires.
  • LOMBARDI, O.. (1997). La pertinencia de la Historia en la enseñanza de ciencias: argumentos y contrargumentos. Enseñanza de las Ciencias. 15. 343-349
  • MATTHEWS, M. R.. (1994). Historia, Filosofía y Enseñanza de las Ciencias: La aproximación actual. Enseñanza de las Ciencias. 12. 255-277
  • MOOK, D., VARGISH, T.. (1998). La Relatividad: espacio, tiempo y movimiento. Mc Graw Hill. España.
  • PANSE, S., RAMADAS, J., KUMAR, A.. (1994). Alternative conceptions in Galilean relativity: frames of reference. International Journal of Science Education. 16. 63-82
  • PIETROCOLA, M., ZYLBERSZTAJN, A.. The use of the principle of relativity in the interpretation of phenomena by undergraduate students. International Journal of Science Education. 21. 261-276
  • POSNER, G. J., STIKE, K. A., HEWSON, P. W., GERTZOG, W. A.. (1982). Accommodation of scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education. 66. 211-227
  • RAMADAS, J., BARVE, S., KUMAR, A.. (1996). Alternative conceptions in Galilean relativity: distance, time, energy and laws. International Journal of Science Education. 18. 463-477
  • RESNICK, R.. (1977). Introducción a la Teoría Especial de la Relatividad. Limusa. Méjico.
  • SANCHEZ RON, J. M.. (1985). El origen y desarrollo de la Relatividad. Alianza. Madrid.
  • SMART, J.. (1975). Entre Ciencia y Filosofía. Editorial Tecnos. Madrid.
  • TOLEDO, B., ARRIASSECQ, I., SANTOS, G. (1997). “El pasaje de la Física clásica a la Relativista desde la perspectiva del cambio conceptual”. Enseñanza de las Ciencias. 15. 79-90
  • TOULMIN, S.. (1977). La comprensión humana, Tomo 1: El uso colectivo y la evolución de conceptos. Alianza Editorial. Madrid.
  • VILLANI, A.. (1981). O confronto Lorentz-Einstein e suas interpretações (partes I, II, III, e IV). Revista de Ensino de Física. 3.
  • VILLANI, A.. (1985). A visão eletromagnética e a Relatividade (partes I e II). Revista de Ensino de Física. 7.
  • VILLANI, A., PACCA, J.. (1987). Students´ spontaneous ideas about the speed of light. International Journal of Science Education. 9. 55-65
  • VILLANI, A., PACCA, J.. (1990). Spontaneous reasoning of graduate students. International Journal of Science Education. 12. 589-600
  • VILLANI, A., ARRUDA, S.. (1998). Special theory of relativity, conceptual change and history of science. Science & Education. 7. 85-100
  • WILLIAMS, P.. (1995). La teoría de la relatividad. Ed. Alianza Universidad. Madrid.