Los vínculos entre el nivel educativo y la cuota de mercado en África
-
1
Universidad de Burgos
info
ISSN: 1578-4460
Argitalpen urtea: 2011
Alea: 11
Zenbakia: 2
Orrialdeak: 99-118
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES
Laburpena
The purpose of this work is to determine in what extent the human capital contributes to explain the competitiveness of an economy. For this, firstly, we display several econometric models which relate closely human capital and competitiveness. Subsequently, we analyse the evolution of this variables in the African countries. For this, we use a stock variable of human capital (the percentage of population aged 25 to 64 which finished secondary education at least) and an ex-post variable of competitiveness (the market share). Finally, we carry out a correlation analysis to determine the link between human capital and competitiveness.
Erreferentzia bibliografikoak
- Barro, R. y Lee, J.W. (2001): "International data on educational attainment: updates and implications", Oxford Economic Papers, 3, pp. 541-563, Base de datos en http://www.cid.harvard.edu/ciddata/.
- Blanke, J. y Sala -i- Martin, X. (2009): "Examining Africa's Competitiveness", pp. 3-29, en VV.AA.: The Africa Competitiveness Report, World Economic Forum.
- Cancelo, M.T. y Guisán, M.C. (1998): "Educación, inversión y competitividad en países de la OCDE 1964-1994", Documentos de Econometría, Universidad de Santiago de Compostela.
- CEPAL (2004): Guía del usuario. TradeCAN versión 2004. Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Naciones Unidas, Santiago de Chile.
- Fernandez Puente, A.C. y Perez Gonzalez, P. (2006): "Integración comercial y crecimiento económico en el Africa subsahariana 1970-2003", Boletín Económico de ICE, n° 2873, pp. 25-41.
- Guisan, M.C.; Aguayo, E., Exposito, P. (2001): "Economic growth and cycles: cross-country models of education, industry and fertility and international comparisons", Applied Econometric and International Development, vol. 1-1, pp. 9-37.
- Guisan, M.C.; Cancelo, M.T.; Neira, I.; Aguayo, E., Exposito, P. (2001): Crecimiento económico en los países de la OCDE. Modelos de crecimiento y empleo en Irlanda, Francia, España, Alemania, USA y Japón, Estudios Económicos de la Asociación Hispalink Galicia, n° 4.
- Guisan, M.C., Cancelo, M.T. (2002): "Econometric models of foreign trade in OECD countries", Applied Econometric and International Development, vol. 2-2, pp. 65-81.
- Guisan, M.C., Exposito, P. (2002): "Education, industry, trade and development of African countries in 1980-1999", Applied Econometrics and International Development, vol. 2-2, pp. 85-107.
- Martin Gonzalez, C. y Velazquez Angona, F.J. (1999): "Determinants of net trade flows in the OECD: new evidence with special emphasis on the case of the former communist members", Documento de trabajo de Funcas, n° 154.
- Martin Gonzalez, C. (Dir.) (2000): Capital humano y bienestar económico. La necesaria apuesta de España por la educación de calidad, Círculo de Empresarios.
- MINGAT, A. (2006): Social disparities in education in Sub-Saharan African countries", Disponible en http://halshs.ccsd-cnrs.frdocs/00/08/64/73/PDE/06018.pdf.
- Ndikumana, L.; Ondiege, P.O.; Plane, P. Y Vencatachelum, D. (2009): "Enhancing Competitiveness in four African economies: the case of Botswana, Mauritius, Namibia, and Tunisia", pp. 139-162, en VV.AA: The Africa Competitiveness Report, World Economic Forum.
- Neira, I. Y Guisan, M.C. (2002): "Modelos de capital humano y crecimiento económico: efecto inversión y otros efectos indirectos", Working Paper Series Economic Development, n° 62, Euro-American Association of Economic Development Studies. Disponible en www.usc.es/economet/aea.htm
- Ng, F. y Yeats, A. (1006): "Open economies work better! Did Africa's protectionist policies cause its marginalization in World trade", Policy Research Working Paper, n° 1636, The World Bank.
- Osakwe, P.N. (2007): "Primary commodity and manufacturing exports in Africa: relationships with foreign aid, geography and resources", Regional and Sectoral Economic Studies, vol. 7-1, pp. 5-18.
- UNESCO (varios años): Compendio mundial de la educación. Comparación de las estadísticas de educación en el mundo, Ed. UNESCO.
Atariko dokumentuak egunero eguneratzen dira. Data horrek atariaren egiturari buruzko informazioa eguneratzeari egiten dio erreferentzia (pertsonak, ikerketa-taldeak, antolaketa-unitateak, proiektuak...).