Cuestionario de evaluación de la intencionalidad instruccional para alumnos en contextos universitarios

  1. Mauricio Armando Villarroel Guerra 1
  2. Cristina Di Gusto Valle 2
  3. Andrea Arnaiz García 3
  4. Patricia Guerra Mora 3
  1. 1 Universidad de Playa Ancha, Chile
  2. 2 Universidad de Burgos, España
  3. 3 Universidad de Oviedo, España
Revista:
Revista de orientacion educacional

ISSN: 0716-5714 0719-5117

Any de publicació: 2015

Volum: 29

Número: 55

Pàgines: 103-124

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de orientacion educacional

Resum

The Instructional analysis Model of the Educational Situation (MISE) formulated by Rivas (1997) and reformed by Doménech (2012) represents a solid theoretical framework to evaluate instructional variables. In this study we present a specific questionnaire of perceptive evaluation of instructional intentionality to students about their teachers, extracted from MISE-R (Doménech, 2012), that will allow to obtain valuable information to adapt the teaching to optimum levels of quality. The questionnaire has presented the psychometric characteristics required. The reliability, therefore general and by subfactors, is appropriated. The theoretical structure of the model is confirmed, presenting acceptable adjustment indices.

Referències bibliogràfiques

  • Referencias Bibliográficas
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.
  • Bentler, P.M., & Bonett, D.G. (1980). Significance tests and goodness-off it in the analysis of covariance tructures. Psychological Bulletin, 88, 588-606.
  • Bertalanfy, L. (1976). Teoría general de los sistemas. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Bollen, K.A., & Long, J.S. (1993). Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Browne, M.W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. En K.A. Bollen & J.S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park: Sage.
  • Browne, M.W. & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. En K.A. Bollen & J.S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park: Sage.
  • Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.
  • Doménech, F. (2011). Evaluar e investigar en la situación educativa universitaria. Un nuevo enfoque desde el EEES. Castelló de la Plana, España: Universitat Jaume I. Servei De Comunicació I Publicacions.
  • Doménech, F. (2012). Psicología Educativa: Su aplicación al contexto de la clase. Castelló de la Plana, España: Publicacions Universitat Jaume I.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E., & Tatham R.L. (2005). Multivariate data analysis (6th Ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Herrero, J. (2010). El análisis factorial confirmatorio en el estudio de la estructura y estabilidad de los instrumentos de evaluación: un ejemplo con el cuestionario de Autoestima CA-14. Intervención Psicosocial, 19(3), 289-300.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological Methods, 3, 424-453.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Lance, C.E., Butts, M.M., & Michels, L.C. (2006). The sources of four commonly reported cutoff criteria: what did they really say? Organizational Research Methods, 9, 202-220.
  • Malhotra, N. K. (1997). Investigación de Mercados. Un enfoque práctico. (2ª Ed). México: Prentice Hall.
  • Marsh, H.W., Hau, K.T., & Wen, Z. (2004). Structural equation models of latent interactions: evaluation of alternative estimation strategies and indicator construction. Psychological Methods, 9, 275-300.
  • Meyers, L.S., Gamst, G., & Guarino, A.J. (2006). Applied multivariate research. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Moral, J.C., Sánchez, J.C. & Villarreal, M.E. (2010). Desarrollo de una escala multidimensional breve de ajuste escolar. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 15(1), 1-11.
  • Nunally, J. C. (1978). Psychometric theory. Nueva York: McGraw-Hill.
  • Nunnally, J.C. & Bernstein, I.J. (1995). Teoría psicométrica. México: McGraw-Hill.
  • Rivas, F. (1993). Modelo integrado de situación educativa (MISE): una aproximación desde la psicología de la instrucción. En V. Pelechano (Ed.), Psicología, mitopsicología y postpsicología. Valencia: Promolibro.
  • Rivas, F. (1997). El proceso de enseñanza aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel.
  • Rivas, F. (2003). El proceso de enseñanza aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel.
  • Rivas, F., Doménech F. & Rosel, J. (1997). Análisis estructural de la situación educativa a partir del modelo instruccional M.I.S.E. Revista de Psicodidáctica, (3), 25-35.
  • Rivas, F. (2003). El proceso de enseñanza aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel.
  • Shannon, C. y Weaver, W. (1972). The mathematical theory of communication. Illinois: University Of Illionos Press.
  • Stevens, J.P. (2009). Applied multivariate statistics for the social science (5th Ed.). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Widaman, K.F. & Thompson, J.S. (2003). On specifying the null model for incremental fit indices in structural equation modeling. Psychological Methods, 8, 16-37.
  • Yániz, C. (2008). Las competencias en el currículo universitario: implicaciones para diseñar el aprendizaje y para la formación del profesorado. Revista de docencia universitaria, 4(1),31-39.
  • Yuan, K, H. (2005). Fit indices versus test statistics. Multivariate Behavioral Research, 40, 115-148.