El alineamiento constructivo en la enseñanza de español como lengua extranjera / segunda lengua

  1. María Simarro Vázquez 1
  2. Ana María Aguilar López 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Year of publication: 2015

Issue: 21

Pages: 54-64

Type: Article

More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Abstract

The article analyzes the general outline of a formal process of Spanish as a second/foreign language teaching, from the objectives to the table of contents needed to achieve them, the methodology and the activities used for the learning of those contents and the assessment method used. It will be shown that, in a certain moment of the process, the line initially drawn is usually broken. The result is a non-aligned teaching and, therefore, a superficial learning (BIGGS, 2005).

Bibliographic References

  • 1. Biggs, J., Calidad del aprendizaje universitario, Narcea S.A. de Ediciones, Madrid, 2005.
  • 2. Consejo de Europa, Marco común europeo de referencia: enseñanza, aprendizaje, evaluación, Anaya e Instituto Cervantes, Madrid, 2001.
  • 3. Entwistle, N., Styles of Learning and Teaching. An integral Outline of educational Psychology, John Wiley and Sons, Chichester, 1983.
  • 4. Instituto Cervantes, Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español, Biblioteca Nueva, Madrid, 2006.
  • 5. Marton, F. y Säljö, R., «On qualitative differences in learning-I: Outcome and process», British Journal of Educational Psychology, 46 (1976), pp. 4-11.
  • 6. Rosas, R., Piaget, Vygotsky y Maturana: constructivismo a tres voces, Arique, Buenos Aires, 2001.
  • 7. Simarro Vázquez, M., «Los enunciados retroactivos humorísticos como medidores de la competencia léxico-semántica de hablantes de ELE», en M. Belén Alvarado Ortega y Leonor Ruiz Gurrillo (coords.), Humor, ironía y géneros textuales, Universidad de Alicante, Alicante, 2013, pp. 83-115.