El alineamiento constructivo en la enseñanza de español como lengua extranjera / segunda lengua
-
1
Universidad de Burgos
info
ISSN: 1988-8430
Year of publication: 2015
Issue: 21
Pages: 54-64
Type: Article
More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación
Abstract
The article analyzes the general outline of a formal process of Spanish as a second/foreign language teaching, from the objectives to the table of contents needed to achieve them, the methodology and the activities used for the learning of those contents and the assessment method used. It will be shown that, in a certain moment of the process, the line initially drawn is usually broken. The result is a non-aligned teaching and, therefore, a superficial learning (BIGGS, 2005).
Bibliographic References
- 1. Biggs, J., Calidad del aprendizaje universitario, Narcea S.A. de Ediciones, Madrid, 2005.
- 2. Consejo de Europa, Marco común europeo de referencia: enseñanza, aprendizaje, evaluación, Anaya e Instituto Cervantes, Madrid, 2001.
- 3. Entwistle, N., Styles of Learning and Teaching. An integral Outline of educational Psychology, John Wiley and Sons, Chichester, 1983.
- 4. Instituto Cervantes, Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español, Biblioteca Nueva, Madrid, 2006.
- 5. Marton, F. y Säljö, R., «On qualitative differences in learning-I: Outcome and process», British Journal of Educational Psychology, 46 (1976), pp. 4-11.
- 6. Rosas, R., Piaget, Vygotsky y Maturana: constructivismo a tres voces, Arique, Buenos Aires, 2001.
- 7. Simarro Vázquez, M., «Los enunciados retroactivos humorísticos como medidores de la competencia léxico-semántica de hablantes de ELE», en M. Belén Alvarado Ortega y Leonor Ruiz Gurrillo (coords.), Humor, ironía y géneros textuales, Universidad de Alicante, Alicante, 2013, pp. 83-115.
Portal documents are updated daily. This date refers to the updating of information related to the portal structure (people, research groups, organizational units, projects...).