Implementación de la metodología ABP (Aprendizaje Basado en Problemas) en la enseñanza de los materiales bituminosos para los estudiantes de Arquitectura de Interiores

  1. Gutiérrez González, Sara
  2. Rodríguez Sáiz, Ángel
Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2014

Issue Title: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Volume: 19

Issue: 2

Pages: 413-425

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45038 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

This paper describes the application of the methodology of Problem Based Learning (PBL) in the Course of Construction I of Interior Architecture Degree by University of Burgos. This teaching experience was carried out with a small group of students for three academic years, using bituminous materials module. The results obtained were analyzed taking into account the satisfaction degree of student with the working method. The comparative study of the results obtained was compared with the traditional techniques of study.

Bibliographic References

  • BENITO, A. Y CRUZ, A. (2005). Nuevas claves para docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • EXLEY, K. Y DENNIS, R. (2007). Enseñanza en pequeños grupos en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • BARROWS, H.S. (1986). "A Taxonomy of problem-based learning methods, en Medical Education", 20/6, 481-486.
  • DOCHY, F., MIEN SEGERS, M., PIET Y VAN DER BOSSCHE, P. (2003). "Effects of Problem-based learning: a meta-analysis". Learning and Instruction 13, 533-568.
  • GIJBELS, D., DOCHY, F., VAN DEN BOSSCHE, P., SEGERS, M. (2005). "Effects of problem-based learning: A meta-analysis from the angle of assessment". Review of Educational Research, 75 (27).
  • LOBATO, C. MEDINABEITIA, A. (2011). "Perfiles Motivacionales del Profesorado ante la Formación en Metodologías Activas en la Universidad". Formación Universitaria, 4(1), 37-48 (2011).
  • MARTÍNEZ ROMÁN, María Asunción (2009): "Aplicación del aprendizaje basado en problemas a la formación en competencias de trabajadores sociales". Propuestas de diseño, desarrollo e innovaciones curriculares y metodología en el EEES. Universidad de Alicante, Alicante, Marfil, Alcoy, España, 467-484.
  • PRIETO, L. (2006). "Aprendizaje basado en problemas, en Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales Vol.64. Núm.124. Págs. 173-196.
  • ZABIT, M.M (2006). Problem-Based Learning On Students. Critical Thinking Skills In Teaching Business Education In Malaysia: A Literature Review". American Journal of Business Education 3 (6), 19-32.
  • CASADO ORTIZ, Rafael (2006): Convergencia con Europa y cambio en la universidad. Los profesores y las nuevas tecnologías como elementos clave en el nuevo modelo de aprendizaje del Espacio Europeo de Educación Superior, en Revista electrónica de Tecnología Educativa, no20. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec20/casado20.pdf. [19-09-2013].