El trabajo rítmico realizado a través de la músicauna herramienta para la rehabilitación de niños/as con dislalia funcional

  1. Ruiz Palomo, Mª Esther 1
  2. Lara Ortega, Fernando 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Year of publication: 2015

Issue: 12

Pages: 76-97

Type: Article

DOI: 10.15366/DIDACTICAS2015.12.004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didácticas Específicas

Abstract

In this work, it is shown the results obtained within two variables: Adaptation to an external rhythm and repetition of rhythmic structures, after implementing, as indirect intervention, a music programme specially designed to improve the functional basis of oral language, to an experimental group of subjects with functional difficulties of articulating the words. Those results have been extracted from a comprehensive research made according to a pre-test- rehabilitation- post-test design, in which for five months the experimental group received music lessons once a week, in addition to the direct intervention session with speech therapist. The control group doesn´t received music lessons and continued his usual speech therapy. The research touched on 7 variables; from those variables, we have selected the two mentioned above because they have a specific relevance on the dysfunctions treated. The results suggest that the rhythmic work through music has helped rehabilitate the difficulties presenting.

Bibliographic References

  • ACOSTA, V. M. y MORENO, A. Mª (2003): Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa. Barcelona: Ars Médica.
  • BARRENA GONZÁLEZ, J. (2006): La dislalia. Marco conceptual, evaluación e intervención en el centro educativo. http://www.espaciologopédico.com
  • BUSTO BARCOS, M. C. (1998): Manual de logopedia escolar. Madrid: CEPE.
  • CASTEJÓN FERNÁNDEZ, L. A. y ESPAÑA GANZARAIN, Y. (2004): La colaboración logopeda-maestro: hacia un modelo inclusivo en las dificultades del lenguaje. Revista de logopedia, foniatría y audiología, vol.24, nº 2, 55-66.
  • GALÁN GALÁN, P. (2001): El logopeda como profesional del lenguaje y de la comunicación en los centros educativos. En Peñafiel, F. y Fernández, J. http://www.didacticasespecificas.com/ de D. (coords.) (2001): Cómo intervenir en logopedia escolar. Resolución de casos prácticos. Madrid: CCS.
  • GALLARDO RUIZ, J. R. y GALLEGO ORTEGA, J. L. (2003)(4ª edic.): Manual de logopedia escolar: un enfoque práctico. Málaga: Aljibe
  • GALLEGO ORTEGA, J. L. (2000): Dificultades de la articulación en el lenguaje oral. Málaga. Aljibe.
  • GARCÍA-VALDECASAS, M. (2001): Trastornos más usuales en el ámbito educativo. En Peñafiel, F. y Fernández, J. de D. (coords.) (2001): Cómo intervenir en logopedia escolar. Resolución de casos prácticos. Madrid: CCS.
  • GUBERINA, P.: Método verbotonal. http://www.verbotonal.org/sistema-verbotonal/metodo-verbotonal.html
  • HERRERA, L., HERNÁNDEZ-CANDELAS, M., LORENZO, O. y ROPP, C.(2014): Influencia del entrenamiento musical en el desarrollo cognitivo y lingüístico de niños de 3 a 4 años. Revista de psicodidáctica, 2014, 19(2), XXXX. http://www.ehu.es/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/9761/9763
  • JUAREZ SANCHEZ, A. y MONFORT, M. (1995): El niño que habla. Madrid: CEPE.
  • JUAREZ SANCHEZ, A. y MONFORT, M. (2001): Estimulación del lenguaje oral: un modelo interactivo para niños con necesidades educativas especiales. Madrid: Entha.
  • LÓPEZ GINÉS, M. J. et all. (1996): Exploración del lenguaje comprensivo y expresivo (ELCE). Madrid: CEPE.
  • MARTÍNEZ AGUDO, J. de D. et all. [eds..] (2002): Intervención en audición y lenguaje: casos prácticos. Madrid: EOS.
  • RAMÍREZ HURTADO, C. (2006): Música, lenguaje y educación: la comunicación humana a través de la música en el proceso educativo. Valencia: Tirant lo Blanch. http://www.didacticasespecificas.com/
  • RUIZ PALOMO, E. (2008): Programa de música para la rehabilitación de dislalias y disfonías (intervención indirecta). http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/85087
  • SABBATELLA, P. L. (2001): Re-educación de la voz y el lenguaje en educación musical. Eufonía, nº 21, 98- 106.
  • VEIGA LIZ, M. P. (2004): Estimulación del lenguaje en Educación Infantil: guía práctica para docentes. Vigo: Ideaspropias.
  • VILASECA MOMPLET, R. (2002): La intervención logopédica en niños con dificultades en el área del lenguaje y la comunicación: un enfoque naturalista. Revista de logopedia, foniatría y audiología, vol. 22, nº 3, 143- 150. http://www.didacticasespecificas.com/