Percepciones de directivos y profesorado de educación física sobre las competencias básicas

  1. ALCALÁ, David HORTIGÜELA 1
  2. ABELLA GARCÍA, Víctor 1
  3. PÉREZ PUEYO, Ángel 2
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 83-103

Type: Article

DOI: 10.14201/ET201533183103 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Abstract

Results on the perception of the management teams and teachers of Physical Education (PE) on Key Competencies (KC) are presented in this paper. The sample used was 30 secondary schools, administering two categorically structured questionnaires and validated by an expert group. One was completed by the management teams and another for teachers of Physical Education (PE). The working methodology has been mixed, making a quantitative and qualitative study. In the first case we have carried out a descriptive analysis that includes frequencies and percentages of each of the variables in the questionnaires are structured. Regarding the inferential analyzes were used contingency tables and ?2. In connection with the qualitative methodology, has conducted a single case study in a school, using as instruments of data collection: interviews with teachers, daily scheduled class observation and discussion groups with students after the course. Most management teams of schools considered necessary to work the KC but show some reluctance due to: a) lack of different proposals for implementation, b) low awareness of teachers about their need and, c) the widespread belief excessive time required. PE teachers claim that the work of the KC in the classroom can generate greater student learning and consistency in the assessment process, but it is clear the lack of organization and planning in the area to achieve this end.

Bibliographic References

  • BLÁZQUEZ, D. (2009). Enseñar por Competencias en Educación Física. Barcelona: Inde.
  • BRAUN, M. P. (2011). Self-rated competences and future vocational success: a longitudinal study. Assessment of Vocational Competence in Higher Education, 36 (4), 417-427. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2010.534762
  • CARBONERO, M. A.; MARTÍN-ANTÓN, L. J.; ROMÁN, L. M. y REOYO, N. (2010). Efecto de un programa de entrenamiento al profesorado en la motivación, clima del aula y estrategias de aprendizaje de su alumnado. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 1 (2), 117-138.
  • CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA (2000). Informe del Consejo Europeo de Lisboa. Conclusiones Presidenciales. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm.
  • CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA (2001). Informe del Consejo Educación al Consejo Europeo sobre los futuros objetivos precisos de los sistemas de educación y formación. http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/general_fra- mework/c11049_es.htm.
  • CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA (2002a). Informe del Consejo Europeo de Barcelona. Conclusiones Presidenciales. http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/PressData/es/ec/70829.pdf.
  • CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA (2002b). Programa de trabajo detallado para el seguimiento de los objetivos concretos de los sistemas de educación y formación de Europa. Diario Oficial de las Comunidades Europeas. http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2002:142:0001:0022:ES:pdf.
  • DELORS, A. J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana.
  • DÍAZ-HERNANDO, C. (2008). La Competencia Social y Ciudadana en la LOE. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 9 (2), 15-18.
  • ESCAMILLA, A. (2008). Las CCBB: claves y propuestas para su desarrollo en los Centros. Barcelona: Graó.
  • GITOMER, D.; BROWN, T. y BONETT, J. (2011). Useful signal or unnecessary obstacle? The role of basic skills tests in teacher preparation. Journal of Teacher Education, 62 (5), 431-445. http://dx.doi.org/10.1177/0022487111412785
  • GRUBB, W. N. (2012). Basic Skills Education in Community Colleges. Kentucky: Routlegde. HERAS, C. y PÉREZ-PUEYO, A. (2012). Las competencias básicas en el marco del proyecto edu-
  • cativo europeo Comenius: Propuesta de secuenciación y desarrollo. Revista Española de Educación Física y Deportes, 398 (3), 35-58.
  • HERTS, A. y SEMPERE, A. (2011). Nuevos modelos de formación para el trabajo por competencia. Actas del Congreso Estatal de Formación del Profesorado. Madrid, 15, 16 y 17 de junio de 2011.
  • LLEIXÁ, T. (2007). Educación física y competencias básicas: contribución del área a la adquisición de las competencias básicas del currículo. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 23, 31-37.
  • LOE (2006). Ley Orgánica de Educación. http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf.
  • LOMCE (2014). Ley Orgánica para la Mejora de Calidad Educativa. http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
  • LOZANO, A.; BONI, A.; PERIS, J. y HUESO, A. (2012). Competencies in Higher Education: A critical Analysis from the capabilities approach. Journal of Philosophy of Education, 46 (1), 132-147. HTTP://DX.DOI.ORG/10.1111/J.1467-9752.2011.00839.X
  • MOYA, J. y LUENGO, F. (2009). Las competencias básicas en la práctica. Madrid: Proyecto Atlántida.
  • MEC (2007). PISA, 2006. Programa para la evaluación internacional de alumnos de la OCDE. Informe español. Centro de Publicaciones: Secretaría General Técnica.
  • MÉNDEZ, A. y LÓPEZ, T. (2009). Competencias básicas: sobre la exclusión de la competencia motriz y las aportaciones desde la Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, 51-57.
  • MÉNDEZ, A.; MAÑANA, J. y SIERRA, B. (2012). Necesidad y propuesta de un procedimiento para programar por Competencias Básicas. Aula Abierta, 40 (3), 33-46.
  • OCDE (2006). PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Madrid: Santillana.
  • OCDE (2009). PISA 2009. Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe español. http://iaqse.caib.es/documents/aval2009-10/pisa2009-informe-espanol.pdf
  • PARLAMENTO EUROPEO (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea (2006/962/CE). http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:es:pdf
  • PARRILLA, A. (1999). Educational innovations as a school answer to diversity. International Journal of Inclusive Education, 3 (2), 93-110. HTTP://DX.DOI.ORG/10.1080/136031199285066
  • PEPPER, D. (2011). Assessing key competences across the curriculum and Europe. European Journal of Education, 46 (3), 335-353.
  • PÉREZ-PUEYO, A. (2012). Análisis de las diferentes propuestas de desarrollo de las competencias básicas. Revista Española de Educación Física y Deportes, 397, 13-36.
  • PÉREZ-PUEYO, A. (2013). Programar y evaluar competencias básicas en 15 pasos. Barcelona: Graó.
  • PÉREZ-PUEYO, A. y CASANOVA, P. (2010). La programación de las Competencias Básicas en colegio de infantil y primaria. Una propuesta de secuenciación por ciclos. Madrid: CEP. HTTP://DX.DOI.ORG/10.1111/J.1465-3435.2011.01484.X
  • PHARO, E. y BRIDLE, K. (2012). Does interdisciplinarity exist behind the façade of traditional disciplines? A study of natural resource management teaching. Journal of Geography in Higher Education, 36 (1), 65-80. HTTP://DX.DOI.ORG/10.1080/03098265.2011.575127
  • POLO, I. (2010). La evaluación de las competencias básicas. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 12 (3), 34-45.
  • PROYECTO ATLÁNTIDA (2013). Guía para la formación en centros sobre las competencias básicas. http://www.proyectoatlantida.net/.
  • REAL DECRETO 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria (BOE de 1 de marzo de 2014).
  • SARRAMONA, J. (2004). Las Competencias Básicas en la Educación Obligatoria. Barcelona: CEAC.
  • SEBASTIANI, M.; BLÁZQUEZ, D. y BORRACHINA, J. (2009). Concepto y naturaleza de las competencias. En D. Blázquez y M. Sebastiani (Eds.). Enseñar por competencias en Educación Física (pp. 120-132). Barcelona: Inde.
  • STANDAGE, M.; DUDA, J. y NTOUMANIS, N. (2003). Predicting motivational regulations in physical education: The interplay between dispositional goal orientations, motivational climate and perceived competence. Journal of Sports Sciences, 21 (8), 631-647. HTTP://DX.DOI.ORG/10.1080/0264041031000101962
  • VERMEULEN, M.; CASTELIJNS, J.; KOOLS, Q. y KOSTER, B. (2012). Measuring student teachers’ basic psychological need. Journal of Education for Teaching, 38 (4), 453-467. DOI: 10.1080/02607476.2012.688556.
  • ZABALA, A. y ARNAU, L. (2007). Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.