Los diarios rojos de Carlota y Flanagandos aproximaciones a la educación sexual desde la literatura juvenil
-
1
Universidad de Burgos
info
ISSN: 1988-8430
Year of publication: 2016
Issue: 24
Pages: 143-168
Type: Article
More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación
Abstract
This study analyses Carlotas’s Red Diaries and Flanagan, two books that from the literature perspective, constitute two excellent sex education manuals for our teenagers. Both pieces deal with aspects so relevant as puberty, sex initiation, sex drive, contraceptives, sexually transmitted diseases,menstruation, feminine and masculine stereotypes, homosexuality and gender violence, among others. The books take a modern and didactic approach always from the youth’s perspective, reality and needs.
Bibliographic References
- Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Narrativa infantil y juvenil. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
- Lage Fernández, J. J. (1999). Erotismo y sexo en la LIJ. CLIJ: Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 116, 18-26.
- M. Vassart, M. (1996). El sexo, un tabú en la literatura juvenil española. Leer 83, 60-62.
- Margallo González, A. M. (2009). La pulsión romántica en la lectura de las adolescentes. Textos de didáctica de la lengua y la literatura 51, 68-79.
- Mediano, M. (2013). Literatura infantil y juvenil: el tabú de la sexualidad. AparteMagazine 9. Obtenido 10 julio 2015, desde http://www.apartemagazine.es/2013/11/literatura-infantil-y-juvenil-eltabu-de-la-sexualidad/
- Mora, L. (1996). El sexo en la literatura infantil y juvenil: unas notas para la reflexión. Educación y Biblioteca 69, 45-47.
- Olid, I. (2009). Entre chicos y chicas: la fuerza de los estereotipos. La nueva chik lit para adolescentes. En T. Colomer (Coord.). Lecturas adolescentes (págs. 169-184). Barcelona: Graó.
Portal documents are updated daily. This date refers to the updating of information related to the portal structure (people, research groups, organizational units, projects...).