Un análisis de competencias para "aprender a aprender" en la Universidad

  1. Sáiz Manzanares, María Consuelo
  2. Bol Arreba, Alfredo
  3. Carbonero Martín, Miguel Ángel
  4. Montero García, Eduardo
Journal:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Year of publication: 2012

Volume: 10

Issue: 26

Pages: 253-270

Type: Article

More publications in: Electronic journal of research in educational psychology

Bibliographic References

  • Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A cognitive view. Nueva York: Rinehart y Winston.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bartels, J.M., y Magun-Jackson, S. (2009). Approach-avoidance motivation and metacognitive self-regulation: The role of need for achievement and fear of failure. Learning and Individual Differences, 19, 459-463.
  • Beltrán, J. (1993). Procesos, Estrategias y Técnicas de Aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Bruin, A.B.H., y Van Gog, T. (2012). Improving self-monitoring and self-regulation: From cognitive Psychology to the classroom. Learning and Instruction, 1-8, doi: 10.1016/j.learninstruc.2012.01.003.
  • Bruner, J. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Davidowitz, B., y Rollnick, M. (2003). Enabling metacognition in the laboratory: A case study of four second year university chemistry students. Research in Sciencie Education, 33, 43-69.
  • Camarero-Suárez, F., Martín del Buey, F., y Herrero Díez, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema, 12 (4), 615-622.
  • Cano, F., y Justicia, F. (1993). Factores académicos, estrategias de aprendizaje y estilos de aprendizaje. Revista de Psicología General y Aplicada, 46 (1), 89-99.
  • De Fuente, JL., Justicia, F., Arcilla, I., y Soto, A. (1994). Factores condicionantes de las estrategias de Aprendizaje y el Rendimiento Académico en alumnos universitarios, a través del ACRA. Investigación del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de Almería.
  • De Miguel, M. (2006). Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Universitaria de Formación del Profesorado, 20 (3), 71-91.
  • Efklides, A. (2006). Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? Educational Research Review, 1, 3-14.
  • Efklides, A. (2009). The role of metacognitive experiences in the learning process. Psicothema, 21, 76-82.
  • Efklides, A. (2011). Interactions of Metacognition with Motivation and Affect in Self-Regulated Learning: The MASRL Model. Educational Psychology, 46 (1), 6-25.
  • Efklides, A. (2012). Commentary: How readily can findings from basic cognitive psychology research be applied in the classroom? Learning and Instruction. 1-6, doi: 10.1016/j.learninstruc.2012.01.001.
  • Escate, E., y Hidalgo, R. (2010). Cómo enseñar metacognitivamente en la Universidad: Una aplicación en Estudios Empresariales. En J. Gázquez., y M.C, Pérez (Eds.), Investigación en Convivencia Escolar (pp. 691-696). Granada: GEU.
  • Escate, E. (2009). Intervención metacognitiva y estratégica en alumnos universitarios de estudios de empresariales. Trabajo de Investigación. Departamento de Psicología, Sociología y Filosofía: Universidad de León.
  • Fernández, F., Arco, J.L., Justicia, F., y Pichardo, M.C. (2010). Mejora de la calidad en educación superior a través de la intervención psicopedagógica. Revista Española de Pedagogía, 246, 209-222.
  • Feuerstein, R., Rand, Y., y Hoffman, M.D. (1980) Instrumental enrichment. An intervention program for cognitive modifiability. Baltimore: University Press.
  • Flavell, J. H. (1981). Cognitive monitoring. En W. Dickson (Eds.), Children's oral communication skills (pp. 35-60). New York: Academic Press.
  • Herrera, L., Jiménez, G., y Castro, A. (2011). Aprendizaje del alumnado universitario de primer y último curso de las titulaciones de Psicología y Magisterio. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (3), 659-692.
  • Hoffman, B., y Alexandru, A. (2008). The influence of self-efficacy and metacognitve prompting on math problem solving efficiency. Contemporary Educational Psychology, 33, 875-893.
  • Kipnis, M., y Holfstein, A. (2008). The inquiry laboratory as a source for development of metacognitive skills. International Journal of Science Education, 18, 755-760.
  • Pintrich, P.R., y Schunk, D.H. (2002). Motivation in Education: Theory, Research and applications. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall Merrill.
  • Pozo, J. I., y Del Puy, M. (2009). Aprender para comprender y resolver problemas. En J. I Pozo y M. Del Puy (Eds.), Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Madrid: Morata.
  • Rodríguez Esteban, A., y Vieira Aller, M.J. (2009). La formación en competencias en la universidad: un estudio empírico sobre su tipología. Revista de Investigación Educativa, 27, (1), 27-47.
  • Román, J.M. (1993a). Entrenamiento en estrategias de aprendizaje: secuencias, principios y validación. En C. Monereo (Eds.), Las estrategias de aprendizaje: procesos, contenidos e interacción (pp. 169-191). Barcelona: Doménech Edicions.
  • Román, J.M. (1993b). Tres ejemplos de procedimientos de entrenamiento en estrategias cognitivas. En A. Agudelo (Eds.), La investigación en la perspectiva del orientados (pp. 123-142). Armenia: Universidad del Quindío.
  • Román, J.M. (1994) Cinco procedimientos de entrenamiento en estrategias de aprendizaje. En A. Clemente (Eds.), Intervención psicopedagógica y desarrollo humano (pp. 139-162). Valencia: Set y Set Edicions.
  • Román, J.M. (1995). Estrategias de intervención en habilidades cognitivas. En E. Pastor (Eds.), La tutoría en educación secundaria (pp. 187-208). Barcelona: CEAC.
  • Román, J.M., y Gallego, S. (2008). ACRA-Escalas de estrategias de aprendizaje. (8 a edición: julio de 2008). Madrid: TEA.
  • Rosario, P., Mourao, R., Nuñez, J.C., González-Pineda, J., Solano, P., y Valle, A. (2007). Eficacia de un programa instruccional para la mejora de procesos y estrategias de aprendizaje en la enseñanza superior. Psicothema, 19 (39), 422-427.
  • Sáiz, M.C., Montero, E., Bol, A., Carbonero, M. A., y Román, J.M. (2011). Metacognición y aprendizaje: posibles líneas de intervención educativa en educación superior. En J.M Román, M.A., Carbonero, y J. D Valdivieso, J.D Educación, aprendizaje y desarrollo en una sociedad multicultural (pp. 5513-5528). Valladolid: Asociación de Psicología y Educación.
  • Sáiz, M.C., Montero, E., Gonzalez, M.J., Aguilar, F., y Peláez, J. (2010a) Study Styles and learning strategies in engineering students: A proposal for methodological innovation. Edulearn 2010, 3852- 3861.
  • Sáiz, M.C., Montero, E., González, M.J., Aguilar, F., y Peláez, J. (2010b). An analysis of the meta-cognitive and support to information skills in industrial engineering students. Way to the Convergence of European Higher Education. Proceedings of the 1 st International Conference on European Transational Education (ICEUTE 2010), 18-25.
  • Sáiz, M.C., y Román, J.M. (2011). Cuatro formas de evaluación en educación superior gestionadas desde la tutoría. Revista de Psicodidáctica, 16 (1), 145-161.
  • Saribas, D., y Bayram, H. (2009). Is it possible to improve science process skills and attitudes towards chemistry through the development of metacognitive skills embedded within a motivated chemistry lab?: A self-regulated learning approach. Procedia social and behavioural Sciences, 1, 61-72.
  • Sternberg, R.J. (1990). Más allá del Cociente Intelectual. Bilbao: D.D.B.
  • Tavakolizadeh, J., y Qavam, S.E. (2011). El efecto de enseñar estrategias de aprendizaje autorregulado sobre estilos de atribución de los alumnos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (3), 1087-1102.
  • Van der Stel, M., y Veenman, M.V.J. (2010). Development of metacognitive skilfulness: A longitudinal study. Learning and individual differences, 20 (3), 220-224.
  • Veenman, M.V.J., y Verheij, J. (2003). Technical students' metacognitive skills: relating general vs. specific metacognitive skills to study success. Learning and Individual Differences, 13, 259-272.
  • Veenman, M.V.J., Wilhelm, P., y Beishuizen, J.J. (2004). The relation between intellectual and metacognitive skills from a developmental perspective. Learning and Instruction, 14 (1), 89-109.
  • Weinburhg, M.H., y Englehard, G.J. (1994). Gender, prior academic performance and beliefs as predictors of attitudes towards biology laboratory experiences. School Science and Mathematics, 94 (3), 118-123.
  • Suárez, J.M., y Fernández, A.P. (2011). A model of how motivational strategies related to the expectative componet affect cognitive and metacognitive strategies. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (2), 641-658.
  • Suárez, J.M., y Fernández, A.P. (2011). A model of how motivational strategies related to the expectative componet affect cognitive and metacognitive strategies. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (2), 641-658.