Arquitecturas efímeras y escenografías de propaganda franquista durante la guerra civil española

  1. Bernal López-Sanvicente, Amparo
Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Year of publication: 2018

Tome: 91

Issue: 362

Pages: 159-174

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2018.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Abstract

In Franco’s provisional government established during the war, the Department of Plastic Arts of the National Propaganda Service brought together a small group of plastic artists who had the opportunity of being relieved of military duty in order to create the image of the “New State”. The Architecture Section of this department was in charge of designing the architecture and scenography required for the acts and ceremonies of the government in order to show a city dignified by the new social order. This architecture of propaganda designed during the war was ephemeral and a mere stage setting, but likewise during this period another architecture was built under military initiative, aimed at consolidating the formal stereotype of Franco period propaganda architecture.

Funding information

61 Juan Cabanas autorizó a José Borobio a permanecer en Zaragoza para supervisar las obras del proyecto de Hos-pedería del Pilar y del Palacio de Exposiciones que se inaugurarían en el centenario de la Virgen del Pilar. Oficio del Jefe del Departamento de Plástica, 8 de agosto de 1939, AGA-C, Caja 21/1477.

Bibliographic References

  • Bonet Correa, Antonio (1981): “Espacios arquitectónicos para un nuevo orden”. En: Bonet Correa, Antonio (ed.) (1981): Arte del franquismo. Madrid: Cátedra, pp. 11-46.
  • Box, Zira (2010): España, año cero: la construcción simbólica del franquismo. Madrid: Alianza.
  • Castro, Luis (2008): “El recuerdo de los caídos: una memoria hemipléjica”. En: Ebre 38. Revista internacional de la Guerra Civil (1936-1939), 3, pp. 163-197.
  • Cirici, Alexandre (1977): La estética del franquismo. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Giménez Caballero, Ernesto (2009): Arte y Estado. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Laín Entralgo, Pedro (1976): Descargo de conciencia (1930-1960). Barcelona: Barral.
  • Llorente Hernández, Ángel (1995): Arte e ideología en el franquismo (1936-1951). Madrid: Visor.
  • López de Sosoaga, M.ª Jesús (2004): “Jesús Olasagasti, animador del protagonismo cultural que tuvo San Sebastián antes de la Guerra Civil”. En: Ondare, cuadernos de artes plásticas y monumentales, 23, pp. 561-573.
  • Muguruza, Pedro (1939): “Ideas generales sobre Ordenación y Reconstrucción Nacional”. En: Texto de las sesiones celebradas en el Teatro Español de Madrid por la Asamblea Nacional de arquitectos los días 26, 27 y 28 de junio de 1939. Madrid: Servicios Técnicos de FET y de las JONS, Sección de Arquitectura.
  • Plaza Chillón, José Luis (1998): “Tendencias de la escenografía teatral en España de 1920 a 1936 entre la tradición y la vanguardia: De Salvador Alarma a Maruja Mallo”. En: Teatro: Revista de Estudios Culturales / A Journal of Cultural Studies, 13-14, pp. 95-135.
  • Ramos Sagardía, Antonio (1940): Del Alto Ebro a las fuentes del Llobregat: treinta y dos meses de guerra de la 62 división. Madrid: Editora Nacional.
  • Rilova Pérez, Isaac (1996): “Burgos durante la Guerra Civil Española (1936-1939): el año 1936”. En: Boletín de la Institución Fernán González, 212, pp. 125-148.
  • Ureña, Gabriel (1979): Arquitectura y urbanística civil y militar en el período de la autarquía (1936-1945). Madrid: Istmo.
  • Vázquez Astorga, Mónica (2000): “José Borobio y el dibujo humorístico”. En: Artigrama, 15, pp. 411-460.
  • Vázquez Astorga, Mónica (2004): “Celebraciones de masas con significado político: los ceremoniales proyectados desde el departamento de plástica en los años de la guerra civil española”. En: Artigrama, 19, pp. 197-226.