Enseñanza de la teoría general de la relatividad en la escuela secundariapor qué, qué y cómo

  1. Irene Arriassecq 1
  2. Esther Cayul 1
  3. Ileana M. Greca 2
  1. 1 Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Argentina
  2. 2 Universidad de Burgos, España
Zeitschrift:
Revista de enseñanza de la física

ISSN: 0326-7091 2250-6101

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 29

Nummer: 2

Seiten: 33-44

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de enseñanza de la física

Zusammenfassung

In this work, which is part of a wider research, the problem of teaching the General Theory of Relativity in secondary school is addressed, even though this theory is scarcely addressed even in physics degree courses. It analyzes what aspects of it should be addressed in secondary level, why and how it could be achieved from a perspective that integrates the theoretical frameworks of the Teaching for Understanding and the Nature of Science. The approach of the General Theory of Relativity is analyzed in several secondary, university and divulgation textbooks from the perspective "Physics First" and the results obtained in a survey made by students of the last year of secondary school, in order to identify the interest for some topics of physics linked to the General Theory of Relativity, or phenomena that it explains for this theory. From the analysis of the texts, the results of the quiz and the curricular designs, generative topics are proposed as well as goals and expected performances for both Gravitation and the General Theory of Relativity that could promote the understanding of main theory aspects that involve epistemological ruptures with Classical Mechanics and are indispensable for understanding phenomena of current interest for physics, technology and, fundamentally, for teenagers.

Bibliographische Referenzen

  • Acevedo Díaz, J.A. (2008). El estado actual de la Naturaleza de la Ciencia en la Didáctica de las Ciencias. Revista Eureka, 5(2),134–169.
  • Arriassecq, I. y Greca, I. (2002). Algunas consideraciones históricas, epistemológicas y didácticas para el abordaje de la Teoría Especial de la Relatividad en el nivel medio y polimodal. Ciência & Educação, (8)1,55–69.
  • Arriassecq, I. y Greca, I. (2004). Enseñanza de la teoría de la relatividad especial en el ciclo polimodal: dificultades manifestadas por los docentes y textos de uso habitual. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 3(2),211–227. Recuperado de http://www.saum.uvigo.es/reec
  • Arriassecq, I. y Greca, I. (2007). Approaches to the Teaching of Special Relativity Theory in High School and University Textbooks of Argentina. Science & Education, (16)1,65–86.
  • Arriassecq, I. y Greca, I. (2012). A Teaching–Learning Sequence for the Special Relativity Theory at High School Level Historically and Epistemologically Contextualized. Science & Education, 21(6),827–851.
  • Arriassecq, I., Seoane, E., Cayul, E. y Greca, I. (2016). Teoría Especial de la Relatividad en la escuela secundaria: perspectiva de los docentes y análisis de textos. Revista Enseñanza de la Física, (28),15–22. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/15618/15425.
  • Arriassecq, I., Greca, I. y Cayul, E (2017). Secuencias de enseñanza y aprendizaje basadas en resultados de investigación: propuesta de un marco teórico para el abordaje de la teoría especial de la relatividad. Revista Enseñanza de las Ciencias, (35)1, 133–155. Recuperado de http://ensciencias.uab.es/article/view/v35–n1–arriassecq–greca–cayul
  • Christensen, N. and Moore, T. (2012). Teaching general relativity to undergraduates. Physics Today, 65(6),41 – 47.
  • Diseño Curricular para la Educación Secundaria, 6to. año: Orientación Cs. Naturales, Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Bs. As., 2011.
  • Harari, D. y Mazzitelli, D. (2007). 100 años de relatividad. Buenos Aires: Eudeba.
  • Hurtles, J. B. (2003). Gravity: An Introduction to Einstein’s General Relativity. San Francisco, Estados Unidos: Addison–Wesley.
  • Hewitt, P. (2007). Física Conceptual. México: Pearson Educación.
  • Levrini, O. (2014). The role of history and philosophy in research on teaching and learning of relativity. In International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching, pp. 157–181. Netherlands: Springer.
  • Solbes, J. (2013). ¿Física contemporánea o física para la ciudadanía? Alambique, (75),9–17.