Enfoque exploratorio multivariante para el análisis de estructuras temporalesuna aplicación a la evolución de la demanda turística en España

  1. M. Isabel Landaluce Calvo 1
  1. 1 Universidad de Burgos, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
Journal:
Estudios de economía aplicada

ISSN: 1133-3197 1697-5731

Year of publication: 2017

Issue Title: Predicción económica: métodos y herramientas

Volume: 35

Issue: 2

Pages: 465-492

Type: Article

DOI: 10.25115/EEA.V35I2.2489 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Estudios de economía aplicada

Abstract

This paper carried out an exploratory study of the inherent seasonality of tourism demand in Spain from a new methodological perspective. It analyses the monthly indicator of tourist arrivals by main autonomous community destination for the last 10 years, disaggregated in seven geographical areas. The originality of this research lies in structuring this information in a multiple table. A combination of the Multiple Factor Analysis and the Classification Methods is the technical selected as the most suitable to achieve the objectives through its many numerical and graphical measures

Bibliographic References

  • ABASCAL E., GARCÍA-LAUTRE I. y LANDALUCE M.I. (2004). “Análisis de la evolución a través de encuestas. Trayectoria electoral de las comunidades autónomas españolas en el periodo 1977-2004”. Metodología de Encuestas, Vol. 6, Nº 2, pp. 147-162.
  • ABASCAL E. y GRANDE I. (2005). Análisis de Encuestas. Madrid: ESIC.
  • ABASCAL, E., GARCÍA-LAUTRE y LANDALUCE, M. I. (2006). “Multiple factor analysis of mixed tables of metric and categorical data”. Multiple Correspondence Analysis and related Methods. Edited by Jörg Blasius and Michael Greenacre. Chapman & Hall (TAYLOR &FRANCIS GROUP). Book Chapter 15, pp. 351-367.
  • AGUILÓ, E. (1984). “La medición de la estacionalidad del turismo: el caso de Baleares”. Estudios Turísticos, núm. 81, pp. 79-88.
  • ALBACETE, C.A. y FUENTES-SÁEZ, M.M. (2009). “Difusión de la investigación española sobre turismo en revistas internacionales”. XIV Congreso anual de AECIT, Gijón.
  • ALUJA, T y MORINEAU A. (1999). Aprender de los datos: El Análisis de Componentes Principales. Una aproximación desde el Data Mining. Barcelona: EUB.
  • BUJOSA, A. y ROSELLÓ, J. (2011). “Cambio climático y estacionalidad turística en España : Un análisis del turismo doméstico de costa”. Estudios de Economía Aplicada, Vol. 29(3), pp. 863-880.
  • DAZY, F. y LE BARZIC, J.F. (1996). L´Analyse des Données Evolutives. Paris: Technip.
  • DURO, J.A y FARRÉ, F.X (2015). “Estacionalidad turística en las provincias españolas: Medición y Análisis”. Cuadernos de Turismo, nº 36, pp. 157-174.
  • ESCOFIER, B. y PAGES J. (1986). “Le traitement des variables qualitatives et tableaux mixtes par analyse factorielle multiple”. Data Analysis and Informatics, IV(2), pp. 179-191.
  • ESCOFIER, B. y PAGÈS, J. (1992). Análisis factoriales simples y múltiples. Objetivos, métodos e interpretación. Servicio editorial de la Universidad de País Vasco
  • ESCOFIER B. y PAGÈS J. (1994). “Multiple factor analysis (AFMULT package)“. Computational Statistics & Data Analysis 18, pp.121-140. North-Holland.
  • EXCELTUR. Alianza para la excelencia turística. Informe Perspectivas Turísticas, Nº 58, Octubre (2016).
  • GARCÍA-LAUTRE, I. y ABASCAL, E. (2003). “Una metodología para el estudio de la evolución de variables latentes. Análisis de las infraestructuras de carreteras de las comunidades autónomas (1975-2000)”. Estadística Española, Vol. 45, Nº 153, pp. 193 a 210.
  • LANDALUCE, M. I. (1995). Estudio de la estructura de gasto medio de las Comunidades Autónomas españolas. Una aplicación del Análisis Factorial Multiple. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco.
  • LANDALUCE, M. I., FERNÁNDEZ, K. y MODROÑO, J. I. (1999). “Reflexiones sobre el uso comparativo del Análisis Factorial Multiple (AFM) y de la Metodología Statis para el Análisis de Tablas Múltiples”. Methodologica, Vol. 7, pp. 37-65.
  • LE, S., JOSSE, J. y HUSSON, F. (2008). “FactoMineR: An R Package for Multivariate Analysis”. Journal of Statistical Software, 25(1). pp. 1-18.
  • LEBART, L., PIRON, M y MORINEAU, A. (2006). Statistique Exploratoire Multidimen-sionnelle. Visualisation et inférence en fouilles de données. Paris: Dunod. 4e édition
  • LOPEZ , J. M. y LOPEZ L. M. (2006). “La concentración estacional en las regiones españolas desde una perspectiva de la oferta turística”. Revista de estudios regionales, nº 77, pp. 77-104.
  • LOPEZ , J. M. y LOPEZ L. M. (2007). “Variabilidad estacional del mercado turístico en Andalucía”. Estudios y Perspectivas en Turismo, vol.16, pp. 150-172.
  • MUÑIZ, D. (2001). “El turismo social como tipología turística desestacionalizadora de la empresa hotelera.” Cuadernos de CC.EE. y EE., Nº 41, pp. 93-109.
  • RAMÓN, A.B. y ABELLÁN, M.J. (1995) “Estacionalidad de la demanda turística en España”. Papers de Turisme, 17, pp. 47-74.
  • RIERA, A. ; RIPOLL, A.M. y JUANEDA, C.N. (2011). “Efficiency and Seasonality in the Balearic Hospitality Industry”. Estudios de Economía Aplicada, Vol. 29-3, pp. 845-862.
  • ROBERT, P. y ESCOUFIER, Y. (1976). “A Unifying Tool for Linear Multivariate Statistical Methods: The RV-Coefficient”. Applied Statistics, 25(3), pp. 257-265.
  • SECRETARIA GENERAL DE TURISMO (2007). Plan del Turismo Español. Horizonte 2020. España : Ministerio de Industria, Comercio yTurismo.
  • SPAD v5.5 (2000). Systéme Portable d’Analyse des Donées Numeriques, CISIA, Montreuil, France.
  • WANHILL, S. (2011). “What Tourism Eonomist Do. Their Contribution to Unserstanding Tourism”. Estudios de Economía Aplicada, Vol. 29(3), pp. 679-692.