Inclusión digital y envejecimiento activola participación de los mayores en las redes sociales

  1. Casado Muñoz, Raquel 1
  2. Lezcano Barbero, Fernando 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2018

Issue Title: Avances y retos en envejecimiento activo: un enfoque multidisciplinar

Volume: 47

Issue: 1

Pages: 113-122

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.47.1.2018.113-122 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Aula abierta

Abstract

Lifelong learning and participation in the knowledge society are now linked to facilitate active and healthy ageing. Based on the constant increment on the use of the Internet, and the scientific evidence on the physical and psychological benefits that the social networks yield, we explore the use and perception of these technologies on a sample of 183 elderly from the “Programa Interuniversitario de la Experiencia” from the University of Burgos. We use a mixed method. More specifically, a sequential transformative strategy, presenting an ad-hoc questionnaire based on a previous study. The results indicate a strong growth on the use of social networks like WhatsApp, Facebook, and Twitter in the last five years, particularly, in the case of women. There are five types of attitudes towards networks: absolute positive, positive, critical positive, negative and disinterest. The elderly people want to learn how to use these tools with security and privacy. This attitude towards technology makes educational media literacy programmes a necessary practice within the field of permanent formation.

Bibliographic References

  • Abad-Alcalá, L. (2016). La alfabetización digital como instrumento de e-inclusión de las personas mayores. Revista Prisma Social, 16, 156-204.
  • Anderson, M., & Perrin, A. (2017). Tech Adoption Climbs Among Older Adults. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project. Retrieved from: http://www.pewinternet.org/2017/05/17/tech-adoption-climbs-among-older-adults/
  • Arfaa, J., & Wang, Y. K. (2014). A usability study on elder adults utilizing social networking sites. In International Conference of Design, User Experience, and Usability (pp. 50-61). Springer, Cham.
  • Berner, J., et al. (2015). Factors influencing Internet usage in older adults (65 years and above) living in rural and urban Sweden. Health informatics journal, 21(3), 237-249.
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13: 210–230. doi:10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • Braun, M.T. (2013). Obstacles to social networking website use among older adults. Computers in Human Behavior, 29(3), 673–680.
  • Cabaco, A. S., Sánchez, A. H., Zaballos, E. S., y Bernal, M. T. R. (2017). Año Europeo. Envejecimiento Activo y Solidaridad Intergeneracional. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 7(1), 533-540.
  • Casado-Muñoz, R. y Lezcano-Barbero, F. (2016). Promover la autonomía y la salud en los mayores. Programas educativos. En T. Medeiros (Coord). (Re)Pensar as pessoas idosas no século XXI (297-312). Ponta Delgada (Portugal): Letras Lavadas.
  • Casado-Muñoz, R.; Lezcano-Barbero, F., y Rodríguez-Conde, M. A. (2015). Envejecimiento activo y acceso a las tecnologías: un estudio empírico evolutivo. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, 23(45), 37-46.
  • Cotten, S. R. (2017). Examining the Roles of Technology in Aging and Quality of Life. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 72(5), 823-82.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting Mixed Methods research. Thousand Oaks, CA: Sage. doi:10.1177/1558689807306132
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Advanced Mixed Methods research designs. En A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.). Handbook of Mixed Methods in social and behavioral research (pp. 209-240). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Comisión Europea (2010). Europa 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. COM(2010) 2020. Bruselas. Recuperado de https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordicorrection/european-semester/framework/europe-2020-strategy_es
  • Cuenca, E. (2011). Motivación hacía el aprendizaje en las personas mayores más allá de los resultados y el rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 6, 239-254.
  • European Commission (2017b). Europe’s Digital Progress Report (EDPR) 2017. Country Reports Spain. Retrieved from: http://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=44338
  • Eurostat (2017). Internet access and use statistics - households and individuals. Luxembourg: European Union. Retrieved from http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Internet_access_and_use_statistics_-_households_and_individuals#More_than_four_fifths_of_Europeans_used_the_internet_in_2016
  • Fang, Y., Chau, A. K., Wong, A., Fung, H. H., & Woo, J. (2017). Information and communicative technology use enhances psychological well-being of older adults: the roles of age, social connectedness, and frailty status. Aging & mental health, 0(0), 1-9.
  • Fundación Ramón Areces y Fundación Europea Sociedad y Educación (2017). Indicadores comentados sobre el estado del sistema educativo español 2017. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces S.A.
  • Gobierno del Principado de Asturias (2017). Innovación en Envejecimiento Activo y Saludable. Asturias Sitio de Referencia Europeo. Recuperado de http://bit.ly/2BJp99J
  • ICT Services and System Development and Division of Epidemiology and Global Health (2013). OpenCode 4.0. University of Umeå, Sweden. Available from: http://www.phmed.umu.se/english/units/epidemiology/research/open-code/
  • IABSpain (2016). Estudio anual de redes sociales 2016. Recuperado de http://www.iabspain.net/wp-content/uploads/downloads/2016/04/IAB_EstudioRedesSociales_2016_VCorta.pdf
  • IABSpain (2017). Estudio anual de redes sociales 2017. Recuperado de http://iabspain.es/wp-content/uploads/iab_estudioredessociales_2017_vreducida.pdf
  • INE (2017). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2017. Madrid: Autor. Recuperado de http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=1254735976608
  • Lüders, M., & Brandtzæg, P. B. (2017). ‘My children tell me it’s so simple’: A mixed-methods approach to understand older non-users’ perceptions of Social Networking Sites. New media & society, 19(2), 181-198.
  • Lüders, M., & Gjevjon, E. R. (2017). Being old in an always-on culture: Older people’s perceptions and experiences of online communication. The Information Society, 33(2), 64-75.
  • Llorente-Barroso, C., Viñarás-Abad, M., y Sánchez-Valle, M. (2015). Mayores e Internet: La Red como fuente de oportunidades para un envejecimiento activo. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 23(45), 29-36.
  • Madden, M. (2010). Older adults and social media: Social networking use among those ages 50 and older nearly doubled over the past year. Pew Internet & American Life Project. Washington: Pew Research Center.
  • Myhre, J. W., Mehl, M. R., & Glisky, E. L. (2017). Cognitive benefits of online social networking for healthy older adults. The Journals of Gerontology, Series B, 72(5), 752-760.
  • Montoro, J., Pinazo, S., y Tortosa, M.A. (2007). Motivaciones y expectativas de los estudiantes mayores de 55 años en los programas universitarios. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 42(3), 158-168.
  • Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, XV(1), 15-29.
  • Pérez-Albéniz, A., Pascual, A. I., Navarro, M. C., y Lucas-Molina, B. (2015). Más allá del conocimiento. El impacto de un programa educativo universitario para mayores. Aula Abierta 43(1), 54–60. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.06.002
  • Serrate, S., Navarro, A. B., y Muñoz, J. M. (2017). Perfil, motivaciones e intereses de los aprendices mayores hacia los Programas Universitarios. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 156-171. https://doi.org/10/18359/reds.1863
  • Sims, T., Reed, A. E., & Carr, D. C. (2016). Information and communication technology use is related to higher well-being among the oldest-old. The Journals of Gerontology, 72(5), 761– 770. https://doi.org/10.1093/geronb/gbw130
  • Tucker, A.M., & Stern, Y. (2012). Cognitive reserve in aging. Current Alzheimer Research, 8, 354- 360.
  • UNESCO, PNUD, UNFPA, UNHCR ACNUR, UNICEF, ONU-MUJERES, Grupo del Banco Mundial, OTI (2015). Declaración de Incheón y Marco de acción para el desarrollo sostenible. París: UNESCO.
  • Vošner, H. B., Bobek, S., Kokol, P., & Krečič, M. J. (2016). Attitudes of active older Internet users towards online social networking. Computers in Human Behavior, 55, 230-241.
  • World Health Organization (2002). Active ageing: A policy framework. Geneva: Author. Retrieved from: http://goo.gl/xoQBeZ