Desarrollo emocional en la infanciaUn estudio sobre las competencias emocionales de niños y niñas.

  1. Davinia Heras Sevilla
  2. Amaya Cepa Serrano
  3. Fernando Lara Ortega
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2016

Issue Title: Psicología, ciencia y profesión. Afrontando la realidad.

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 67-74

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2016.N1.V1.217 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

This research has the purpose of evaluating emotional development in the student body during pre-school education in the second course of the second cycle of this stage (N = 123). To this end, children emotional competences have been analyzed. Specifically, emotional awareness, emotional regulation, social competence and life skills for welfare. Furthermore, the results obtained by little girls and boys have been compared in each dimension, with the aim of recognizing the influence of the sex of the infant during his emotional management. The results show significant differences depending on the sex of the children in the global level of emotional competence and in three of the four dimensions which it is composed. Moreover, the study evidences the necessity of evaluating emotional processes during the infancy with the objective of improving social and emotional competences of the student body of Pre-school education and increasing them throughout their academic training for their development.

Bibliographic References

  • AGULLÓ, M.J., FILELLA, G., SOLDEVILA, A., Y RIBES, R. (2011). Evaluación de la educación emocional en el ciclo medio de Educación Primaria. Revista de educación, 354, 347-349.
  • AMBRONA, T., LÓPEZ-PÉREZ, B., y MÁRQUEZ-GONZÁLEZ, M. (2012). Eficacia de un programa de eduación emocional breve para incrementar la competencia emocional de niños de educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 23(1), 39-49.
  • BISQUERRA, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • DOBRIN, N Y KÁLLAY, E. (2013). The Investigation or the Short-Term Effects of a Primary Prevention Program Targeting the Development of Emotional and Social Competencies in Preschoolers. Cognitie, Creier, Comportament, 17(1), 15-34.
  • FERNÁNDEZ-BERROCAL, P., Y EXTREMERA, N. (2009). La Inteligencia Emocional y el estudio de la felicidad. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 66, 85-108.
  • GARAIGORDOBIL, M. Y GARCÍA, P. (2006). Empatía en niños de 10ª 12 años. Psicothema, 18(2), 180-186.
  • GOLEMAN, D., BOYATZIS, R., Y MCKEE, A. (2002). Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence. Boston, MA, USA: Harvard Business Scholl Press.
  • JOSEPH, D. L., Y NEWMAN, D. A. (2010). Emotional Intelligence: An Integrative Meta-Analysis and Cascading Model. Journal of Applied Psychology, 95(1), 54-78.
  • LAU, P Y WU, F. (2012). Emotional competence as a positive youth development construct: a conceptual review. The Scientific World Journal, 2012. Doi: 10.1100/2012/975189.
  • MESTRE, V., SAMPER, P., Y FRÍAS, M.D. (2002). Procesos cognitivos y emocionales predictores de la conducta prosocial y agresiva: la empatía como factor modulador. Psicothema, 14(2), 227-232.
  • SAARNI, C. (1999). The development of emotional competence. Nueva York: Guilford.
  • SALMERON, P. (2002). Evolución de los conceptos, sobre Inteligencia Emocional para la orientación. Educación XX. Revista de la Facultad de Educación, 5, 98-121.
  • SALOVEY, P. (2006). Epilogue: The Agenda for Future Research. En V. DRUSKAT, F. SALA, Y G. MOUNT (Eds.), Linking EI and Performance at Work Current Research Evidence with Individuals and Groups (pp. 267-272). LEA Inc.
  • SALOVEY, P., Y GREWAL, D. (2005). The science of emotional intelligence. Current Directions in Psychological Science, 14, 281-285.
  • SALOVEY, P. Y SLUYTER, D. J. (1997). Emotional Development and Emotional Intelligence. Educacional Implications. Nueva York: Basic Boocks.
  • SÁNCHEZ- QUEIJA, I., OLIVA, A. Y PARRA, A. (2006). Empatía y conducta prosocial durante la adolescencia. Revista de Psicología Social, 21 (3), 259-271.
  • SÁNCHEZ, M.T., FERNÁNDEZ-BERROCAL, P., MONTAÑES, J., Y LATORRE, J.M. (2008) ¿Es la inteligencia emocional una cuestión de género? Socialización de las competencias emocionales en hombres y mujeres y sus implicancias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(2) 455-474.
  • TERUEL, P. (2014). Por qué y para qué la Educación Emocional. Cuadernos de pedagogía, 442, 62-64.