Comportamiento, lenguaje y cognición de algunos síndromes que cursan con discapacidad intelectual

  1. María Isabel García Alonso
  2. María Begoña Medina Gómez
Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Atención a la diversidad

Alea: 4

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 55-66

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N1.V4.1027 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Laburpena

A syndrome is a clinical picture configured by a group of symptoms or signs of a disease or disorder, which concur in time and form with varied causes or etiology. This concept covers a wide variety of diseases and disorders, but only some of them, around 200, include in its symptomatology the intellectual disability. Intellectual disability is a neurological development disorder, it starts in childhood, during the maturation of the brain, the symptoms manifest differently according to the different stages of growth, they are not static as the person evolves at the same time to maturity. The nervous system regulates the motor functions, cognitives and emotionals that allows to adapt to the environment and interact with it. Thus, all the children, in a more or less efficient way, acquire and perfect multiple competencies, while they can do it with more or less efficiency and adaptability. The main purpose of this paper is to present some syndromic profiles, including in them the most relevant characteristics of the behaviour, language and cognition, recognizing strengths and weaknesses and encourage a greater methodological adequacy in education supports this.

Erreferentzia bibliografikoak

  • American Psychiatric Association, APA (2014). DSM 5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Madrid: Panamericana.
  • Angulo, M. A., Butler, M. G. y Cataletto, M. E. (2015). Prader-Willi syndrome: a review of clinical, genetic, and endocrine findings. Journal of Endocrinological Investigation, 38(12), 1249-1263.
  • Artigas-Pallares, J. y Narbona, J. (2011). Trastornos del neurodesarrollo. Barcelona: Viguera.
  • Artigas-Pallares, J., Brun-Gasca, C. y Gabau, E. (2001). Aspectos médicos y neuropsicológicos en el síndrome de frágil de X. Revista de Neurología, 2(1), 42-54.
  • Avellaneda, A. e Izquierdo. M. (2003). Detalles de la patología síndrome de Williams, obtenido en febrero 2017 de http://www.enfermedadesraras.org/index.php/-component/content/-article?id=3100&idpat=407
  • Basile, H. (2008). Retraso mental y genética. Síndrome de Down. Revista Argentina de Clínica Neuropsiquiátrica, 15(1), 9-23.
  • Buisan, N., Carmona, C., Garcia, K., Noguer, S, y Rigau, E. (2009). El niño incomprendido. Barcelona: AMAT.
  • De Diego, Y. (2014). Aspectos históricos y genéticos del Síndrome X Frágil. En B. Medina, I. García y Y. de Diego. Síndrome X Frágil. Manual para profesionales y familiares (pp. 25-38). Tarragona: Altaria.
  • Diez-Itza, E. López, M. A. Martínez, V. Miranda, M. Huelmo, J. (2014). Lenguaje y comunicación en el síndrome X frágil. En B. Medina, I. García y Y. de Diego. Síndrome X Frágil. Manual para profesionales y familiares, (pp. 121-132). Tarragona: Altaria.
  • Dykens, E. M. (1995). Measuring behavioral phenotypes: provocations from the “new genetics”. American Journal of Mental Retardation, 99, 522-532.
  • Flint, J. y Yule, W. (1994) Behavioural phenotypes. En M. Rutter et al. (Edit.). Child and adolescent psychiatry: Modern aproaches (3ª ed.) (pp. 666-687). Londres: Blackwell, Scientific.
  • Flórez, J. (2016). El síndrome de Down en perspectiva, Revista Síndrome de Down 33, 16-23.
  • García, I. y Medina, B. (2014). Proceso de detección de personas afectadas: Una experiencia. En B.
  • Gómez, I. García y Y. de Diego, . Síndrome X Frágil. Manual para profesionales y familiares, (pp. 227-238). Tarragona: Altaria.
  • Korenberg, J. R., Chen, X. N., Hirota, H., Lai, Z., Bellugi, U., Burian, D., et al. (2000). Genome structure and cognitive map of Williams syndrome. Journal of Cognitive Neuroscience, 12, 89-107.
  • Medina, B. (2014). Fenotipo conductual. Conocer para comprender. En B. Medina, I. García y Y. de Diego. Síndrome X Frágil. Manual para profesionales y familiares, (pp. 101-120). Tarragona: Altaria.
  • Novel, R., Rueda, P. y Salvador, L. (2003). Salud mental y alteraciones en las personas con discapcidad intelectual. Madrid: FEAPS.
  • Nyhan, W. L. (1972). Behavioral phenotypes in organic genetics diseases. Pediatric Research, 6, 1-9.
  • Organización Mundial de la Salud (2016). Trastornos mentales. Nota descriptiva 396. Disponible en http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs396/es/
  • Rossi, N. F., Sampaio, A., Goncalves, O. F. y Giacheti, C. M. (2011). Analysis of speech fluency in Williams syndrome. Research in Developmental Disabilities, 32, 2957-2962.
  • Ruggieri, V. L. y Arberas, C. L. (2003). Fenotipos conductuales. Patrones neuropsicológicos biológicamente determinados. Revista de Neurología. 37(3), 239-253.
  • Rustarazo, A. (2014). El proceso de enseñanza-aprendizaje en personas con Síndrome de Prader- Willi. Madrid: AESPW: Asociación Española Síndrome Prader Willi.
  • Sampaio, A., Osorio, A., Férnandez, M., Carracedo, A., Garayzabal, E. et al. (2013). Fenotipo Neuroanatómico y Neurocognitivo en el Síndrome de Williams. Revista de Investigación en Logopedia, 3(1), 18-33.
  • Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A.,Bradley, V., Buntix, W.H.E., Coulter, M-D., et al. (2010). Intellectual disability: definition, classification, and systems of supports. Traducción Verdugo M. A (2011). Discapacidad intelectual: definición, clasificación y sistemas de apoyo. (11ª Edición). Madrid: Alianza.
  • Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A., Bradley, V. J., Buntinx, W. H., Coulter, D. L., Craig, E. M., ... y Shogren, K. A. (2011). Discapacidad intelectual. definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid. Alianza editorial.
  • Verkerk, A. J., Pieretti, M., Sutcliffe, J. S., Fu, Y. H., Kuhl, D. P. Pizzuti, A. y Warren, S. (1991). Identification of a gene (FMR-1) containing a CGG repeat coincident with a breakpoint cluster region exhibiting length variation in fragile X syndrome. Cell, 65, 905-914.