Medidas, reformas y austeridadel tratamiento de la crisis económica en los informativos de Televisión Española (abril-junio 2012)
ISSN: 1138-3305
Year of publication: 2016
Issue: 39
Pages: 187-204
Type: Article
More publications in: Trípodos
Abstract
This study will analyze the way in which Spanish television informed the public about the economic situation before the rescue of the national economy by the European Union in June 2012. The qualitative analysis of the news related to the crisis includes random sampling of twenty news programmes in order to find out which formal approaches were being used by the television networks as well as the thematic areas and characters which were highlighted. The study begins with the premise that the media did not cover the crisis situation adequately, focusing on issues that were more political in nature rather than giving detailed explanations of the causes and consequences surrounding the crisis. The impact and omission of some issues revealed a particular view: the crisis was fundamentally a matter of politics which seemed to affect Spain almost exclusively.
Bibliographic References
- Alsius, S. (2010). The Ethical Values of Journalists: Field Research among Media Professionals in Catalonia. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- Arrese, A. (2006). “Periodismo económico. Entre la simplificación y el rigor”. Cuadernos de Información, 19, pp. 42-49.
- Artero, J. P.; Herrero, M.; Sánchez-Tabernero, A. (2010).“La calidad de la oferta televisiva en el mercado español: las percepciones del público”. ZER, 15(28), pp. 49-63.
- Behr, R. L.; Iyengar, S. (1985). “Television News, Real-World Cues and Change in the Public Agenda”. Public Opinion Quartely, 49, pp. 38-57.
- BOE, 21 de abril de 2012, núm. 96, sec. I, p. 30985.
- Boomgaarden, H.C.; Van Spanje, J.; Vliegenthart, R.; De Vreese, C. H. (2011). “Covering the Crisis: Media Coverage of the Economic Crisis and Citizen’s Economic Expectations”. Acta Política, 46, pp. 353-379.
- Breeze, R. (2014). “Perspective on North and South: the 2012 Financial Crisis in Spain See through Two Major British Newspapers”. Discourse & Communication, 8(3), pp. 241-259.
- Carretero, J. L.; Fuster, G.; Rodríguez, Ll.; Alabart, E.; Ortiz, J. M. (2011). “La crisis económica en el Estado español: análisis desde una perspectiva libertaria”. Estudios. Revista de Pensamiento Libertario, 1, pp. 6-34.
- Consejo de Europa. (2009). Strategies of Public Service Media as Regards Promoting a Wider Democratic Participation of Invididuals. Estrasburgo: Directorate General of Human Rights and Legal Affairs.
- De Lucio, J.; Mínguez, R.; Minondo, A.: Requena, F. (2011). “Comercio internacional y crisis económica: un análisis microeconómico para España”. Tribuna de Economía, 858, pp. 145-158.
- De Vreese, C. H. (2005). “News Framing: Theory and Typology”. Information Design Journal Document Design, 13(1), pp. 51-62.
- El Mundo, 10 de junio 2012. “Crisis España, obligada a pedir ayuda. Rajoy compadece en Moncloa”. Disponible en: <http://www.elmun do.es/elmundo/hemeroteca/2012/06/10/m/>. Consultado el 23 de diciembre de 2015.
- El País, 10 de junio de 2012. “España pide un rescate de hasta 100.000 millones para la banca”. Disponible en: <http://economia. elpais.com/economia/2012/06/09/actuali dad/1339230670_176850.html> Consultado el 23 de julio de 2015.
- El Mundo, 21 de julio del 2011. “Un presidente de RTVE cada mes”. Disponible en: <http://www.elmundo.es/elmun do/2011/07/20/comunicacion/1311160795. html>. Consultado el 23 de diciembre de 2015.
- El País, 4 de junio de 2012. “El PP toma el control total de RTVE”. Disponible en: <http:// sociedad.elpais.com/sociedad/2012/06/04/ actualidad/1338803115_534063.html>. Consultado el 20 de mayo de 2015.
- Enli, G. S. (2008). “Redefining Public Service Broadcasting: Multi-Platform Participation”. Convergence, 14, pp. 105-120.
- Fernández del Moral, J.; Quesada, M.; Sánchez, J.; León, B.; Fernández, A. (2007). El análisis de la información televisiva. Hacia una medida de la calidad periodística. Madrid: Universidad Villanueva.
- Henry, E.; Leone, A. (2009) “Measuring Qualitive Information in Capital Markets Research” (working paper). Disponible en: <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1470807>. Consultado el 23 julio de 2015.
- Humanes M. L. (2001). “El encuadre mediático de la realidad social. Un análisis de los contenidos informáticos en Tv”. Zer, 11, pp. 119-142.
- Igartua, J. J.; Muñiz, C.; Otero, J. A. (2006). “El tratamiento informativo de la inmigración en la prensa y la televisión española. Una aproximación empírica desde la teoría del framing”. Global Media Journal, 3(5), pp. 1-15.
- Igartua Perosanz, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
- Iyengar, S.; Kinder, D. R. (1987). News that Matters: the Television and American Opinion. Chicago: Universisty Chicago Press.
- Iyengar, S. (1991). Is Anyone Responsible? How Television Frames Political Issues. Chicago: University of Chicago Press.
- Martínez Fernández, V. A.; Juanatey, O.; Costa, C. (2012). “Agenda setting y crisis económica: influencia de la prensa en el comportamiento de consumo y ahorro”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18(1), pp. 147-156.
- Mc Combs, M.; Shaw, D. (1972). “The Agenda-Setting Function of the Mass Media”. Public Opinion Quarterly, 36, pp. 176-187.
- Mc Combs, M.; Evatt, D. (1995). “Los temas y los aspectos. Explorando una nueva dimensión de agenda setting”. Comunicación y Sociedad, 8(1), pp. 7-32.
- Oliva, Ll.; Sitjá, X. (2011). “El descenso de la calidad de los informativos de TV”. Quaderns del CAC, 36, XIV(1), pp. 59-66.
- Patterson, T. E. (2000). Doing Well and Doing Good: How Soft News and Critical Journalism are Shrinking the News Audience and Weakening Democracy and What News Outlets Can Do about It. Cambridge: Harvard University Press.
- Perse E. (2001). Media Effects and Society. Londres: Routledge.
- Programa Nacional de Reformas, 2012. Disponible en: <http://www.empleo.gob.es/ es/sec_trabajo/debes_saber/pnr/>. Consultado el 3 de agosto de 2015.
- Rinken, S; Álvarez, A.; Cotes, M. P.; Galera, G. (2011). “El (des)empleo inmigrante en España en tiempos de crisis económica. Un examen empírico de tres factores explicativos”. Sociología del Trabajo, 72, pp. 41-61.
- Rodríguez, C. (2014). “La teoría del framing aplicada al ‘rescate’ a España”. Comunicación presentada al Congreso internacional de la asociación latinoamericana de investigadores en campañas electorales. Disponible en: <http:// www.alice-comunicacionpolitica.com/files/ ponencias/602-F540fe15c6021410326876-po nencia-1.pdf>. Consultado el 3 de junio de 2015.
- Roel, M. (2010). “Desafíos de la televisión ante la consolidación del ecosistema digital”. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 19, pp. 25-42.
- Roses, S. (2011). “Estructura salarial de los periodistas en España durante la crisis”. Revista Latina de Comunicación Social, 66, pp. 178-209. Disponible en: <http://www.revista latinacs.org/11/art/929_Malaga/06_Roses. html>. Consultado el 20 de junio de 2015.
- Sádaba, T.; Rodríguez Virgili, J. (2007). “La construcción de la agenda de los medios. El debate del Estatut en la prensa española”. Ámbitos, 16, pp. 187-211.
- Sánchez Calero, M. L.; Morales, E.; Cáceres Zapatero, M. D. (2012). “La cobertura televisiva de la Cumbre de Cancún: agenda temática, discursos y fuentes en los informativos españoles”. Index. Comunicación, 2, pp. 113-128.
- Saura, P.; García, F. (2010). “La comunicación de la crisis como elemento clave de la comunicación empresarial”. Icono 14, 8(2), pp. 42-56.
- Schuck, A. (2009). “Reversed Mobilization in Referendum Campaigns. How Positiva News Framing Can Mobilize the Skeptics”. The International Journal of Press Politics, 14, pp. 4066.
- Segado, F.; Fenández, E.; Gil, F.; Martín, J. (2013). La crisis económica en los informativos de televisión. Madrid: Fundación UNIR.
- Sesión número 4 de Control parlamentario de la Corporación de RTVE y sus sociedades (26 abril de 2012). Disponible en: <http:// www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso>. Consultada el 15 de junio de 2015.
- Zafra, J.L.; Plata, A. M.; Rodríguez, M. P.; López, A. M. (2011). “El impacto de la crisis económica sobre la condición financiera y el endeudamiento en la administración local española”. Revista de Contabilidad y Dirección, 13, pp. 151-174.