Ciencia y transmediabinomio para la divulgación científica. El caso de Atapuerca

  1. José-María Chomón-Serna 1
  2. Lorena Busto-Salinas 2
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Aldizkaria:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: Infomediación y automatización

Alea: 27

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 938-946

Mota: Artikulua

DOI: 10.3145/EPI.2018.JUL.22 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: El profesional de la información

Laburpena

The archaeological sites of Atapuerca (Burgos, Spain), declared World Heritage Site in 2000, stand out for their international repercussion due to the scientific results on human evolution. The aim of science socialization has lead to different communication policies, one for scientific dissemination and another for society dissemination. Although there is no specific transmedia communication plan, all communication resources are taken into advantage, to the extent of creating the Atapuerca Universe. This Universe works as a transmedia model, where prosumers acquire a leading role disseminating contents. The expansion generated from above by the producers is therefore complemented with the expansion from below made by the prosumers, sharing, expanding, modifying and generating new contents. This paper demonstrate that transmedia strategies are applicable to scientific projects.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alonso-Alcalde, Rodrigo; Martín-Nájera, Aurora (2013). “Atapuerca y el museo de la evolución humana: historia de un modelo de difusión del patrimonio”. Treballs d’Arqueologia, n. 19, pp. 27-40. https://goo.gl/o1R6US
  • Arrojo, María-José (2015). “Los contenidos transmedia y la renovación de formatos periodísticos: la creatividad en el diseño de nuevas propuestas informativas”. Palabra clave, v. 1, n. 3, pp. 746-787. https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.3.6
  • Busto-Salinas, Lorena (2012). “Uso y modificación de los títulos procedentes de gabinetes de prensa en las informaciones periodísticas”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 18, pp. 171-179. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40923
  • Busto-Salinas, Lorena (2014). “Características de las noticias procedentes de los departamentos de comunicación que influyen en el uso y reelaboración por parte de los periodistas”. Historia y comunicación social, v. 19, pp. 265-276. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45130
  • Carbonell, Eudald; Bemúdez-de-Castro, José-María; Arsuaga, Juan-Luis; Rodríguez, Xosé-Pedro (eds.) (1998). Los primeros pobladores de Europa: últimos descubrimientos y debate actual. Burgos: Aldecoa.
  • Chomón-Serna, José-María (2016). “El periodismo de proximidad local: los periódicos burgaleses del siglo XIX en la defensa del Patrimonio Histórico Artístico”. Historia y comunicación social, v. 21, pp. 97-113. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2016.v21.n1.52686
  • Costa-Sánchez, Carmen; Piñeiro-Otero, Teresa (2012). “Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia: El caso de Águila Roja (RTVE)”. Icono14, v. 10, n. 2, pp. 102-125. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156
  • Elías-Pérez, Carlos (2002). “La revista Nature en las noticias de prensa”. Comunicar, v. 9, n. 19, pp. 37-41. https://goo.gl/fKXf8Z
  • Fernández-Muerza, Alex (2005). “La información científica en la prensa de referencia: el caso español a partir de un análisis comparativo”. Zer: Revista de estudios de comunicación, v. 10, n. 19, pp. 205-232. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/3854
  • Fundación-Atapuerca (2016). Memoria de actividades. Burgos.
  • Goffman, Erving (1974). Frame analysis. An essay on the organization of experience. New York: Harper & Row. ISBN: 978 0 674316560
  • González-Mena, Mar (2015). Atapuerca y los medios de comunicación. Estudio del modelo de divulgación y socialización de la ciencia. Tesis doctoral. Burgos: Universidad de Burgos.
  • Guerrero-Pico, Mar; Scolari, Carlos A. (2016). “Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers”. Cuadernos.Info, v. 38, pp. 183-200. https://doi.org/10.7764/cdi.38.760
  • Harvey, Colin (2015). Fantastic transmedia: narrative, play and memory across science fiction and fantasy storyworlds. Palgrave Macmillan UK. ISBN: 978 1 137 30603 6
  • Hochadel, Oliver (2013). El mito de Atapuerca: orígenes, ciencia, divulgación. Barcelona: Edicions UAB. ISBN: 978 84 939695 4 7
  • Iyengar, Shanto; Peters, Mark D.; Kinder, Donald R. (1982). “Experimental demonstration of the ‘not-so-minimal’ consequences of television news programs”. American political science review, v. 76, pp. 848-858. https://doi.org/10.2307/1962976
  • Jenkins, Henry (2013). Textual poachers: television fans and participatory culture (20th ed.). New York: Routledge. ISBN: 978 0 415 53328 7
  • Jenkins, Henry; Ford, Sam; Green, Joshua (2015). Cultura transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978 84 978484 4 2
  • Lau, Dorothy-Wai-Sim (2014). “The Matrix hero on YouTube: Fan vids as a form of transmedia storytelling”. En: Bennet, Annamarie (ed.). Social media: Global perspectives, applications and benefits and dangers (pp. 89-106). New York: Nova Science Publishers. ISBN: 978 1 63463 205 8 https://goo.gl/GcqTz4
  • Lozano-Delmar, Javier; Raya-Bravo, Irene; López-Rodríguez, Francisco-Javier (coords.) (2013). Reyes, espadas, cuervos y dragones: estudio del fenómeno televisivo Juego de Tronos. Madrid: Fragua. ISBN: 978 84 7074 568 3
  • Maciá-Barber, Carlos (2013). “Periodismo y prehistoria: retos éticos en la comunicación social de la ciencia”. Historia y comunicación social, v. 18, pp. 799-811. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44009
  • Martínez-García, Patricia (2012). “La ciencia al alcance de la sociedad a través de los medios de comunicación”. adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, v. 3, pp. 217-220. https://goo.gl/XUg26t
  • McCombs, Maxell E.; Shaw, Donald L. (1972). “The agenda-setting function of mass media”. The public opinion quarterly, v. 36, n. 2, pp. 176-187. https://goo.gl/CD3bDL
  • Moreno-Lara, Victoria (2015). Atapuerca: arqueología y evolución humana en la prensa. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/27924
  • Museo de la Evolución Humana (2017). “El Sistema Atapuerca incrementa su número de visitas por cuarto año consecutivo, sumando 595.040 en 2016”. https://goo.gl/M6CqPi
  • Perryman, Neeil (2008). “Doctor Who and the convergence of media: A case study in ‘transmedia storytelling”. Convergence: The international journal of research into new media technologies, v. 14, pp. 21-39. https://doi.org/10.1177/1354856507084417
  • Pratten, Robert (2015). Getting started in transmedia storytelling: A practical guide for beginners (2nd ed.). CreateSpace Independent Publishing Platform. ISBN: 978 1 515339168
  • Raybourn, Elaine (2012). “Beyond serious games: Transmedia for more effective training & education”. En: Bruzzone, Agustino; Buck, Wayne; Longo, Francesco; Sokolowski, John; Sottilare, Robert (eds.). DHSS: The international defense and homeland security simulation workshop. Vienna (Austria), pp. 6-12. ISBN: 978 8897999089 https://www.osti.gov/servlets/purl/1116601
  • Rodríguez-Fidalgo, María-Isabel; Paíno-Ambrosio, Adriana (2017). “New advances in transmedia storytelling in Spanish fiction. Case study of the television series ‘El Ministerio del Tiempo’”. En: Campos-Freire, Francisco; Ruas-Araújo, Xosé; Martínez-Fernández, Valentín-Alejandro; López-García, Xosé (eds.). Advances in intelligent systems and computing. Media and metamedia management. Springer, pp. 183-188 ISBN: 978 3 319 4606 6 0 https://doi.org/10.1007/978-3-319-46068-0_23
  • Rodríguez-Fidalgo, María-Isabel; Paíno-Ambrosio, Adriana; Ruiz-Paz, Yanira; Jiménez-Iglesias, Lucía (2017). “Cambios en los modelos persuasivos: la nueva publicidad en tiempo real a través de estrategias narrativas transmedia. Estudio de caso de la campaña publicitaria de Tous, Tender stories”. adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, v. 14, pp. 27-50. https://goo.gl/hCrhio https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.3
  • Rueda-Laffond, José-Carlos; Coronado-Ruiz, Carlota (2016). “Historical science fiction: From television memory to transmedia memory in El Ministerio del Tiempo”. Journal of Spanish cultural studies, v. 17, pp. 87-101. https://doi.org/10.1080/14636204.2015.1135601
  • Ruiz-Zapatero, Gonzalo (1996). “La divulgación del pasado. Arqueólogos y periodistas: una relación posible”. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, v. 4, n. 17, pp. 96-99. https://goo.gl/tpW64S
  • Scolari, Carlos A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. ISBN: 978 84 23413362
  • Tur-Viñes, Victoria; Rodríguez-Ferrándiz, Raúl (2014). “Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3, España)”. Cuadernos.Info, v. 4, pp. 115-131. https://goo.gl/hTSLKS
  • Veglis, Andreas (2012). “From cross media to transmedia reporting in newspaper articles”. Publishing research quarterly, v. 28, n. 4, pp. 313-324. https://doi.org/10.1007/s12109-012-9294-z
  • Wee, Valerie (2016). “Spreading the glee: Targeting a youth audience in the multimedia, digital age”. The information society, v. 32, n. 5, pp. 306-317. https://doi.org/10.1080/01972243.2016.1212615