Desarrollo humano en la vejezun envejecimiento óptimo desde los cuatro componentes del ser humano

  1. González Bernal, Jerónimo
  2. de la Fuente Anuncibay, Raquel
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: CONVIVIR Y CONDUCTA

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 121-130

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V7.783 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

If we could give every individual the right amount of nourishment and exercise, not too much, not too little, we would have found the safest way to health.” (Hippocrates 460-380 BC). From time immemorial, aging has become increasingly concerned about humanity, and despite increasingly know more about this process, even today, in the XXI century, very little is known. Being a universal process, concluding with transcendence in death, science has not found as slow or prevent aging. However, in the course of history with their different eras, cycles and wars, has achieved an increase in life expectancy, ranking it in around 30 years, until the twentieth century’s most spectacular breakthrough came, passing to be around 80 years. A value that grows 2.5 years every decade, and find its roof shortly, if science does not intervene. We can say therefore that there are many forms of aging, and live an average of 90 years. From these premises, we address a key issue: what can I do to age well, to take care,-considering that optimal care for aging are known from remote times, and second, no less important?: how I can do?. We conclude by pointing out the importance and necessity of physical exercise and to maintain a balanced diet, compared to this, technological and cultural changes lead to a society with opposite effects, more and more overweight and sedentary, which feeds the above. The key is not so much about what they have to do, as what I can do to get it. This arrowhead is that we have to address in the immediate generations to live longer and better.

Bibliographic References

  • Agudo Prado, S. (2008). La educación social y las personas mayores: Reconstruyendo identidades. Revista de Educación Social, (8).
  • Alonso Jiménez, R., & Moros García, M. T. (2011). Intervención psicomotriz en personas mayores. Revista Electrónica de Terapia Ocupacional Galicia, TOG, (14)
  • Berrío Valencia, M. I. (2012). Envejecimiento de la población: Un reto para la salud pública. Revista Colombiana de Anestesiología, 40(3), 192-194.
  • Deiner, S., & Silverstein, J. H. (2011). Anesthesia for geriatric patients. Minerva Anestesiológica, 77(2), 180-189.
  • Franco Módenes, P., & Sánchez Cabaco, A. (2008). Saber envejecer: Aspectos positivos y nuevas perspectivas. Foro De Educación, (10), 369-383.
  • Garcés de Los Fayos, E.J., Alcántara Sánchez, P., & Ureña Villanueva, F. (2002). Repercusiones de un programa de actividad física gerontológica sobre la aptitud física, autoestima, depresión y afectividad. Cuadernos de Psicología del Deporte. 2(2), 57-74.
  • Giró Miranda, J. (2004). El significado de la vejez. Envejecimiento y sociedad: Una perspectiva pluridisciplinar. 19-45. Universidad de La Rioja.
  • Giró Miranda, J. (2006). Envejecimiento activo, envejecimiento positivo. Universidad de La Rioja.
  • Junta, de.Andalucía. (2010). Libro blanco del envejecimiento activo. Consejería para la Igualdad y el Bienestar Social. Junta de A.
  • Kristensen, B. (2007). Percepciones sociales hacia las personas mayores. In L. Álvarez Pousa, & J. Evans Pim (Eds.), Comunicación e persoas maiores: Actas do foro internacional. 47-56. Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia.
  • Lorenzo Otero, J. & Fontán Scheitler, L. (2003). Las fronteras entre el envejecimiento cognitivo normal y la enfermedad de Alzheimer.: El concepto de deterioro cognitivo leve. Revista Médica del Uruguay, 19(1), 4-13.
  • Mella, R., González, L., D’Appolonio, J., Maldonado, I., Fuenzalida, A. & Díaz, A. (2004). Factores asociados al bienestar subjetivo en el adulto mayor. Psykhe .Santiago, 13(1), 79-89.
  • Parapar Barrera, C., Fernández Nuevo, J., Rey Campos, J., & Ruiz Yaniz, M. (2011). Informe de la I+D+I sobre envejecimiento Fundación General CSIC.
  • Regato Pajares, P. (2002). A propósito del ‘envejecimiento activo y de la II asamblea mundial sobre el envejecimiento: Que estamos haciendo y qué nos queda por hacer. Atención Primaria: Publicación Oficial de la Sociedad Española de Familia y Comunitaria, 30(2), 77-79.
  • Salgado, A., & Cantera, I. R. (2002). Manual de geriatría. Ediciones Científicas y Técnicas.
  • Santamarina, C. (2004). La imagen de las personas mayores. Envejecimiento y sociedad: Una perspectiva pluridisciplinar. 47-76. Universidad de La Rioja.
  • Schalock, R. L., & Verdugo, M. A. (2002). Handbook on quality of life for human service practitioners American Association on Mental Retardation.
  • Troen, B. R. (2003). The biology of aging. Mount Sinai. Journal of Medicine, 70(1), 3-22.
  • Tudela Garmendia, P., Rueda Cuerva, M. R., & Lupiáñez Castillo, J. (2000). Efecto de facilitación semántica en la tarea stroop. implicaciones para el estudio del control atencional. Psicothema, 12(2), 216-222.
  • Ventura, R. (2004). Deterioro cognitivo en el envejecimiento normal. Revista De Psiquiatría y Salud Mental 5(2), 17-25.