Mindfulness en discapacidad intelectualun estudio

  1. Collazo Riobo, Carla
  2. González-Santos, Josefa
  3. González-Bernal, Jerónimo
  4. Sánchez Iglesias, Ana Isabel
  5. Padilla-Góngora, David
  6. Del Barrio, Jose A
  7. Palmero-Cámara, Carmen
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2017

Issue Title: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 137-146

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N2.V1.1115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

Introduction: Intellectual disability presents a series of clinical manifestations that affect psychological, emotional, social, and functional level. The Mindfulness aims to change the relationship that people have with daily activities, trying to point them at the present moment. In this way you will know better answers in the Middle, and you will favour emotional regulation, and behavioral.Objective: Demonstrate the effect of applying the Mindfulness technique as a means to improve communication skills and social in people with intellectual disabilities from occupational therapy.Methodology: Type longitudinal, quasi-experimental study. Collected data about the social skills of the users and the facets of the Mindfulness, using the EHS and FFMQ scales respectively. The intervention was carried out with the Mindfulness technique in 8 sessions of 45 minutes. And a sample of 12 users, with an average age of 40 years (DT = ± 8,21307).Results: Were statistically significant improvement in self-expression in social situations and in the beginning of positive interactions with the opposite sex.Conclusions: Scores have improved in all the variables in the post-test, but not all in a meaningful way. Likely to increase the number of sessions would increase the probability of finding more significant results.

Bibliographic References

  • American Association of Intellectual and Developmental Disabilities y Verdugo M. A. (trad.). (2011). Discapacidad intelectual: definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza.
  • American Psychiatric Association. (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM- 5®. doi:10.1176/appi.books.9780890425657
  • Caraveo E., Salcedo M., Barrón V., García A., Buenrostro L., García C.S. (2011). Epidemiología y manejo integral de la discapacidad intelectual. Salud Mental, 34(5), 443 - 449.
  • Cayoun, B. (2013). Terapia Cognitivo Conductual con mindfulness integrado: principios y práctiva. España: Desclée De Brouwer.
  • De la Fuente M, Clemente J, Salvador M. (2010). Efectos de un programa de meditación (mindfulness) en la medida de la alexitimia y las habilidades sociales. Psicothema 22(3), 369–375.
  • Delgado, L.C. (2009). Correlatos psicofisiológicos de la preocupación y mindfulness. Eficacia de un entrenamiento en habilidades mindfulness (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, Granada. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/2177/1/17855044.pdf
  • Fernández-López, J. A., Fernández-Fidalgo, M., Geoffrey, R., Stucki, G., y Cieza, A. (2009). Funcionamiento y discapacidad: la Clasificación Internacional del Funcionamiento (CIF). Revista Española de Salud Pública, 83(6), 775–783. doi:10.1590/s1135-57272009000600002
  • Gil, R. (2016). Aplicación de la terapia cognitiva basada en midnfulness y compasión a personas en duelo (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia. Recuperado de: ht tp: / / rode r i c .uv. e s /bi t s t r e am/handl e /10550/54143/Te s i s%20Ra f a e l%20Gi l-S%C3%A1nchez%20con%20anexo.pdf?sequence=1yisAllowed=y
  • Ley Orgánica de Protección de Datos de Carácter Personal. Ley 15/1999 de 13 de diciembre. Boletín Oficial del Estado, nº 298.
  • Moñivas, A., García-Diex, G., y García-de-Silva, R. (2012). Mindfulness (atención plena): concepto y teoría [Mindfulness: Concept and Theory]. Portularia, 12(Addenda), 83–89. doi:10.5218/prts.2012.0009
  • Rodríguez, P.L., Quintana, D.J. (2015). Atención Plena y Terapia Ocupacional. Propuesta de un nuevo marco de atención basado en el Modelo Canadiense del desempeño ocupacional desde mindfulness. TOG (A Coruña) 12(21), 18.
  • Salcido, C. y Jazmín, L. (2014). Mindfulness para regular emociones: Programa inteligencia emocional plena y su adaptación a una plataforma virtual (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, Málaga. Recuperado de: http://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/8494
  • Sánchez Iglesias, A. I., y Vicente Castro, F. (2016). “Mindfulness”: revisión sobre su estado de arte. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 2(1), 41. doi:10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.293
  • Teasdale, J. D. (2003). Mindfulness Training and Problem Formulation. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 157–160. doi:10.1093/clipsy/bpg017
  • Thera N. (1962). The heart of Buddhist meditation: A handbook of mental training based on the Buddha’s way of mindfulness. London: Rider and Company.
  • Vicente J. M. (2005). Últimos avances en el estudio del envejecimiento de las personas con discapacidad intelectual. In: Jornadas de Envejecimiento FEAPS.
  • Zinn, J. K. (1990). Full Catastrophe living. New York: Delta.