Aplicación del cuestionario de salud eq-5d-5l en alumnado mayor universitario

  1. Baños Martínes, Vanesa
Revue:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Année de publication: 2016

Titre de la publication: DESARROLLO PSICO-SOCIOEMOCIONAL DE LA EDAD: PSICOLOGÍA POSITIVA Y BIENESTAR EN LAS PERSONAS MAYORES

Volumen: 1

Número: 2

Pages: 307-316

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2016.N2.V1.529 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Résumé

It is shown in this research the analysis of the results obtained in the European Quality of Life- 5 Dimensions (EQ-5D-5L VAS) health questionnaire developed by the EuroQol Group by the students of University Programs for the Elderly at University of Burgos. The computer tool used for the analysis has been Stata, version 12.The study results show, always bearing in mind the limitations of the study by the sample size, men tend to assess their health with higher score than women. It also has been found that the score of the oldest students over their own health is worse than that of the youngest.Overall, the results support the idea that the students of University Programs for the Elderly at University of Burgos present a profile of successful aging, away from the dreaded dependence, without serious health problems and high satisfaction levels of happiness.

Références bibliographiques

  • Anderson, K. y Burckhardt, C. (1999). Conceptualization and measurement of quality of life as an outcome variable for health care intervention and research. Journal of Advanced Nursing, 29, 298–306.
  • Badia, X., Roset, M., Montserrat, S., Herdman, M., y Segura, A. (1999). La versión española del EuroQol: descripción y aplicaciones. Medicina clínica, 112, 79-85.
  • Baldwin, S., Godfrey, C. y Propper, C. (1990). Introduction. En S. Baldwin, C. Godfrey, y C. Propper (Eds.), Quality of life perspectives and policies (pp. 1-6). New York, NY: Routledge.
  • Bowling, A. (2003). Current state of the art in quality of life measurement. En Carr, A.J.; Higginson, I.J.; Robinson, P.G. (Ed.), Quality of Life (pp. 1-8). London, UK: BMJ Publishing Group.
  • Encuesta Nacional de Salud. España 2011/2012 (2014). Serie Informes monográficos nº3. Calidad de vida relacionada con la salud en adultos: EQ-5D-5L. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
  • Ferrans, C. E., Zerwic, J. J., Wilbur, J. E., y Larson, J. L. (2005). Conceptual model of health‐related quality of life. Journal of Nursing Scholarship, 37(4), 336-342.
  • Guyatt, G.H., Feeny, D.H. y Patrick D.L. (1993). Measuring health-related quality of life. Annals of Internal Medicine 118(8), 622-629.
  • Hajiran, H. (2006). Toward a quality of life theory: Net domestic product of happiness. Social Indicators Research, 75, 31–43.
  • Herdman, M., Badía, X., y Berra, S. (2001). El EuroQol-5D: una alternativa sencilla para la medición de la calidad de vida relacionada con la salud en atención primaria. Atención primaria, 28(6), 425-429.
  • Herdman M., Gudex C., Lloyd A., Janssen M.F., Kind P., Parkin D., Bonsel G. y Badía X. (2011). Development and preliminary testing of the new five-level version of EQ-5D (EQ-5D-5L). Quality of life Research 04/2011.
  • Iglesias-Souto, P. M., y Dosil, A. (2005). Algunos indicadores de percepción subjetiva implicados en la satisfacción del residente mayor. Propuesta de una escala de medida. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 40(2), 85-91.
  • Manheimer, R.J. (2002). La educación para mayores en los Estados Unidos: tendencias y programas de desarrollo. En VV.AA., Los modelos marco de programas Universitarios para Mayores (pp.111 -121). Alicante: Universidad Permanente de Alicante.
  • Moons, P., Budts, W. y De Geest, S. (2006). Critique on the conceptualisation of quality of life: A review and evaluation of different conceptual approaches. International Journal of Nursing Studies, 43, 891-901.
  • Murphy, K., O’Shea, E. y Cooney, A. (2007). Quality of life for older people living in long-stay settings in Ireland. Journal of Clinical Nursing, 16, 2167–2177.
  • Noll, H. (2004). Social indicators and quality of life research: Background, achievement and current trends. En N. Genov (Ed.), Advances in sociological knowledge over half a century (pp. 151-181). Wiesbaden, Germany: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Organización Mundial de la Salud (2002). Envejecimiento activo: un marco político. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 37(2), 74-105.
  • Orte, C. y Gambús, M. (2004). Los programas universitarios para mayores en la construcción del Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears.
  • Orte, C. y Vives, M. (2006). Apoyo social, calidad de vida y programas universitarios de mayores. El aprendizaje a lo largo de toda la vida. Los programas universitarios de mayores.
  • Padilla, G., Grant, M. y Ferrell, B. (1992). Nursing research into quality of life. Quality of Life Research, 1, 341-348.
  • Palmero, C. y Jimenez, A. (2008). The quality of university programs for older people in Spain: Innovations, tendencies and ethics in the face of active ageing and the European Higher Education Area. Educational Gerontology 44, 4.
  • Pillay, H., Irving, K., y Tones, M. (2007). Validation of the diagnostic tool for assessing tertiary students’ readiness for online learning. High Education Research & Development, 26(2), 217-234.
  • The EuroQol Group (1990). EuroQol – a new facility for the measurement of health-related quality of life. Health Policy 16(3): 199-208. www.euroqol.org.
  • Van Agt, H. M., Essink-Bot, M. L., Krabbe, P. F., y Bonsel, G. J. (1994). Test-retest reliability of health state valuations collected with the EuroQol questionnaire. Social science & medicine, 39(11), 1537-1544.
  • Verdugo, M. A., Gómez, L. E., y Arias, B. (2009). La Escala FUMAT de evaluación de la calidad de vida de personas mayores y con discapacidad. Salamanca: Universidad de Salamanca, Publicaciones del INICO, Colección Herramientas, 4, 2009.
  • Villar, F., Triado, C., Pinazo, S., Celdran, M., y Sole, C. (2010). Reasons for older adult participation in university programs in Spain. Educational Gerontology, 36(3), 244-259.
  • WHOQOL Group. (1993). Study protocol for the World Health Organization project to develop a Quality of Life assessment instrument (WHOQOL). Quality of Life Research, 2, 153-159.