Implementación y resultados de un programa de educación afectivo-sexual con adolescentes trabajadores bolivianos

  1. GARCÍA RODRÍGUEZ, Mara 1
  2. FERNÁNDEZ MALANDA, Dolores 1
  3. PALMERO CÁMARA, Carmen 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
REA. Revista euroamericana de antropología

ISSN: 2387-1555

Year of publication: 2018

Issue Title: Antropología y Educación

Issue: 6

Pages: 63-74

Type: Article

DOI: 10.14201/REA201866374 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: REA. Revista euroamericana de antropología

Abstract

This article presents the results of a program of sexual affective education designed and implemented for Bolivian teenage mining workers based on a previous analysis of participants' attitudes, interests and sexual knowledge, in coordination with social workers, pedagogical team and families under the collaboration with Cáritas Potosí, TDH Germany and the University of Burgos, inside the mining center Yachay Mosoj of Potosí. The methodology used has been mixed, qualitative and quantitative. The ethnographic method has served to analyze, describe and emphasize the descriptive and interpretive issues of the sociocultural field in question. It is concluded that although the New Political Constitution of the Plurinational State of Bolivia (2009) obliges schools to offer sex education programs in both public and private education, these are not carried out by professionals or teachers in any of the educational centers of the department of Potosí, which generates a great ignorance in the adolescents of the rural and urban area. The evaluation of knowledge acquired by adolescents through the affective-sexual education program shows significant changes in issues related to sexual violence, sexual initiation, infatuation, coeducation, self-esteem and resolution of social and personal conflicts, among others.

Bibliographic References

  • ACCIÓN EN RED. (2006). Programa por Los Buenos Tratos. Prevención de violencia interpersonal, en la pareja y... mucho más. Recuperado en junio de 2013, de: http://www.porlosbuenostratos.org/
  • CABA, M.; HURTADO, K. y PALAZUELOS, M.C. (2001). Estrategia para la implementación de un módu-lo de educación sobre infecciones de transmisión sexual para adolescentes de secundaria del área Villa Fátima: Distrito Numero 2. La Paz, Bolivia. (p. 38). [s.n]
  • COLECTIVO HARIMAGUADA. Materiales Didácticos: Sexpresan. Multimedia para la Educación Afectivo-Sexual. Recuperado en enero de 2013, de: http://www.harimaguada.org/quienes-somos/
  • CONSTITUCIÓN POLÍTICA DEL ESTADO PLURINACIONAL DE BOLIVIA. (2009). Asam-blea Constituyente de Bolivia. Congreso Nacional.
  • COOK, T.D. y REICHARD, C.S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evalu-ativa. Madrid: Morata.
  • CRUZ ROJA. Bloque 3, Con-vivencia. Recuperado el 20 de Julio de 2013, de:http://www.cruzrojajuventud.org/pls/portal30/docs/PAGE/CRJ/RECURSOS_DIDACTICOS/RD_EDUCACION_PARA_EL_DESARROLLO_Y_COOPERACION_INTERNACIONAL
  • CRUZ ROJA. Con-vivencia. Cuaderno de Actividades 12-14 años. Recuperado el 29 de julio de 2013, de: http://www.cruzrojajuventud.org/pls/portal30/docs
  • DEL RINCÓN, D.; ARNAL, J.; LATORRE, A. y SANS, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.
  • ENREDATE SIN MACHISMO. Guía Afectivo Sexual de Coeducacion y Violencia. Recuperado el 11 de agosto de 2013, de: http://www.educarenigualdad.org y http://www.educarenigualdad.org/a-te-enredas-bien-con-tu-pareja
  • FONDO DE POBLACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (1997). Eventos de integración de los ado-lescentes en torno a la educación sexual. Cochabamba, Bolivia. (p.19).
  • HEVIA, R. (2013). « El Derecho a la Educación y la Educación en Derechos Humanos en el contexto internacional». Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. pp.25-39.
  • INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. Recuperado el 25 de noviembre de 2014, de: http://www.ine.gob.bo/indice/indice.aspx?d1=0406&d2=6
  • JIMÉNEZ, A.; PALMERO, C. y JIMÉNEZ, J.A. (2015). « Ocio, política y Educación. Reflexiones y retos veinticinco siglos después de Aristóteles». Revista Española de Pedagogía, 260, pp. 5-21.
  • JIMENEZ, A., MATOS, R.F., PALMERO-CÁMARA, C. AND RAGLAND, D. (2017) «Enrolment in education and entrepreneurship» in Latin America: a multi-country study, European Journal Internatio-nal Management, Vol. 11, No. 3, pp.347–364
  • JIMÉNEZ, A., PUCHE-REGALIZA, J.C. Y JIMENEZ, J.A. (2017). « Political discretion and cor-ruption: the impactnof institutional quality on formal and informal entrepreneurship». European Journal of International Management, 11(3), 280-300
  • KEMMIS, S. y MCTAGGART, R. (1988). ¿Cómo planificar la investigación acción? Barcelona: Laer-tes.
  • LAGARDE, M. (2012). El feminismo en mi vida. Hitos, claves y topías. Instituto de las Mujeres del Distrito Federal. Gobierno de la Ciudad de México. Decidiendo Juntos. México, D.F.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTES. (2001). Viceministerio de Educación Alternativa. Guía para el manejo de grupos en el taller de educación para la sexualidad: un diálogo con el facilitador y la facilitadora. La Paz, Bolivia. (p. 40).
  • MINISTERIO DE SALUD Y DEPORTES. (2004 - 2008). Plan de Violencia Sexual. Dirección Na-cional de Desarrollo de Servicios de Salud. Programa Nacional de Salud Sexual y Reproductiva. Pro-grama Nacional de Género y Violencia. La Paz, Bolivia. (p. 43).
  • NOVILLA, L.; DEARDEN, K.; CROOKSTON, B.; DE LA CRUZ, N.; HILL, S. y TORRES, S. (2006). « Adolescents Engaging in Risky Sexual Behavior: Sexual Activity and Associated Behavioral Risk Factors» in Bolivian Adolescents. Brigham Young University, Department of Health Science. (p. 42-55). [s.n]
  • PLAN ESTRATÉGICO TDH. (2011-2015). The rights of the child from theory to reality. 5 años, 8 compromisos.
  • PLAN ESTRATÉGICO NACIONAL DE SALUD SEXUAL Y REPRODUCTIVA. (2009-2015). Bolivia: Ministerio de Salud y Deportes. Estado Plurinacional de Bolivia.
  • POPULATION CONCER BOLIVIA. (2009). Systematization and evaluation of interventions in services comprehensive health sexual and reproductive health. ONU. La Paz, Bolivia. (p. 157).
  • RODRÍGUEZ, G.; GIL, J. y GARCÍA, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • ROSALES, M.A. y ALVIRA, R. (2012). La posibilidad de una racionalidad ético-política sustentada sobre la base de una teoría del discurso senso-comunista. Sentido común, retórica y ética en la organi-zación social democrática. Navarra: Servicio de publicaciones de la Universidad de Navarra. Navarra.