Diferencias de género en personalidad eficaz en segundo y tercer ciclo de educacion primaria

  1. Pizarro Ruiz, Juan Pablo 1
  2. Guerra Mora, Patricia 1
  3. Bermúdez Rey, Teresa 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: EL PODER DE LAS EMOCIONES: PSICOLOGÍA POSITIVA

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 101-112

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V5.652 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

In this communication, gender differences in personality Effective in Primary Education students (8 to 13 years) are studied. The sample consists of 412 students, out of whom 216 were girls (52.4%) and 196 were boys (47.6%). For the evaluation we used Effective Personality Primary 8-12/Extended Questionnaire (CPE-P/8-12/extended), which was elaborated by Pizarro Ruiz, Martín del Buey Palace. Four areas are evaluated within it: Strengths of Self (social self-concept and physical self-concept) Demands of the Self (effective attributions, punishment avoiding, optimistic behaviour expectatives, optimistic performance expectatives, effort attributions, intrinsic motivation), Challenges to the Self (social support searching, positive facing), Relations of the Self (own rights defense, assertiveness). The results show that only statistically significant differences were found in the area of Demands of Self. The girls’ average is higher than the boys’ average. Furthermore, in dimensions level, it has been found that only significant gender differences exist in: effective attributions, optimistic behaviour expectatives, effort attributions and intrinsic motivation. Girls have higher average in effective attributions, optimistic behaviour expectatives, effort attributions and intrinsic motivation than the boys.

Bibliographic References

  • American Psychiatric Association (APA). (2002). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales DSM-IV-TR. Barcelona: Masson.
  • Buunk, B. P. (1997). Personality, birth order and attachment styles as related to various types of jealousy. Personality and Individual Differences, 23(6), 997-1006.
  • Cerezo, M.T. y Casanova, P.F. (2004). Diferencias de género en la motivación académica en alumnos de Educación Secundaria. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 97-112.
  • Di Giusto, C. (2013). Evaluación de la Personalidad Eficaz en contextos de Enseñanza Secundaria: Estudio comparativo entre muestra española y chilena. Tesis doctoral. Universidad de Oviedo.
  • Garaigordobil, M. y García de Galdeano, P. (2006). Empatía en niños de 10 a 12 años. Psicothema, 18(2), 180-186.
  • Instituto de la Mujer (2013). Igualdad de Oportunidades entre mujeres y hombres: conceptos fundamentales y situación general en España. Curso Igualdad de Oportunidades: aplicación práctica en Servicios Sociales.
  • Martín del Buey, F. y Martín Palacio, M. E. (2012). Competencias personales y sociales: Personalidad Eficaz. Material inédito. Editado en formato digital sin finalidad venal.
  • Millon, T. y Everly, G. S. (1994). La personalidad y sus trastornos. Barcelona: Martínez Roca.
  • Organización Mundial de la Salud. (1992). Trastornos mentales y del comportamiento. Descripciones clínicas y pautas para el diagnóstico. Madrid: Meditor.
  • Pizarro, J.P. (2012). Evaluación de competencias personales y sociales en contextos de Educación Primaria. Tesis doctoral. Universidad de Oviedo.
  • Ramírez, E. (2013). Tipologías modales multivariadas de Personalidad Eficaz en población adulta chilena de 30 a 60 años. Tesis doctoral. Universidad de Oviedo.
  • Ramos, J.M., Sancho, M.J., Cachero, P., Vara, M.T. e Iturria, B. (2009). El Temperamento Infantil en el Ámbito de la Prevención Primaria. Relación con el Cociente de Desarrollo y su Modificabilidad. Cínica y Salud, 20(1), 67-78.
  • Seligman, M.E.P. (1990). Learned optimism: How to change your mind and your life. London: Pocket Books.
  • Trianes, M.V., Cardelle-Elawar, M., Blanca, M.J. y Muñoz, A. (2003). Contexto social, género y competencia social autoevaluada en alumnos andaluces de 11-12 años. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1(2), 37-55.
  • Váquez, R., Ornelas, M., Guedea, J.C., Gastélum, G., Mondaca, F. y Benitez, P. (2011). Autoconcepto físico en alumnos de primaria comparaciones por género. Actas del XV Congreso de Educación Física, Deporte y Recreación, 433-443.