Mindfulness desde el enfoque de la terapia ocupacional aplicado a la tercera edad

  1. Gómez Vicente, Rubén 1
  2. Sánchez-Iglesias, Ana Isabel 1
  3. González-Bernal, Jerónimo 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: Infancia y Psicología del Desarrollo

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 239-250

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V2.1435 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

We analyze theresults of an occupational therapy program based on the Mindfulness technique on a selected elderly sample by means of a probabilistic method of convenience with pre-test and post-test measures, with an experimental group (n = 10) and control (n = 10). The objective is to determine if a therapy based on full attention can produce cognitive, social and emotional improvements in thedifferent subjects. Both the experimental group and the control completed the PANAS, FFMQ, and IRI scales. This is one of the few studies that examines the effects of a Mindfulness intervention in the elderly from an occupational therapy approach. Given the importance of the results, it is suggested to work with more significant samples.

Bibliographic References

  • Alexander, D. A. (1973). Attention dysfunction in senile dementia. Psychological Reports, 32(1), 229-230.
  • American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5.ª ed. DSM-5. Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2013.
  • Alda, M., Puebla-Guedea, M., Rodero, B., Demarzo, M., Montero-Marín, J., Roca, M., & Garcia- Campayo, J. (2016). Zen meditation, Length of Telomeres, and the Role of Experiential Avoidance and Compassion. Mindfulness, 7, 651–659. pp:021-034
  • Alegre Ayala, J. (2010). Fundamentos teóricos de la terapia ocupacional. La ocupación en la vejez. In TERAPIA OCUPACIONAL EN GERIATRÍA Y GERONTOLOGÍA. Bases conceptuales y aplicaciónes prácticas. Disponible en: http://www.revistatog.com/suple/num4/gerontologia.pdf
  • Áviles, A., Martínez, R., Matilla, R., Máximo, N., Méndez, B., Talavera, M. A., … Viana, I. (2010). MARCO DE TRABAJO PARA LA PRÁCTICA DE TERAPIA OCUPACIONAL : Dominio y Proceso. In Revista Gallega de Terapia Ocupacional (TOG) [Revista en Internet].
  • Bertolín Guillén, J. M. (2015). Eficacia-efectividad del programa de reducción del estrés basado en la conciencia plena (MBSR): actualización. Revista de La Asociación Española de Neuropsiquiatría, 35(126), 289–307. https://doi.org/10.4321/S0211-57352015000200005
  • BOE. (1999). Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de Protección de Datos de Carácter Personal.
  • Carrillo, P., & Hernández, D. (2015). Atención plena y terapia ocupacional. Propuesta de un nuevo marco de atención basado en el modelo canadiense del desempeño ocupacional desde mindfulness. Revista Electrónica de Terapia, 12(May), 1–18.
  • Epel, E., Daubenmier, J., Moskowitz, J. T., Folkman, S., &Blackburn , E. (2009). Can meditation slowrate of cellular aging? Cognitive stress, mindfulness, and telomeres. Annals of the New York Academy of Sciences, 1172(1), 34-53.
  • Hernández, D. J. Q., & Barrachina, M. T. M. (2015). Estimulación basada en mindfulness para personas mayores con enfermedad de alzheimer u otras demencias. Papeles Del Psicólogo, 36(3), 207–215.
  • Facet, F., & Questionnaire, M. (2016). Validacion española de la escala abreviada Five Facet Mindfulness Questionnaire (ffmq)- . 103–110.
  • Franco, C., Amutio, A., Mañas, I., Gázquez, J. J., & Pérez-Fuentes, M. D. C. (2017). Reducing anxiety, geriatric depression and worry in a sample of older adults through a mindfulness training program. Terapia Psicologica, 35(1), 71–79. https://doi.org/10.4067/S0718-48082017000100007
  • Iglesias, A. I. S., & Castro, F. V. (2016). “MINDFULNESS”: REVISION SOBRE SU ESTADO DE ARTE.International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 2(1), 41-50.
  • Iglesias, A. I. S., del Campo, J. A. D. B., Santos, J. G., Da Silva, Á., Castro, F. V., & EN CENTROS RESIDENCIALES. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 1(2), 73-84.
  • Iglesias, A. S., del Barrio, J. A., González-Santos, J., Castro, F. V., González, J., Góngora, D. P., ... & Barbadillo, Á. G. (2017). Mindfulness y rehabilitación neurocognitiva. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 1(1), 21-34.
  • Jha, A. P., Krompinger, J., &Baime, M. J. (2007). Mindfulness training modifies subsystems of attention. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 7(2), 109- 119.
  • Jha, A. P., Stanley, E. A., Kiyonaga, A., Wong, L., &Gelfand, L. (2010). Examining the protective effects of mindfulness training on working memory capacity and affective experience. Emotion, 10(1), 54.
  • Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present, and Future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144–156.
  • Lupien, S. J., Nair, N. P. V., Briere, S., Maheu, F., Tu, M. T., Lemay, &Meaney, M. J. (1999). Increased cortisol levels and impaired cognition in human aging: implication for depression and dementia in later life. Reviews in the Neurosciences, 10(2), 117-140.
  • Martínez Rodríguez, T. (2011). La atención gerontológica centrada en la persona.Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • Malinowski, P. (2013). Neural mechanisms of attentional control in mindfulness meditation.Frontiers in Neuroscience, 7, 8.
  • Mindfulness Questionnaire: Psychometric Properties of the Chinese Version. Mindfulness, 2(2), 123–128. https://doi.org/10.1007/s12671-011-0050-9
  • Newberg, A. B., Serruya, M., Wintering, N., Moss, A. S., Reibel, D. and Monti, D. A. (2014), Meditation and neurodegenerative diseases. Annals of the New York Academy of Sciences, 1307: 112–123. doi: 10.1111/nyas.12187
  • Quintana-Hernández, D. J., Miró-Barrachina, M. T., Ibáñez-Fernández, I. J., Pino, A. S. D., Quintana- Montesdeoca, M. P., Rodríguez-de Vera, B., ... & Bravo-Caraduje, N. (2016). Mindfulness in the maintenance of cognitive capacities in Alzheimer’s disease: a randomized clinical trial. Journal of Alzheimer’s Disease, 50(1), 217-232.
  • Riobo, C. C., González-Santos, J., González-Bernal, J., Iglesias, A. I. S., Padilla- Góngora, D., Del Barrio, J. A., & Palmero-Cámara, C. (2018). Mindfulness en discapacidad intelectual. Un estudio. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 1(2), 137-146.
  • Rodriguez, N. S. (2017). Mindfulness: Instrumentos de evaluación. Una revisión bibliográfica. PSOCIAL: Revista de Investigación En Psicología Social, 3(2), 46–6 Sandín, B., Chorot, P., Lostao, L., Joiner, T. E., Santed, M. A., & Valiente, R. M. (1999). ESCALAS PANAS DE AFECTO POSITIVO Y NEGATIVO: VALIDACIÖN FACTORIAL Y CONVERGENCIA TRANSCULTURAL. Psicothema,11(1), 37–51.
  • Vallejo Pareja, M. Á. (2006). MINDFULNESS MINDFULNESS. Papeles Del Psicologo, 27(2), 92–99.
  • Xiong, G. L., &Doraiswamy, P. M. (2009). Does meditation enhance cognition and brain plasticity?.Annals of the New York Academy of Sciences, 1172(1), 63-69. International