El Decadentismo en Clemente Palmacrisis religiosa, patriarcal y aristocrática en Perú

  1. Segura Zariquiegui, Ainhoa 1
  1. 1 Tianjin Foreign Studies University
    info

    Tianjin Foreign Studies University

    Tianjín, China

    ROR https://ror.org/057hdmq26

Journal:
Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura

ISSN: 0580-6712

Year of publication: 2016

Issue Title: Antonio Buero Vallejo. En el primer centenario de su nacimiento

Issue: 21

Pages: 175-192

Type: Article

More publications in: Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura

Abstract

This article tries to analize the decadentism of Peruvian author Clemente Palma (1872-1946) and the crisis of values in Peru. Son of the distinguished romantic, Ricardo Palma, Clemente Palma become writer as his father. One of the most out-standing influences of the Modernism was the Decadentism. Clemente Palma is the best exponent of the Peruvian Decadentism. Thank to him, we can analyze the connection that, arising from the Symbolism and the Frech Decadentism, comes up to America and more specifically, to Peru. And also we can develop how Peru is affected by European philosophical, artistic and ideological influences and to observe the development of the religious crisis, patricarchal crisis and aristocratic crisis.

Bibliographic References

  • Baudelaire, C., Flores del mal, Madrid, Cátedra, 1991.
  • Baudelaire, C., Escritos sobre literatura, Barcelona, Bruguera, 1984.
  • Burton, R., Anatomía de la melancolía, Madrid, Alianza, 2006.
  • Darío, R., Los raros, Madrid, Pliegos, 2002.
  • De Villena, L. A., Máscaras y formas del Fin de Siglo, Madrid, Valdemar, 2002.
  • Delgado, W., Historia de la literatura republicana, Lima, Rikchoy, 1980.
  • Díaz-Plaja, G., Modernismo frente a 98, Madrid, Espasa-Calpe, 1979.
  • Friedrich, H., La estructura de la lírica moderna, Barcelona, Seix Barral, 1974.
  • Gachana, J., «Sade y Kant: infortunios de la virtud e imperativos del vicio», Bajo Palabra. Revista de Filosofía, 7, 2012, págs. 253-260.
  • González Vigil, R., El cuento peruano hasta 1919, Lima, Cope-Petroperú, 1992.
  • Gullón, R., Direcciones del modernismo, Madrid, Gredos, 1971.
  • Litvak, L., (edit.), El modernismo, Madrid, Taurus, 1975.
  • López, E., «De la tradición gótica en la literatura hispanoamericana: “La Granja Blanca”, de Clemente Palma», Brumal. Revista de Investigaciones sobre lo Fantástico. 2, 2014, págs. 177-186.
  • Mora, G., Clemente Palma, el modernismo en su versión decadente y gótica, Lima, IEP Ediciones, 2000.
  • Palma, C., Cuentos malévolos, París, Sociedad de Ediciones Literarias y Artísticas, 1912.
  • Pujante, J. D., «Reconsideración del concepto nietzscheano de tragedia a la luz de la nueva psicocrítica», Estudios de Lingüística: E.L.U.A. 5, 1988-1989, págs. 29-36.
  • Pulido, G., «Los orígenes de lo latinoamericano y la función del intelectual en la concepción de Fernández Retamar: arielismo vr. Canibalismo», Estudios Humanísticos. Filología, 39, 2009, págs. 247-270.
  • Ramos, R., «Metodología y glosa al cuento de “Azul”, “El Rey Burgués”, de Rubén Darío», Aula abierta, 55, 1990, págs.141-146.
  • Simancas, F., «El Paraíso perdido de Milton. El satanismo y la controversia satanista en el s. XIX», Miscelánea de estudios árabes y hebraicos. Sección de hebreo, 16-17, 1967-1968, págs. 53-68.