Dibujos de los artistas en Cuencaarquitectura popular y regeneración urbana

  1. Bernal López-Sanvicente, Amparo 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Year of publication: 2019

Issue Title: Conversando con… William J.R. Curtis

Volume: 24

Issue: 37

Pages: 182-191

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2019.11461 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Abstract

In 1966, the inauguration of the Museum of Spanish Abstract Art in the Hanging Houses of Cuenca with the collection of Fernando Zóbel was a milestone for the history of contemporary art in our country. From an architectural and urbanistic point of view, it also had a crucial significance in the urban regeneration process. The restoration worksto adapt the building for the museum were not an isolated intervention. At the same time, Fernando Zóbel and some artists of his social environment carried out similar actions to move into the historic center of Cuenca, leading a dynamic that transformed the city into an artistic and cultural settlement. The drawings they made of their houses were originally published on the magazine Arquitectura. These drawings are the storyline of this episode of our history, when a group of artists led the initiative in the restoration of traditional architecture and urban regeneration.

Bibliographic References

  • Aburto, R., 1952. Cuenca. Revista Nacional de Arquitectura, n. 131, pp. 1-11.
  • Arte y Hogar, 1977. "Nueva vida para las viejas casas de Cuenca". Arte y Hogar, n. 363-364, pp. 18-32.
  • Baquero, M., 1992. La mirada del arquitecto: anotaciones, paisajes, impresiones. Colección Manolo Baquero. Zaragoza: Diputación General de Aragón
  • Brooks, P. K., 1964. Madrid. House & Garden. New York, diciembre de 1964.
  • Brooks, P. K., 1968. Cuenca, New Art in Old Spain. Art in America, vol. 56, n. 5, pp. 68-73.
  • Fernández del Amo, J.L. y Jiménez-Blanco, Mª. D., 1995. "Treinta preguntas a José Luis Fernández del Amo". En AA.VV. José Luis Fernández del Amo. Un proyecto de museo de arte contemporáneo. Madrid: Museo Reina Sofía, pp. 49-56.
  • Higueras, F., 1967. Museo de arte abstracto en Cuenca. Arquitectura, n. 97, pp. 41-42.
  • Ibáñez Martínez, P. M., 2016. Las Casas Colgadas y el Museo de Arte Abstracto Español. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, Consorcio de la Ciudad de Cuenca
  • Loren Méndez, M. y Pinzón Ayala, D., 2014. Proceso de ideación de la casa Rudofsky, Frigiliana. El dibujo en la dimensión patrimonial de la obra arquitectónica. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, n. 23, pp. 162-173, https://doi.org/10.4995/ega.2014.2182
  • Ramírez de Lucas, J., 1966. Una misión para todos los españoles. Arquitectura, n. 86, pp. 5-46.
  • Rudofsky, B., 1964. Architecture without Architects. New York: Museum of Modern Art.
  • Unesco, 1963. Actas de la Conferencia General. Paris: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
  • Villalba Salvador, A., 2006. "Enseñar a ver, aprender a ver. Fernando Zóbel antes y después de 1966". En A.A. V.V. La ciudad abstracta. 1966: el nacimiento del Museo de Arte Abstracto Español. Madrid: Fundación Juan March, pp. 55-80.
  • Weiss, L., 1965. Informe del Consejo de Europa sobre la defensa y puesta en valor de los sitios y de los conjuntos históricos-artísticos. Madrid: Servicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional.
  • Zóbel, F., 1970. Cuenca: Sketchbook of a Spanish Hill Town. New York: Walker.