Los valores del cuerpo de los docentes de Educación Física en relación a la tendencia social evidenciada por los estudiantes

  1. David Blanco-Alcántara 1
  2. Juan Alfredo Jiménez Eguizábal
  3. José Luis Pastor Pradillo
  4. Lorena Velasco Santos 2
  1. 1 Unversidad de Burgos
  2. 2 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Any de publicació: 2019

Número: 427

Pàgines: 29-45

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Resum

This article analyzes the body values of 26 Physical Education (PE) teachers related to the values showed by 536 of their First Year Bachillerato students in the Castilla y León region of Spain during the academic year 2014/15. Similarities and divergences are established in order to describe the specific characteristics of PE body values. The instrument of measurement is the test devised by Casares and Collados (1998), structured by 250 items organized into 10 categories which define body values. In the treatment of data two different procedures are used, by words and by body values and, within each of them, two different analyzes, by frequencies and by mean values. The differences between PE teachers and students highlighted by each methodology are different. The methodology of average values is considered the most opportune for the objective pursued. This shows statistically significant differences in 7 of the 10 values of the body (biological, intellectual, social-affective, ecological, ethical, dynamic and aesthetic). However, the repercussion at the hierarchical level is scarce since there is only an inversion of positions between 2 values (dynamic and aesthetic, being the dynamic value more pleasant for PE teachers). PE teachers can influence, from their professional exercise of their area, on the body values of their students, as Martínez-Álvarez y GonzálezCalvo (2016) indicate, so it becomes essential to reflect on the educational act in all its implications and, if possible, a specific intervention program.

Referències bibliogràfiques

  • Barbero, J. I. (2007). Capital(es) corporal(es) que configuran las corrientes y/o contenidos de la educación física escolar. Ágora para la educación física y el deporte, (4), 21-38.
  • Bernard, M. (2006). El cuerpo. Barcelona: Paidós.
  • Casares García, P. M., y Collados Zorraquino, J. (1998). Evaluación de valores del cuerpo educando. Revista de Ciencias de la Educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, (174), 237-258.
  • Decreto 42/2008, de 5 de junio, por el que se establece el currículo en Castilla y León.
  • Denis, D., y Bixio, A. L. (1980). El cuerpo enseñado. Barcelona: Edic. Paidos.
  • Gervilla Castillo, E. (2000). Un modelo axiológico de educación integral. Revista española de pedagogía, 39-57.
  • Gervilla Castillo, E. (2000). Valores del cuerpo educando: antropología del cuerpo y educación. Barcelona: Herder.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
  • Lipovetsky, G. (2004). El imperio de lo efímero: la moda y su destino en las sociedades modernas.
  • Anagrama. Martínez-Álvarez, L., y González-Calvo, G. (2016). Docentes de carne y hueso: Enseñar con cuerpo. Ágora para la educación física y el deporte, (18), 259-275.
  • Pastor Pradillo, J. L. (2009). El tratamiento de los valores en Educación Física. Revista Española de Educación Física y Deportes, 384 (9).
  • Pastor Pradillo, J. L. (2009). El tratamiento de los valores en el diseño de intervención en EF. Revista Española de Educación Física y Deportes, 10, 6-14.
  • Real Decreto 1467/2007, de 2 de noviembre, por el que se establecen las Enseñanzas Mínimas.