Instrumentos de evaluación de la cultura emprendedora

  1. Martin Palacio, Maria Eugenia 1
  2. Flores Castillo, Francis Edie 2
  3. Di Giusto Valle, Cristina 3
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación
    info

    Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/0171wr661

  3. 3 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Psicología Positiva

Ausgabe: 4

Nummer: 1

Seiten: 467-478

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V4.1614 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

It presenst the process of construction and results of four instruments that meet psychometric requirements of reliability, validity and normalization and evaluate the entrepreneurial culture (perceive and desired) in secondary education contexts in relation to their Four components: The purpose of education, teaching processes, learning processes and educational scenario, in students and teachers.The sample was formed in the pilot phase by 173 students from two public schools (27.7% and 72.3% respectively). 52.6% were men. In relation to the course, the sample was formed by students of 1 º of ESO (72.3%) and of 4 º of ESO (27.7%), with ages between 11 and 17 years, being the mean 12.99 and the typical deviation 1.73. The teaching staff sample consisted of 63 participants from three public schools (42.9%, 42.9% and 14.3% respectively). Of the teachers, 33.3% were men and 66.7% were women, aged between 31 and 68, with the mean 50.49 and the typical deviation 6.79.The Empirical sample has been formed by 2308 Dicentes (47.7% men) of 18 educational centers, both public and concerted and private. The Dicentes sample consisted of students from 1st to 2 º High, with an average age of 14. 84 and a typical deviation of 1.77. The Teacher’s sample was composed of 176 (32.4% men) participants from 16 public and concerted centres. The mean age was 47.92, with a typical deviation of 7.74. Teachers Are grouped in educational branches: 32.4% of Science; 66.5% of Letters and 3% of Art.The results obtained of reliability, factorial validity and confirming and bares allow with the pertinent psychometric guarantees their application both in professors and in students in contexts of secondary education.

Bibliographische Referenzen

  • Antúnez, A. (2012). Actualización del constructo Cultuaula y elaboración de un cuestionario de aplicación en las enseñanzas medias. Tesina de licenciatura. Universidad de Oviedo
  • Arnaiz Garcia, A (2015) la cultura emprendedora en la educación secundaria. Tesis doctoral Universidad de ovIEDO
  • Arnaiz, A., Di Giusto, C. y Zamorano, M. (2014). Cultura organizaiconal en la Universidad de Burgos. Estudio diferencia por ramas educativas. Actas del Congreso Internacioanl Docencia Universitaria e Innovación. Tarragona.
  • Arnaiz, A., Pizarro, J.P. y Martín del Buey, F. (2012). Análisis de la cultura organizacional percibida y paradigma por alumnos en contextos universitarios: estudio piloto de la facultad de psicología de la Universidad de Oviedo. Actas de VII congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria.Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto, Portugal.
  • Bartlett, M.S. (1950). Tests of significance in factor analysis. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 3, 77-85.
  • Bonavia, T., Prado, V.J. y Barberá, D. (2009). Adaptación al castellano y estructura factorial del Denison Organizational Culture Survey. Psicothema, 21(4), 633-638.
  • Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297- 334.
  • De la Torre Cruz, T., Ruiz Palomo, E. Escolar Llamazares, M.C., Baños Martinez,V., Gañan Ibañez, A. , Corbi Santamaria, M., Santos Gonzalez, J y Sanchez, I (2015) : Impacto de la educación en la cultura del emprendimiento: estudio cualitativo. International. Journal of Developmental and Educational Psychology. Infad Revista de Psicología, n 1, Vol,2 , pp 117-128
  • Denison, D.R., y Neale, W. (1994). Denison Organizacional Culture Survey. Ann Arbor: Aviat.
  • Denison, D.R., y Neale, W. (2000). Denison Organizational Culture Survey. Ann Arbor: Denison Consulting
  • Di Giusto, C., Castellanos, S. y Arnaiz, A. (2014). Cultura organiazcional en la Universidad de Burgos. Estudio diferenciado por género. Actas del Congreso Internacioanl Docencia Universitaria e Innovación. Tarragona.
  • Grady, N.B., Fisher, D.L. y Fraser, B.J. (1996). Images of school through metaphor development and validation of a questionnaire. Journal of Educational Administration, 34(2), 41-53.
  • Harrison, R. y Stokes, H. (1992). Diagnosing Organizational Culture. Amsterdam: Pfeiffer & Company
  • Houtveen, A.A.M., Voogt, J.C., Van der Vegt, A.L. y Van de Grift, W.J.C.M. (1996). Zo zijn onze manieren: onderzoek naar de organisatiecultuur van scholen. Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • Jones, R. (1996). The school culture inventory: a tool for identifying values, setting goals and bringing about school improvement. Education Canada, 36(4), 6-10.
  • Kaiser, H.F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35, 401-415.
  • Luis Rico, M.I., Palmero Cámara, C., De la Torre Cruz, T., Ruiz Palomo, E., Corbi Santamaria, M. Sanchez M.I., Jimenez Eguizabal, A. (2015) Redes de emprendimiento: percepción y efectos de la cultura emprendedora. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Infad Revista de Pscologia, n 1, Vol,2 , pp 183-196
  • Lorenzo-Seva, U. y Ferrando, P.J. (2013). FACTOR 9.2 A Comprehensive Program for Fitting Exploratory and Semiconfirmatory Factor Analysis and IRT Models. Applied Psychological Measurement, 37, 497-498.
  • Lorenzo-Seva, U. y Ferrando, P.J. (2015). Manual of the program Factor. Recuperado en marzo, 2015, disponible en: http://psico.fcep.urv.es/utilitats/factor/.
  • Marcone, R. y Martín del Buey, F. (2003). Construcción y validación de un inventario de cultura organizacional educativa (ICOE). Psicothema, 15(2), 292-299.
  • Martín del Buey, F. (1991). Modelo de análisis de presunciones culturales en el aula. Actas del I Congreso Internacional de Psicología y educación (pp. 168-170). Madrid.
  • Martín del Buey, F. (1997). Modelos implícitos en la reforma educativa. Revista Magister, 15, 90-97.
  • Martín del Buey, F. y Martín Palacio, M.E. (2012). Análisis de la cultura en el aula: CULTUAULA. Material inédito. Editado en formato digital sin finalidad venal.
  • Martín Palacio, M.E., Aguado, J.J. y Rodríguez, E. (2013). Cultura percibida y deseada en contextos educativos universitarios. En J.J. Gázquez Linares, M.C. Pérez Fuentes y M.M. Molero Jurado (Comps.), La Convivencia Escolar: Un acercamiento multidisciplinar (pp. 69-74). Almería: ASUNIVEP
  • Meza, C.L. (2010). Cultura escolar inclusiva en Educación Infantil: Percepciones de profesionales y padres. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca.
  • Moral, J.C., Sánchez, J.C. y Villarreal, M.E. (2010). Desarrollo de una escala multidimensional breve de ajuste escolar. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 15(1), 1-11.
  • Pang, N.S.K. (1995). The development of the school values inventory. En R. Cotter, y S.J. Marshall (Eds), Research and practice in educational administration (pp. 160-86). Victoria: Australian Council for Education Administration
  • Reyes, M. y Zambrano, V. (1991). Un instrumento para medir la cultura organizacional innovadora. Tesis doctoral. Santiago de Chile Chile: Universidad Central.
  • Sashkin, M. y Sashkin, M.G. (1990). Leadership and culture-building in schools: Quantitative and qualitative understandings. Paper presented at the annual meeting of the American Education Research Association, Boston, MA.
  • Sanchez, J.C., Caggiano, V. Hernández, B. (2011): Competencias emprendedoras en la educación universitaria International Journal of Developmental and Educational Psychology. Infad Revista de Pscologia, n 1, Vol,3 , pp 19-28